METHODS OF USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PREPARING FUTURE CRAFT AND TECHNOLOGY TEACHERS FOR PROJECT ACTIVITIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies
project activities
craft and technology teachers
communication media
feedbac

How to Cite

[1]
V. M. Boichuk, R. M. Horbatiuk, and S. L. Kucher, “METHODS OF USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PREPARING FUTURE CRAFT AND TECHNOLOGY TEACHERS FOR PROJECT ACTIVITIES”, ITLT, vol. 71, no. 3, pp. 137–153, Jun. 2019, doi: 10.33407/itlt.v71i3.2838.

Abstract

The ways of solving the problem of using modern information and communication technologies at different stages of project activity of students are outlined. The specific feature of the professional activity of craft and technology teachers enables the use of modern communication tools at different stages of creative projects, combining technical means with the latest educational technologies. The methodical features of ICT application during information search, project development, evaluation and self-evaluation are highlighted. The variants of expedient application of public computer programs and means of communication with the purpose to increase the professionalism of projects execution by students, optimization of feedback between the teacher and subjects of training, innovative approach in the implementation of complex tasks are offered.The mastery of instrumental artistic and technical software should become a base for the methodical system of teaching at the Pedagogical University. They form the basis of information technology and artistic and graphic competence of future technology teachers and is the basis for the development of the person's ability to professional activity, allowing the future teacher of technology to professionally use the mastered computer resources in pedagogical and artistic and creative activities. It has been proved that the training of future technology teachers is effective on the basis of ICT (programming language, ready-made software products, Microsoft Office software package, cloud services, Internet resources, WEB-site), implemented in the educational process of special (designing and modeling of clothing, design of clothing ) and psychological and pedagogical (the method of profile education, the theory and methodology of teaching technology, the method of educational work) disciplines.
PDF (Ukrainian)

References

Л. А. Угарова, Формирование профессиональной компетентности будущих бакалавров технологического образования: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Тольятти, 2010. 20 с.

І. П. Ящук, «Особливості педагогічної взаємодії в умовах гуманізації навчально-виховного процесу вищого навчального закладу». Педагогічний дискурс, Вип. 1. С. 153–156, 2007.

В. М. Бойчук, Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки

майбутнього вчителя технологій: монографія, Вінниця : ФОП Рогальська, 564 с., 2015.

С. Л. Кучер, Р. М. Горбатюк, «Експериментальна апробація педагогічної системи дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій в умовах неперервної освіти. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. 2018. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2018_1_11.

С. В. Сапожніков, «Сучасні педагогічні технології професійної підготовки майбутніх фахівців у сфері освіти в країнах Чорноморського регіоні». Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер.: «Педагогіка». Т. 270. Вип. 258, С. 12–16, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pednauki.chdu.edu.ua/article/download/90164/85685.

І. В. Шелудько, Підготовка майбутніх учителів технологій до навчання варіативних модулів художнього спрямування учнів 5-9 класів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2016. 20 с.

І. В. Жерноклєєв, «Демократична основа процесу підготовки майбутніх вчителів технологій у північних країнах Європи», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи: Вип. 30. С. 61–68. Київ, 2011.

Т. И. Краснова, «Изменения стратегии оценивания учебной деятельности студентов: от приоритета оценки к приоритету учения», Оценивание: образовательные возможности, Белорусский гос ун-т. Минск, Вип. 4. С. 48–64, 2006.

С. И. Подмазин, Личностно-ориентированное образование: Социально-философское исследование. Запорожье: Просвіта, 250 с., 2000.

Ю. О. Жук, Теоретико-методичні засади організації навчальної діяльності старшокласників в умовах комп’ютерно орієнтованого середовища навчання: монографія, Київ: Педагогічна думка, 468 с., 2017.

Дизайн-мислення для інновацій: Онлайн-курс. [Електронний ресурс]. Доступно: https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+DTI101+2017_T3/about. Дата звернення: 30.10.2017.

В. М. Жукова Впровадження STEAM-технології в освітній процес. [Електронний ресурс]. Доступно: http://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/kitmd/Internet_conf_17.05.18/s1/1_Zhukova.pdf.

