TOPICAL STRATEGIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING FOR INFORMATION TECHNOLOGIES SPECIALISTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

information technology; professional training
psychological and pedagogical features
IT specialists
training strategies

How to Cite

[1]
O. V. Malykhin and T. M. Yarmolchuk, “TOPICAL STRATEGIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING FOR INFORMATION TECHNOLOGIES SPECIALISTS”, ITLT, vol. 76, no. 2, pp. 43–57, Apr. 2020, doi: 10.33407/itlt.v76i2.2682.

Abstract

The article provides scientific and theoretical generalizations of psychological and pedagogical features of IT specialists training as well as complex diagnostics of their professional training process. On the basis of the analyzed and generalized results, the authors define and rank a set of training strategies and vectors of their implementation aimed at improving the efficiency of IT students’ professional training within the terms of providing corresponding didactic conditions. Attention is paid to didactic possibilities for implementing training strategies in the process of professional training of prospective specialists. Based on the information obtained by theoretical and practical means, the paper substantiates the need for the implementation of the study results in practice. Moreover, a strategic model for IT specialist training in the context of training strategies is formed. The implementation of the suggested model creates conditions for improving the quality of IT specialists training, because their condition depends on the information technology readiness, on the purpose for using a computer, on the type of professional activity. Developing a specialist's ability to understand and freely use information technologies for the sake of adaptation in a changing environment, increasing their own resources to solve new problems, one can get a specialist who is freely oriented on the labour market. Application of the study results in the process of IT specialists’ training will allow educators to take into account students’ individual psychological characteristics, as well as the specifics of concrete professional groups, to individualize the learning process in order to form professional independence, based on the implementation of modern training strategies. In terms of the prospects for further research the authors suggest that the ways of the formation of prospective IT specialists’ readiness for the implementation of individual training strategies in professional activity should be developed.

PDF (Ukrainian)

References

Г. Гаджиев, Р. Ильясов, “Информационные технологии в профессиональной подготовке специалиста”, Омский научный вестник, №4(58), с. 187-189, 2007.

В. Ковальчук, О. Малихін, Н. Арістова, Р. Попов та І. Гриценко, Стратегії інтенсифікації вищої гуманітарної освіти в Україні та країнах ЄС: монографія, Київ, Україна: НУБіП України, 2017.

А. Кочарян, “Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників гуманітарних спеціальностей класичних університетів”, дис. канд., наук., Ін-т інф. тех. і засобів навч., Київ, 2016.

А. Кочарян, “Требования рынка к выпускникам современных университетов в условиях информатизации учебно-воспитательного процесса”, на II науч.-практ. конф. Инновационные тенденции развития системы образования, Чебоксары, 2014.

А. Кочарян, “Тенденції розвитку вищої освіти в умовах інформаційного суспільства”, Між. наук.-практ. конф. Україна-Польща: стратегічне партнерство в системі геополітичних координат, Київ, 2017.

С. Ніколаєнко, В. Шинкарук та В. Ковальчук, “Використання big data в освітньому процесі сучасного університету”, Інформаційні технології і засоби навчання, №4, с. 239-253, 2017.

Н. Боброва, “Особенности подготовки it-специалистов”, IV Межд. науч.-практ. конф. Инновационные процессы и корпоративное управление, Минск, 2013, с. 65-67.

“Проект європейські освітні ініціативи”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/

osvita/visha-osvita/suchasna-it-osvita-v-ukrayini. Дата звернення: Лютий 27, 2018.

“Професійні стандарти для IT спеціалістів”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://edu.cbsystematics.com/ua/news/10241. Дата звернення: Лютий 23, 2018.

Т. Ярмольчук, “Формування і реалізація індивідуальних стратегій професійної підготовки фахівців вищої кваліфікації як психолого-педагогічна проблема”, XІІІ межд. науч. прак. конф. Найновите постижения на европейската наука – 2017, София, 2017, с. 46-48.

А. Иванов, “Информационные технологии в образовании”, Межд. конф., Москва, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://msk.ito.edu.ru/2010/section/64/2289/index.html. Дата обращения: Янв. 29, 2018.

Н. Стрекалова, “Облачные технологии в профессиональной подготовке современных специалистов”, Научный диалог, №7(43), с. 63-74, 2015.

“E-Learning”, Е-Софт Девелопмент, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.web-learn.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=36:e-learning&catid=12:biblioteka online&Ite

mid= 17. Дата обращения: Янв. 27, 2018.

В. Кухаренко, О. Рибалко та Н. Сиротенко, Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс. Харків, Україна: “НТУ ХПІ”, 2015.

В. Биков, А. Гуржій та М. Шишкіна “Концептуальні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища закладу вищої педагогічної освіти”, Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.vspu.net/ojs/index.php/sit/article/download/341/341. Дата звернення: Вересень 28, 2018.

