USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN STUDENTS’ DISTANCE PEDAGOGICAL ASSESSMENT AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

pedagogical assessment
higher educational institution
educational platforms
distance learning technologies
digital technologies
educational testing

How to Cite

[1]
V. Šilonová, E. Dolinská, V. Hladush, T. Makhynia, O. Bench, and M. Dudek, “USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN STUDENTS’ DISTANCE PEDAGOGICAL ASSESSMENT AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 82, no. 2, pp. 243–265, Apr. 2021, doi: 10.33407/itlt.v82i2.4365.

Abstract

The article deals with the analysis of the place and role of pedagogical assessment in the organization of the educational process in higher educational institutions. It was noted that objective results of knowledge control are an important component in the development of a competent approach to the training of modern professionals. The theoretical studies of domestic and foreign scholars on this issue were summarized. The analysis showed that pedagogical assessment have always taken an important place in the educational services organization. It was noted that the main forms of the knowledge control in higher educational institutions have long been, and continue to be, ongoing, semester control and final certification. With the beginning of the digitalization of educational activities, objective conditions for the implementation of pedagogical control with the help of digital technologies have been appeared. The World COVID-19 crisis encourages the expansion of opportunities and improvement of pedagogical assessment of students’ knowledge results in higher educational institutions using distance learning technologies. Analysis of the status and potential of educational e-monitoring in the State higher educational institutions in Slovakia, Ukraine and Poland (Catholic University in Ruzomberok, SHEI «University of Educational Management», Bronisław Markiewicz State Higher School of Technology and Economics in Jaroslaw) was conducted. It has been established that these higher educational institutions currently have appropriate conditions for distance learning with students using the LMS (eFront, Moodle). At the same time, the survey of the subjects of the educational process confirmed the hypothesis that scientific and pedagogical staff and students of pedagogical specialties are not quite ready to accept pedagogical control with the help of distance learning technologies. This makes it more difficult to organize objective monitoring of learning outcomes at a time when there is no opportunity for offline communication. With a view to an adequate response, a range of measures at the level of the subjects of the educational process to prepare and conduct a pedagogical assessment of the results of the distance learning has been proposed.

PDF (Ukrainian)

References

О. І. Щербак, Н. З. Софій, Б. Ю. Бович, Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень. Івано-Франківськ, Україна: Лілея НВ, 2014.

Я. Кульбашна, О. Астапенко, "Педагогічне оцінювання у підготовці компетентного лікаря в Україні: проблеми застосування і перспективи їх вирішення", Освітологія, № 5, с. 173- 179, 2016.

О. Р. Заболотна, "Педагогічне оцінювання у процесі підготовки майбутніх офіцерів прикордонників до професійної діяльності в пунктах пропуску через державний кордон", у Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України: педагогічні науки, Хмельницький, 2015, № 2, с. 71-86.

Т. М. Канівець, Основи педагогічного оцінювання. Ніжин, Україна: ПП Лисенко М. М., 2012.

I. Rochovská, V. Kušnírová, D. Kolibová, E. Dolinská, M. Dudek, "Educational needs of the primary education teachers in inclusive education of the pupils from socially disadvantaged backgrounds in Slovakia", Special Education, vol. 2, no. 40, p. 175-195, 2019.

V. Hladush, V. Šilonova, V. Klein, O Bench, A. Hloba "Preparation of pedagogical trainers to inclusive diagnostic", Journal of Critical Reviews, vol. 7 (11), p. 4132-4141, 2020. doi: 10.31838/jcr.07.11.561

A. Meerson, A. Chernyaev, V. Hladush, L. Nikolenko, V. Revazov, O. Lysytska, "Forms And Methods Of Evaluation Of The Future Teacher Training Results" . International Journal of Advanced Science and Technology, Vol. 29(7), p. 2165-2170, 2020.

