INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR ECONOMICS STUDENTS' PROFESSIONAL LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES FORMATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

linguodidactic problems
model of education; information technologies
psychological and pedagogical conditions
professional speaking and speech competencies

How to Cite

[1]
V. M. Zinchenko, O. M. Romanukha, S. K. Revutska, and P. A. Cheverdak, “INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR ECONOMICS STUDENTS’ PROFESSIONAL LANGUAGE AND SPEECH COMPETENCES FORMATION”, ITLT, vol. 79, no. 5, pp. 184–198, Oct. 2020, doi: 10.33407/itlt.v79i5.2997.

Abstract

In modern conditions of development and with the widespread use of computers the learning process in higher education institutions has to be build with the use of information technologies, which promotes differentiation, humanization and humanitarization of education, as well as intensive development and realization of spiritual and intellectual potential of students. The high culture of speech is a part of common human culture. With the today’s heightened interest in Ukrainian language as a state language the knowledge that students acquired in school is not enough. The graduate of an institute of higher education has to perfectly know Ukrainian language and use it during the performance of official duties. Developed speech-and-speaking and professional language competencies facilitate the mastery of the subject, increase the working efficiency and positively influence work relationships. The high culture of speaking and writing skills for an economics specialist is not just a reflection of his professionalism, tolerance, decorum and intellectuality. It determines his work culture and, what is the most important, the culture of his relationships in all aspects of speaking activity. The search for innovative and effective methods of teaching the language courses in economics higher education institutes governs the research into the specifics of the formation of speech-and-speaking competencies of economics students with the help of modern information technologies. This article studies the views of psychology scientists and pedagogues on the problem of introduction of information technologies into the study of Ukrainian language as a specialization. It determines fundamental linguodidactic problems, which can be solved by the introduction of information technologies into the process of language studies. Psychological and pedagogical conditions for forming of professional speaking and speech competencies of economics students with the use of information technologies are described. Changes in the model and components of the language education as specialization with the use of information technologies are studied.

PDF (Ukrainian)

References

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти : вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, с. 273, 2003.

Національна доктрина розвитку освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Закон «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Державний стандарт вищої освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti Дата звернення: Березень. 01, 2019.

Н. Хомский, «Язык и мышление». Москва : Изд-во МГУ, с. 122, 1972 .

Словник-довідник з української лінгводидактики : [навч. посіб.] [М. Пентилюк та ін.] ; за заг. ред. проф. М. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2015.

Д. И. Изаренков, «Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов». Русский язык за рубежом. № 4, с. 54–60, 1990.

Hymes D. Sociolinguistics and ethnography of Speaking Social anthropology and language. London. р. 54–59, 1971.

А. М. Богуш, «Теоретичні й методологічні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника». Педагогіка й психологія, № 1, с. 5–10, 2000.

Л. І. Мацько, Л. В. Кравець, «Культура української фахової мови : навч. посіб.». Київ : ВЦ «Академія», с. 16, 2007.

К. Городенська, «Підвищуймо культуру фахового мовлення». Українська мова, № 2. с. 92‒97, 2004.

С. Я. Єрмоленко, «Культура мови. Українська мова: Енциклопедія». К. : Укр. енциклопедія, с. 263‒265, 2001.

«Концепція впровадження медіа-освіти в Україні» [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm Дата звернення: Березень.03,2019.

П. В. Сысоев, «Информационные и коммуникативные технологии в лингвистическом образовании», М. : Книжный дом «Либроком», 2013.

Г. Б. Захарова, «Використання інформаційних технологій як інноваційний вектор розвитку дидактики вищої школи», Наукові праці. Педагогіка, c. 63–66, 2013.

О. И. Абдалова, «Использование технологий электронного обучения в учебном процессе» Дистанц. и виртуал. обучение, № 12, c. 50–55, 2014.

Т. В. Семеновських, Кліпове мислення – феномен сучасності. Оптимальні комунікації (ОК): [Електронний ресурс]. Доступно: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/

А. А. Леонтьев, Д. А. Леонтьев, Е. Е. Соколова «Предисловие», М.: Смысл, с. 19, 2005.

М. М. Фіцула, Педагогіка: Навчальний посібник. К.: «Академвидав», с. 229–232, 2006.

О. В. Семеніхіна, «Нові парадигми у сфері освіти в умовах переход до Smart-суспільства» [Електронний ресурс]. Доступно: http://nvd.luguniv.edu.ua/ archiv/NN23/ 13sovpds.pdf. Дата звернення: Лютий.12,2019.

В. В. Борисенко, «Етапи формування професійно-мовленнєвих компетенцій студентів-економістів», Дивослово, № 3, c. 23–25, 2013.

О. А. Кучерук, «Формування лексичної компетентності учнів засобами комп’ютерних ігор у навчанні української мови», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 63, № 1, c. 47–55, 2018.