Microsoft Office. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office

Сервіси та послуги Google. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%B8_%D1%82%D0%B0_%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B8_Google.

Wix: Создать сайт безплатно. Конструктор сайтов. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ru.wix.com/.

Сидоренко, В. К. "Стандартизація ступеневої підготовки вчителя трудового навчання." Проблеми трудової і професійної підготовки: Наук.-метод. зб./Кол. авт.–Слов’янськ: СДПУ (2002).

Кучер С. Л. Теоретичні і методичні засади неперервної дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій : дис. докт. пед. наук : 13.00.04. Кривий РІг, 2018. 616 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. A. Uharova, Formation of professional competence of future bachelors of technological education: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.08. Toliatty, 2010. 20 s. (in Ukrainian)

I. P. Yashchuk, «Peculiarities of Pedagogical Interaction in the Conditions of Humanization of the Educational Process of a Higher Educational Institution». Pedahohichnyi dyskurs, Vyp. 1. S. 153–156, 2007. (in Ukrainian)

V. M. Boichuk, Theoretical and methodological foundations of artistic and graphic preparation of the future teacher of technologies: monohrafiia, Vinnytsia : FOP Rohalska, 564 s., 2015. (in Ukrainian)

S. L. Kucher, R. M. Horbatiuk, «Experimental testing of the pedagogical system of design training for future technology teachers in the conditions of continuous education». Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia : Pedahohika. 2018. Vyp. 1. [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2018_1_11. (in Ukrainian)

S. V. Sapozhnikov, «Modern pedagogical technologies of professional training of future specialists in the field of education in the countries of the Black Sea region». Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Ser.: «Pedahohika». T. 270. Vyp. 258, S. 12–16, 2016. [online]. Available: http://pednauki.chdu.edu.ua/article/download/90164/85685. (in Ukrainian)

I. V. Sheludko, Preparation of future technology teachers to study varmental modules of artistic orientation of students 5-9 grades: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.04. Khmelnytskyi, 2016. 20 s. (in Ukrainian)

I. V. Zhernoklieiev, «The Democratic Framework for the Process of Preparing Future Technology Teachers in the Nordic Countries of Europe», Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy: Vyp. 30. S. 61–68. Kyiv, 2011. (in Ukrainian)

T. Y. Krasnova, «Changes in the strategy of assessing students educational activity: from the priority of the assessment to the priority of the teaching», Otsenyvanye: obrazovatelnыe vozmozhnosty, Belorusskyi hos un-t. Mynsk, Vyp. 4. S. 48–64, 2006. (in Ukrainian)

S. Y. Podmazyn, Person-oriented education: Socio-philosophical research. Zaporozhe: Prosvita, 250 s., 2000. (in Ukrainian)

Yu. O. Zhuk, Theoretical and methodical principles of organization of educational activity of senior pupils in a computer-based environment learning environment: monohrafiia, Kyiv: Pedahohichna dumka, 468 s., 2017. (in Ukrainian)

Design thinking for innovation: Onlain-kurs. [online]. Available: https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+DTI101+2017_T3/about. Accessed on: 30.10.2017. (in Ukrainian)

V. M. Zhukova Implementation of STEAM-technology in the educational process. [online]. Available:, rezhym http://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/kitmd/Internet_conf_17.05.18/s1/1_Zhukova.pdf. (in Ukrainian)

Microsoft Office. [online]. Available: https://uk.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office (in Ukrainian)

Servisy ta posluhy Google. [online]. Available: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%B8_%D1%82%D0%B0_%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B8_Google (in Ukrainian)

Wix: Create a website for free. Website designer. [online]. Available: https://ru.wix.com/ (in Ukrainian)

Sydorenko, V. K. «Standardization of graduate training of a teacher of labor education”. Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky: Nauk.-metod. zb.Kol. avt.Sloviansk: SDPU (2002). (in Ukrainian)

Kucher S. L. Theoretical and methodological principles of continuous design training of future technology teachers : dys. dokt. ped. nauk : 13.00.04. Kryvyi RIh, 2018. 616 s. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.