DISTANCE EDUCATION: ANALYSIS OF STUDENTS' OPINIONS ON ITS QUALITY, ADVANTAGES AND DISADVANTAGES
PDF (Ukrainian)

Keywords

distance education
information and communication technologies
the survey of students
advantages and disadvantages of distance education

How to Cite

[1]
S. A. Moroz, O. G. Romanovs'kyj, V. M. Moroz, S. M. Dombrowska, Gren L. М., and A. L. Pomaza-Ponomarenko, “DISTANCE EDUCATION: ANALYSIS OF STUDENTS’ OPINIONS ON ITS QUALITY, ADVANTAGES AND DISADVANTAGES”, ITLT, vol. 79, no. 5, pp. 276–295, Oct. 2020, doi: 10.33407/itlt.v79i5.3340.

Abstract

The article deals with the results of scientific literature analysis on the usage of information and communication technologies in the system of distance education, as well as the ways of solving the problems regarding ensuring the quality of higher education obtained within its framework. The vast majority of scientific researches, especially within the framework of opinions of domestic science, was carried out using the theoretical research methods and focused on the theory, system, laws, ideas and paradigms of knowledge regarding distance education and its quality. This approach narrows to certain extend the focus of the relevant phenomenon consideration, because the issue on the relevant system separate elements functioning remains open for further research. As opposed to domestic scientists, foreign researchers pay their attention to solving the problems connected with the effectiveness of the distance education system; for this purpose they use purely empirical research methods. Due to the lack of the results of domestic research on distance higher education quality, on the one hand, and the request from public administration subjects for the development of the higher education system, on the other hand, the authors offer to take into consideration the analysis of the results of the survey on students’ attitude to distance education and assessment of its quality which was carried out in 2018/19 academic year. The article contains the results of the analysis of respondents' answers as for the expected quality of higher education obtained remotely. The obtained results are presented through the prism of conditional comparison of the quality of higher education received in the systems of full-time and distance learning forms of education. In addition, the article shows the results of students' assessment of the importance of the main advantages and disadvantages of distance learning, due to the analysis of which the proposals on the improvement of higher education quality, its content and ways of the implementation of state policy as for the usage of information and communication technologies in education were made.

PDF (Ukrainian)

References

G.S. Becker, Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. N.Y.: Columbia University Press, 1964.

A. Migala-Warchol, and M. Pasternak-Malicka, Living Standards of EU Countries' Residents: Impact of Education and Innovation. Marketing and Management of Innovations, Iss. 4, р. 307-315, 2018.

Л.О. Бєлова, Якісна освіта як запорука якості життя населення, Теорія та практика державного управління, Вип. 4, с. 8–17, 2016.

Л.М. Гриневич, Пріоритетні напрями змін у вищій освіті на 2018-2019 рр. Міністерство освіти і науки України, [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/infographik/MON_prioritety_new.pdf, Дата звернення: Лип. 19, 2019.

Л.М. Гриневич, Якість вищої освіти як пріоритет державної політики у сфері вищої освіти. Київський національний торговельно-економічний університет: міжнародна конференція «Розбудова системи забезпечення якості вищої освіти в Україні», [Електронний ресурс]. Доступно: https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/afdd0bda19a6d3615794b02bdfa92c4d.pdf, Дата звернення: Лип. 18, 2019.

Про Національну програму інформатизації, Закон України від 04.02.1998 р. № 74/98-ВР, Відомості Верховної Ради України, 1998, №27-28, cт. 181.

Пріоритетні напрями наукових досліджень НАПН України на 2018–2022 рр., Загальні збори НАПН України від 17.11.2017 р., Національна академія педагогічних наук України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/. Дата звернення: Лип. 17, 2019.

За крок до єдиного цифрового ринку з ЄС: в Україні розпочала роботу оціночна місія Євросоюзу, Офіс Президента України, Офіційне інтернет-представництво Президента України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.president.gov.ua/news/za-krok-do-yedinogo-cifrovogo-rinku-z-yes-v-ukrayini-rozpoch-56837. Дата звернення: Лип. 18, 2019

В. Б. Артеменко, и др., Новые информационные технологии в образовании для всех: е-образование: монография, Киев: МНУЦИТ и С., 2015.

Б. П. Бочаров, Інформаційні технології в освіті: монографія, Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія, Київ: Атіка, 2008.

В. И. Гриценко, и др., Новые информационные технологии в образовании для всех: непрерывное образование: монография, Киев: Академпериодика, 2013.