О. Г. Колгатін, Теоретико-методичні засади проектування комп’ютерно орієнтованої системи педагогічної діагностики майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей. Avtoref. ІІТЗН НАПН України, [Електронний ресурс]. Доступно: https://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php

O. H. Kolhatin "Досвід впровадження автоматизованої системи діагностики навчальних досягнень з методів математичної статистики", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 5, № 1, 2008. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v5i1.153

O. H. Kolhatin "Автоматизована педагогічна діагностика у сучасному університеті", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 8, № 4, 2008. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v8i4.101

О. Г. Колгатін, Л. С. Колгатіна, "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті як складова педагогічної науки України в галузі теорії педагогіки в 90-х роках ХХ сторіччя" Інформаційні технології і засоби навчання, т. 72, № 4, с. 41-54, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v72i4.2798

Е. В. Драган, Комп’ютерно орієнтована технологія оцінювання навчальних досягнень студентів фізичних спеціальностей на основі ймовірнісних теорій тестування Diss. ІІТЗН НАПН України, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php

С. О. Сисоєва, К. П. Осадча, "Формування ІКТ-компетентності тьютора в процесі підготовки майбутніх учителів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 80, № 6, с. 207-221, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4182.

З. В. Рябова, Г. В. Єльнікова "Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 80, № 6, с. 369-85, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202.

L. Friedlander, V. Anderson, "A new Predoctoral Endodontic Module Evaluating Learning and Effectiveness", Journal of Dental Education, vol.75; no 3, p. 351- 359, 2011. doi:10.1002/j.0022-0337.2011.75.3.tb05048.x

В. Гладуш, В. Шилонова, В. Кляйн, "Формування діагностико-прогностичної компетентності випускника магістратури спеціальної освіти", Науково-практичний журнал «Ukraine. Nation's Health». № 2 (55), с. 26-33, 2019.

С. П. Касьян, Робота викладача в системі управління навчанням eFront. Київ,Україна: ДВНЗ УМО НАПН України, 2018.

Положення щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій навчання у ДЗВО "Університет менеджменту освіти", 2020. [Електронний ресурс]. Доступно:http://umo.edu.ua/vnutrishni-normativni-dokumenti. Дата звернення: 10 січня, 2020 р.

Інформаційно-аналітична довідка про результати опитування щодо стану використання технологій дистанційного навчання у закладах вищої освіти України, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/hovyny/1214-rezultaty-opytuvannya-shchodo-dystantsiynoho-navchannya-u-zakladakh-vyshchoyi-osvity-v-umovakh-karantynu. Дата звернення: 10 січня, 2020 р.

Я. Болюбаш, І. Булах, М. Мруга, Педагогічне оцінювання і тестування: правила, стандарти, відповідальність. Київ, Україна: Майстер-клас, 2007.

The Standards for Educational and Psychological Testing, 2014, [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.apa.org/science/ programs/testing/standards.aspx 2014. Дата звернення: 12 січня, 2020 р.

І. О. Ніколаєску, Н. М. Степанова, Ю. О. Соловей, "Впровадження дистанційного спецкурсу «Моніторинг якості освіти: державний контроль в управлінні діяльністю закладів дошкільної освіти»", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 80, № 6, с. 91-112, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3739


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. I. Shcherbak, N. Z. Sofiy, B. Y. Bovych, Theory and practice of assessment of educational achievements. Ivano-Frankivsʹk, Ukrayina: Lileya NV, 2014. (in Ukrainian)

Ya. Kulbashna, O. Astapenko, "Pedagogical assessment in the competent doctor training in Ukraine: problems of application and prospects for their solution", Oświatologia, vol. 5, pp. 173- 179, 2016. (in Ukrainian)

R. Zabolotna, "Pedagogical assessment in the process of preparation of future border guard officers for professional activity at checkpoints across the state border" in Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy: pedahohichni nauky, vol. 2, pp. 71-86, 2015. (in Ukrainian)

T. Kanivets, Fundamentals of pedagogical assessment. Nizhyn, Ukraine: Lysenko M.M., 2012. (in Ukrainian)

I. Rochovská, V. Kušnírová, D. Kolibová, E. Dolinská, M. Dudek, "Educational needs of the primary education teachers in inclusive education of the pupils from socially disadvantaged backgrounds in Slovakia", Special Education, vol. 2, no. 40, pp. 175-195, 2019. (in English)