Г. Ф. Пономарьова, «Нові педагогічні технології: навчально-методичний посібник». Х., 2013.

В. І. Бобрицька, С. М. Процька, «Формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих технологій», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 58, No 2. c. 59–66, 2017.

Р. С. Гуревич, «Використання Інтернет-технологій у підготовці фахівців: аспект навчання в мережевих спільнотах», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія No 2. Компʼютерно-орієнтовані системи навчання : Зб. наук. праць, No 16 (23), c. 8–12, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Common European recommendations on language education: learning, teaching, evaluating / Sci. edit S. Yu. Nikolaieva. Kyiv: Lenvit, p. 273, 2003 (in Ukrainian).

National Doctrine of Education Development [Online]. Available: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002. Accessed on: March 01, 2 019 (in Ukrainian).

The Law of Ministry of Education and Science of Ukraine on July 01, 2014 No1556-VII «On Higher Education» [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed on: March, 01, 2019 (in Ukrainian).

The State Standard of Higher Education [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayiin/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. Accessed on: March, 01, 2 019 (in Ukrainian).

N. Homskiy, «Language and Thinking». Moscow: Publishing House of Moscow State University, p. 122, 1972 (in Russian).

Dictionary of Ukrainian Language Pedagogy [Text]: [study manual] . [M. Pentyliuk and col.]; gen. edit. Prof. M. Pentyliuk. K.: Lentiv, 2015 (in Ukrainian).

D. I. Izarenkov, «Basic components of communicative competence and their formation in teaching of the advanced level non-Philologist students». Russian language abroad. No. 4, pp. 54‒60, 1990 (in Russian).

Hymes D. Sociolinguistics and ethnography of Speaking Social anthropology and language. London. р. 54–59, 1971.

A. M. Bohush, «Theoretical and Methodological Principles of Preschool Language Speech Competence». Pedagogy and Psychology, No 1, pp. 5‒10, 2000 (in Ukrainian)

L. I. Matsko, L. V. Kravets, «The Culture of the Ukrainian Professional Language: Teach. Manual». Kyiv: PC «Academiia», p. 16, 2007 (in Ukrainian).

K. Horodenska, «Improve the culture of professional speech». The Ukrainian language, No 2. P. 92‒97, 2004 (in Ukrainian).

S. Ya. Yermolenko, «Culture of language. The Ukrainian Language: Encyclopedia». Kyiv: Ukr. Encyclopedia, p. 263‒265, 2001 (in Ukrainian).

«Concept of implementation of media education in Ukraine» [Online]. Available: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm. Accessed on: March, 03, 2019 (in Ukrainian).

P. V. Sysoyev, «Information and communicative technologies in linguistic education», Moscow : The «Librocom» book house, pp. 264, 2013. (in Russian).

H. B. Zakharova, «The use of information technology as an innovative vector of higher education's didactics», Scientific works. Pedagogy, pp. 63–66, 2013 (in Ukrainian).

O. I. Abdalova, «Usage of technologies of electronic studies in the process of education» Distance and virtual education, vol. 12., pp. 50–55, 2014 (in Russian).

T. V. Semenovskykh, Clip thinking as the phenomenon of modernity. Optimal Communications (OK): [Online]. Available: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/ Accessed on: March, 02, 2019 (in Ukrainian).

A. Leontiev, D. A. Leontiev, E. E. Sokolova «Foreword», M. : Smysl, p. 19, 2005. (in Russian).

M. M. Fitsula, Pedagogy: Textbook. K. «Akademvydav», 2006. p. 229‒232 (in Ukrainian).

O. V. Semenikhina, «New Paradigms in the field of education in the conditions of the transition to the «smart» society». [Online]. Available: http://nvd.luguniv.edu.ua/ archiv / NN23 / 13sovpds.pdf. Accessed on: February, 12, 2019. (in Ukrainian).

V. V. Borysenko, «Stages of forming of the speaking and speech competencies in economics students» Dyvoslovo, vol. 3, pp. 23–25, 2013. (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, «Formation of pupils’ lexical competence by computer games in the study of Ukrainian language», Information Technologies and Learning Tools, vol. 63, No 1, pp. 47–55, 2018. (in Ukrainian).

G. F. Ponomaryova, «New pedagogical technologies: teaching aids», Kharkiv, p. 282, 2013 (in Ukrainian).

V. I. Bobrytska, S. M. Protska, «Future philologists’ professional competences formation by means of computer oriented technologies» Information Technologies and Learning Tools, vol. 58, No 2, pp. 59–66, 2017. (in Ukrainian).

R. S. Hurevych, «Usage of Internet technologies in the preparation of specialists: aspects of education in networked communities» Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Series № 2. Computer-oriented systems of education, vol. 16 (23), pp. 8–12, 2015 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.