Р. С. Гуревич, М.Ю. Кадемія, та М.М. Козяр, Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців: монографія. Львів : Вид-во «СПОЛОМ», 2012.

Н. Т. Задорожна, та ін., Методологія інформатизації наукової та управлінської діяльності установ НАПН України на основі веб-технологій: монографія, К.: Атіка, 2014.

В. В. Лапінський, та ін, Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України: монографія. В.Ю. Биков, Ред. Київ: Пед. думка, 2010.

G. Bulman, and R.W. Fairlie, Technology and Education: Computers, Software, and the Internet. Handbook of the Economics of Education. 2016, Vol. 5, рр. 239-280.

N. Burbules, The Risks And Promises Of Information Technologies For Education. New York: Routledge, 2018.

S.P. John, The integration of information technology in higher education: A study of faculty's attitude towards IT adoption in the teaching process. Contaduría y Administración. 2015, №60(S1), рр. 230-252.

D. D. Noble, The Classroom Arsenal: Military Research, Information Technology and Public Education. London: Routledge, 2017, 242 р.

D. Hawkridge, T. Vincent, and G. Hales, New Information Technology in the Education of Disabled Children and Adults. London: Routledge, 2018.

X. Anxin, and C. Guisong, A Study on the Effects of Teachers' Information Literacy on Information Technology Integrated Instruction and Teaching Effectiveness. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2016, Vol. 12, рр. 335-346.

С. А. Мороз, И.С. Бука, В.М. Мороз, та Л.Н. Грень, Детерминанты качества высшего образования: значимость и сила влияния (по результатам экспертного оценивания студентов Балтийской Международной Академии, Латвия). Научно-методический журнал КазНПУ «Педагогика и психология», 2019, №1, с. 74–80

С. А. Мороз, І.С. Бука, С.А. Бука, та В.М. Мороз, Оцінювання якості вищої освіти студентами як елемент системи державного контролю за якістю надання освітніх послуг закладами вищої освіти (на прикладі опитування студентів Балтійської Міжнародної Академії, Латвія). Вісник НУЦЗУ (Серія «Державне управління»), 2018, Вип. 2 (9), с. 282–295.

С. А. Мороз, Досвід Китаю у забезпеченні розвитку галузі освіти як підґрунтя для вдосконалення механізмів державного управління якістю вищої освіти України. Інвестиції: практика та досвід, 2019, №9, с. 70–77.

В. М. Мороз, В.П. Садковий, В.М. Бабаєв, та С.А. Мороз, Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти. Інформаційні технології та засоби навчання, 2018, №6, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415. Дата звернення: Лип. 17, 2019.

S. Sudman, N. Bradburn, and N. Schwarz, Thinking About Answers: The Application of Cognitive Processes to Survey Methodology. San Francisco: Jossey-Bass, 2010.

М.М. Карпенко, Світовий досвід розвитку дистанційних форм освіти у вітчизняному контексті. Національний інститут стратегічних досліджень. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.niss.gov.ua/articles/1693/. Дата звернення: Лип. 20, 2019.

Центр забезпечення якості освіти НаУКМА: документи та звіти, Звіт про опитування щодо якості викладання навчальних дисциплін НаУКМА. Національний університет «Києво-Могилянська академія». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.ukma.edu.ua/index.php/osvita/quality-edu. Дата звернення: Лип. 17, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

G.S. Becker, Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. N.Y.: Columbia University Press, 1964. (in English)

A. Migala-Warchol, and M. Pasternak-Malicka, Living Standards of EU Countries' Residents: Impact of Education and Innovation, Marketing and Management of Innovations, vol. 4, р. 307-315, 2018. (in English)

L.O. Bielova, Quality education as a key to the quality of life of the population. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, vol. 4, pp. 8–17, 2016. (in Ukrainian)

L.M. Hrynevych, Priorities for change in higher education for 2018-2019. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/infographik/MON_prioritety_new.pdf, Accessed on: Jul. 19, 2019. (in Ukrainian)

L.M. Hrynevych, “Quality of higher education as a priority of public policy in the field of higher education”, in Int. conf. “Development of the quality assurance system of higher education in Ukraine”. [Online]. Available: https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/afdd0bda19a6d3615794b02bdfa92c4d.pdf, Accessed on: Jul. 18, 2019. (in Ukrainian)