V. Hladush, V. Šilonova, V. Klein, O Bench, A. Hloba "Preparation of pedagogical trainers to inclusive diagnostic", Journal of Critical Reviews, vol. 7 (11), pp. 4132-4141, 2020. doi: 10.31838/jcr.07.11.561(in English)

A. Meerson, A. Chernyaev, V. Hladush, L. Nikolenko, V. Revazov, O. Lysytska. "Forms And Methods Of Evaluation Of The Future Teacher Training Results", International Journal of Advanced Science and Technology, vol. 29(7), pp. 2165-2170, 2020. (in English)

O. Kolgatin, Theoretical and methodological principles of designing a computer-based system of pedagogical diagnostics of future teachers of natural and mathematical specialties. Author's ref. IITZN NAPS of Ukraine, [Online]. Available:https://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php (in Ukrainian)

O. Kolhatin "Experience of introduction of the automated system of diagnostics of educational achievements on methods of mathematical statistics", Information technologies and means of training, t. 5, № 1, 2008. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v5i1.153.(in Ukrainian)

O. Kolhatin "Automated pedagogical diagnostics in a modern university", Information technologies and teaching aids, vol. 8, № 4, 2008. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v8i4.101. (in Ukrainian)

O. Kolgatin, L. Kolgatina, "Information and communication technologies in education as a component of pedagogical science of Ukraine in the field of pedagogy theory in the 90s of the twentieth century" Information technologies and teaching aids, vol. 72, № 4, p . 41-54, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v72i4.2798. (in Ukrainian)

E. Dragan, Computer-oriented technology for assessing the academic achievements of students of physical specialties based on probabilistic theories of Diss testing. IITZN NAPS of Ukraine, 2012. [Online]. Available: https://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php, (in Ukrainian)

S. Sysoieva, K. Osadcha "Formation of ICT competence of the tutor in the process of future teachers’ training", Information Technologies and Learning Tools, vol. 80, no. 6, pp. 369-85, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4182. (in Ukrainian)

Z. Ryabova, H. Yelnikova, "Teachers professional growth in digital education", Information Technologies and Learning Tools, vol. 80, no. 6, pp. 369-85, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202/ (in Ukrainian)

L. Friedlander, V. Anderson, "A new Predoctoral Endodontic Module Evaluating Learning and Effectiveness", Journal of Dental Education, vol.75; no 3, pp. 351- 359, 2011. doi:10.1002/j.0022-0337.2011.75.3.tb05048.x (in English)

V. Hladush, V. Shylonova, V. Kliain, "Formation of diagnostic and prognostic competence of a master's degree graduate in special education" Naukovo-praktychnyi zhurnal «Ukraine. Nations Health», vol. 2 (55), pp. 26-33, 2019. (in Ukrainian)

S. Kasian, Teacher's work in the eFront learning management system. Kyiv, Ukraine: DVNZ UMO NAPN Ukrainy, 2018. (in Ukrainian)

Regulations on the organization of current, semester control and certification of applicants for higher education with the use of distance learning technologies in DZVO "University of Educational Management", 2020. [Online]. Available: http://umo.edu.ua/vnutrishni-normativni-dokumenti Accessed on: Jan. 10, 2020 . (in Ukrainian)

Information and analytical report on the results of the survey on the state of use of distance learning technologies in higher education institutions of Ukraine, 2020. [Online]. Available: https://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/hovyny/1214-rezultaty-opytuvannya-shchodo-dystantsiynoho-navchannya-u-zakladakh-vyshchoyi-osvity-v-umovakh-karantynu. Accessed on: Jan. 10, 2020 . (in Ukrainian)

Ya. Bolyubash, I. Bulakh, M. Mruha, Pedagogical assessment and testing: rules, standards, responsibilities. Kyyiv, Ukrayina: Mayster-klas, 2007. (in Ukrainian)

The Standards for Educational and Psychological Testing, 2014, [Online]. Available: http://www.apa.org/science/ programs/testing/standards.aspx 2014. Accessed on: Jan. 10, 2020. (in English)

I. Nikolaiesku, N. Stepanova, Yu. Solovey, "Introduction of a remote special course «Quality education monitoring: state control in the management of preschool education", Information Technologies and Learning Tools, vol. 80, no. 6, pp. 91-112, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3739 (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.