W. Glueck, and L. Jauch, Business Policy and Strategic Management, New York: McGraw-Hill, 1988

P. Bimmel, and U. Rampillon, Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienprojekt zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache, Goethe-Institut München, 2000.

K. Stiller “Lernstrategien und Lernerfolg beim computerbasierten Wissenserwerb”. [Електронний ресурс]. Доступно:https://www.researchgate.net/publication/29861601_Lernstrategien_und_Lernerfolg_beim_computerbasierten_Wissenserwerb. Дата звернення: Вересень 28, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

G. Gadzhiev, and R. Il'jasov, “Information technology training specialist”, Omskiy nauchnyiy vestnik, №4(58), s. 187-189, 2007. (in Russian)

V. Kovalchuk, O. Malykhin, N. Aristova, R. Popov, and I. Hrytsenko, “Stratehii intensyfikatsii vyshchoi humanitarnoi osvity v Ukraini ta krainakh YeS: monohrafiia”, Kyiv, Ukraine: NUBiP Ukrayiny, 2017. (in Ukrainian)

A. Kocharian, “The development of information and communication competence of scientific-pedagogical workers of humanitarian specialities of classical universities”, dis. Cand., Sciences., Inst. of INF. tech and media studies., Kyiv, 2016 (in Ukrainian)

A. Kocharian, “Market demand for graduates of modern universities in the conditions of Informatization of the educational process”, in II nauch.-prakt. konf. Innovacionnye tendencii razvitija sistemy obrazovanija, Cheboksary, 2014. (in Russian)

A. Kocharian, “Development trends of higher education in the information society”, in Mizh. nauk.-prakt. konf. Ukraina-Polshcha: stratehichne partnerstvo v systemi heopolitychnykh koordynat, Kyiv, 2017. (in Ukrainian)

S. Nikolaienko, V. Shynkaruk, and V. Kovalchuk, “The use of big data in the educational process of a modern University”, Information Technologies and Learning Tools, №4, s. 239-253, 2017. (in Ukrainian)

N Bobrova, “Peculiarities of training of it-specialists”, in IV Mezhd. nauch.-prak. konf. «Innovatsyonnye protsessy i korporatyvnoe upravlenye», Minsk, 2013, s. 65-67. (in Russian)

“The project of the European education initiative”. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/suchasna-it-osvita-v-ukrayini. Accessed on: February 27, 2018. (in Ukrainian)

“Professional standards for IT professionals”. [Online]. Available: https://edu.cbsystematics.com/ua/news/10241. Accessed on: February 23, 2018. (in Ukrainian)

T. Yarmolchuk, “Development and implementation of individual strategies of professional training of specialists of higher qualification as psychological and pedagogical problem”, in XIII mezhd. nauch. prak. konf. Nainovyte postyzhenyia na evropeiskata nauka – 2017, Sofyia, 2017, s. 46-48. (in Ukrainian)

A. Ivanov “Informacionnye tehnologii v obrazovanii”, in Mezhd. konf., Moskva, 2010. [Online]. Available: http://msk.ito.edu.ru/2010/section/64/2289/index.html. Accessed on: January 29, 2018 (in Russian)

N. Strekalova, “Cloud technologies in professional training of modern specialists”, Nauchnyj dialog, №47 (43), s. 63-74, 2015. (in Russian)

“E-Learning”, E-Soft Development, 2011. [Online]. Available: http://www.web-learn.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=36:e-learning&catid= 12: bibl ioteka-online&Itemid= 17. Accessed on: January 29, 2018. (in Russian)

V. Kukharenko, O. Ribalko, and N. Sirotenko “Distance learning: conditions of use. Distance learning course, Harkіv, Ukrayina: NTU“HPІ”, Torsіng, 2015. (in Ukrainian)

V. Bykov, A. Gurzhij, and M. Shyshkina, “Conceptual bases for formation and development of cloud-oriented educational and scientific environment of higher educational institution”, Suchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metodyky navchannya v pidgotovci faxivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy, 2018. [Online]. Available: http://www.vspu.net/ojs/index.php/sit/article/download/341/341. Accessed on: September 28, 2018. (in Ukrainian)

W. Glueck, and L. Jauch, Business Policy and Strategic Management, New York: McGraw-Hill, 1988

P. Bimmel, and U. Rampillon, Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienprojekt zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache, Goethe-Institut München, 2000. (in German)

K. Stiller “Lernstrategien und Lernerfolg beim computerbasierten Wissenserwerb”.[Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/29861601_Lernstrategien_und_Lernerfolg_beim_computerbasierten_Wissenserwerb. Accessed on: September 28, 2018. (in German ).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.