INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF STUDENTS TEACHING IN AN INTEGRATED EDUCATIONAL ENVIRONMENT (FROM EXPERIENCE)
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies of teaching
integrated educational environment
inclusion
accompaniment of teaching
information competence

How to Cite

[1]
N. I. Holovchenko and O. M. Kalmykov, “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF STUDENTS TEACHING IN AN INTEGRATED EDUCATIONAL ENVIRONMENT (FROM EXPERIENCE)”, ITLT, vol. 24, no. 4, Oct. 2011, doi: 10.33407/itlt.v24i4.451.

Abstract

In the article it has been summarized the experience of application of information and communication technologies of training in the integrated educational environment, experience of formation of the competent person. It is noted that information competence involves mastery of new information technologies, ability to select, analyze, estimate the information, systematize it. Advantages and problems of introduction of some the newest information and communication technologies of training necessary for optimization of modern process of training in high school in general, and also specialized technical support of training for students with physical disability are outlined. Affirms that system application of innovative learning technologies enhances the quality of teaching and educational process, formation of professional and information competence of students.

PDF (Ukrainian)

References

Андрущенко В. Стратегія освіти (За матеріалами звіту відділу філософії та прогнозування розвитку освіти Інституту вищої освіти АПН України, червень, 2006) / В. Андрущенко // Вища освіта України. – 2006. – № 3. – С. 5–9.

Биков В. Ю. Навчальне середовище сучасних педагогічних систем // Професійна освіта: педагогіка і психологія: Пол.-укр. журн., укр.-пол. [щоріч.] / за ред. Т. Левицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2004. – Вип. 6. – С. 59−79. – Бібліогр. : 16 назв.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта в контексті реалій сьогодення [Текст] / А. Колупаєва // Практика управління закладом освіти : щомісячний професійний журнал. − 2010. − № 4. − С. 8−12.

Колупаєва А. А. Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади : монографія / А. А. Колупаєва. − К. : Педагогічна думка, 2007. − 458 с.

Мадзігон В. М. Дидактичні вимоги до електронних підручників / В. М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : збірник наук. праць / за наук. ред. В. Мадзігона. – К. : Інститут педагогіки НАПН України, 2010. − № 1 (10). – С. 4−7.

Майєр Н. В. Вимоги до розробки електронних навчально-методичних матеріалів для дистанційного навчання франкомовного ділового писемного спілкування / Н. В. Мейєр // Педагогічний процес: теорія і практика. − Вип. 4.− К. : Вид. АПН, 2008. – С. 191−202.

Петренко А. І. Європейський досвід дослідження та розроблення новітніх навчальних технологій для інформаційного суспільства / А. І. Петренко // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. − Вип. 1 (3). – К.: Університет «Україна», 2004. – С. 371–379.

Таланчук П. М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навч.-метод. посіб. / Таланчук П. М., Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. – К. : Соцінформ, 2004. – 128 с.

Таланчук П. М. Шлях до інтеграції / Таланчук П. М. – К. : Університет «Україна», 2002. – 20 с.

Щербина О. А. Комп’ютерні мережі та Інтернет : електронний навчальний посібник [Електронний ресурс]. − К. : Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» − 1 електрон. опт. диск (CD-ROM), Систем. вимоги: Celeron, 1.7 ГГц, 256 Mb RAM, Windows XP. − Назва з титул. екрана.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.