The Law of Ukraine “On the National Programme for Informatisation” (№ 74/98-VR) dated 04.02.1998, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 1998, №27-28, p. 181. (in Ukrainian)

Priority directions of scientific research of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2018-2022. [Online]. Available: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/. Accessed on: Jul. 17, 2019. (in Ukrainian)

A step towards a digital single market with the EU: EU evaluation mission launched in Ukraine. [Online]. Available: https://www.president.gov.ua/news/za-krok-do-yedinogo-cifrovogo-rinku-z-yes-v-ukrayini-rozpoch-56837. Accessed on: Jul. 18, 2019 (in Ukrainian)

V.B. Artemenko et al., New information technologies in education for all: e-education: monograph. Kiev: MNUCIT i S., 2015. (in Russian)

B.P. Bocharov, Information technology in education: monograph. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova, 2015. (in Ukrainian)

V.Iu. Bykov, Models of Open Education Organizational Systems: monograph. Kyiv: Atika, 2008. (in Ukrainian)

V.I. Gricenko et al., New information technologies in education for all: continuing education: monograph, Kiev: Akademperiodika, 2013. (in Russian)

R.S. Hurevych, M.Iu. Kademiia, and M.M. Koziar, Information and communication technologies in professional education of future specialists: monograph. Lviv: Vyd-vo «SPOLOM», 2012. (in Ukrainian)

N.T. Zadorozhna et al., Methodology of informatization of scientific and management activity of the institutions of NAPS of Ukraine on the basis of web technologies: monograph, K.: Atika, 2014. (in Ukrainian)

G. Bulman, and R.W. Fairlie, Technology and Education: Computers, Software, and the Internet. Handbook of the Economics of Education, 2016, vol. 5, рр. 239-280. (in English)

N. Burbules, The Risks And Promises Of Information Technologies For Education, New York: Routledge, 2018. (in English)

S.P. John, The integration of information technology in higher education: A study of faculty's attitude towards IT adoption in the teaching process, Contaduría y Administración, 2015, №60 (S1), рр. 230-252. (in English)

D.D. Noble, The Classroom Arsenal: Military Research, Information Technology and Public Education, London: Routledge, 2017, 242 р. (in English)

D. Hawkridge, T. Vincent, and G. Hales, New Information Technology in the Education of Disabled Children and Adults, London: Routledge, 2018. (in English)

X. Anxin, and C. Guisong, “A Study on the Effects of Teachers' Information Literacy on Information Technology Integrated Instruction and Teaching Effectiveness”, EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2016, vol. 12, рр. 335-346. (in English)

S.A. Moroz, Y.S. Buka, V.M. Moroz, and L.N. Hren, “Determinants of Higher Education Quality: Significance and Power of Influence (Based on Expert Assessment of Students at the Baltic International Academy, Latvia)”, Nauchno-metodycheskyi zhurnal KazNPU «Pedahohyka y psykholohyia», 2019, vol. 1, pp. 74–80. (in Ukrainian)

S.A. Moroz, I.S. Buka, S.A. Buka, and V.M. Moroz, “Assessing the quality of higher education by students as an element of the system of state control over the quality of the provision of educational services to higher education institutions (for example, a survey of students of the Baltic International Academy, Latvia)”, Visnyk NUTsZU (Seriia «Derzhavne upravlinnia»), 2018, vol. 2 (9), pp. 282–295. (in Ukrainian)

S.A. Moroz, “China's experience in securing the development of the education sector as a basis for improving the quality management mechanisms of higher education in Ukraine”, Investytsii: praktyka ta dosvid, 2019, vol. 9, pp. 70–77. (in Ukrainian)

V.M. Moroz, V.P. Sadkovyi, V.M. Babaiev, and S.A. Moroz, Online survey of students in the higher education quality assurance system. [Online]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia, 2018, №6, Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415. Accessed on: Jul. 17, 2019.

S. Sudman, N. Bradburn, and N. Schwarz, Thinking About Answers: The Application of Cognitive Processes to Survey Methodology, San Francisco: Jossey-Bass, 2010. (in English)

M.M. Karpenko, World experience of development of distance education in the domestic context. [Online]. Available: http://www.niss.gov.ua/articles/1693/. Accessed on: Jul. 20, 2019.

Survey Report on the Quality of Teaching of NaUKMA. [Online]. Available: https://www.ukma.edu.ua/index.php/osvita/quality-edu. Accessed on: Jul., 2019.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.