PERSONALIZATION IN EDUCATION: STUDENTS MANAGING THEIR LEARNING BY MEANS OF DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.4103

Keywords:

personalization, individualization, differentiation, individual educational trajectory, blended learning, BYOD technology

Abstract

The article outlines such approaches to learning as personalization, individualization and differentiation in psychological and pedagogical contexts. Concepts, closely related to the definition of personalization are considered. First attempts of implementing personalized approach in schools and universities in different countries their characteristics and differences are researched. It is proved that students play a key role in educational process in personalized learning, they are motivated to study professionally oriented disciplines, form and develop skills of independent work, manage their own learning process planning their individual path, place, time and pace in e-learning. Teachers are students’ mentors and assistants, moderators in digital educational environment. The article presents the construction of an individual educational trajectory by students of higher educational institutions and management of personalized learning on the example of training courses such as "Engineering and Computer Graphics" and "Descriptive Geometry, Engineering and Computer Graphics". New methods and models of learning, adapted to independent work, suggest certain structure of classes and guidance papers to reach the expected gained outcomes, innovative activities and approaches to learning. Based on the study, the structure of a personalized approach is presented. BYOD (Bring Your Own Device) technologies applied in the educational process are determined an effective tool of a great potential. The benefits of BYOD technologies are as follows: they promote personalized learning, simplify students’ independent work assessment, automate the learning process and provide feedback. It is important that the issue of personalized learning is most relevant during pandemic for the reason of pressing necessity to transfer classroom studies to online mode. Examples of individual educational trajectories of educational module are presented. Illustrated tasks for students of a certain target level on the Moodle platform. The results of applying a personalized model in the educational process of higher education are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Galina V. Lokareva, Zaporizhzhia National University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor at the Department Pedagogy and Psychology of Educational Activity

Evelina A. Bazhmina, National University "Zaporizhzhia Polytechnic"

Senior Lecturer, Department of Descriptive Geometry, Engineering and Computer Graphics

References

Верховна Рада України. (1556-VII від 01.07.2014). Закон України «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Міністерство освіти і науки України. (24.06.2020). Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti.

В. Й. Бродовська, В. О. Грушевський, та І. П. Патрик, Тлумачний російсько-український словник психологічних термінів: Словник. Київ, Україна: ВД «Професіонал», 2007.

В. А. Петровский, и Е. Б. Старовойтенко, «Наука личности: четыре проекта общей персонологии», Психология. Журнал Высшей школы экономики, т. 9, № 1, с. 21-39, 2012.

D. Izmestiev, “Personalized Learning: a new ICT-enabled Education Approach”, UNESCO Institute for Information Technologies in Education, March 2012. [Online]. Available: https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214716.pdf. Accessed on: May 15, 2020.

М. Ю. Кондратьева, Л. А. Карпенко, А. В. Петровский, Социальная психология. Словарь. Москва, Россия: ПЕР СЭ, 2005.

В. А. Петровский, «Послесловие В. А. Петровского к книге А. В. Петровского», Психология и время, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/media/rus_whois/petrovskij/slovo_ob_otce.html. Дата звернення: Березень 23, 2020.

А. В. Петровский, и М. Г. Ярошевский, Основы теоретической психологии. Москва, Россия: ИНФРА-М, 1998.

В. П. Беспалько, Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). Москва, Россия: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж, Росся: МОДЭК, 2002.

Л. Выготский, Психология развития человека, Москва, Россия: Изд-во Смысл; Эксмо, 2005.

P. J. Guerrero, and A. J. Ruiz, “La educación personalizada según García Hoz”, Revista Complutense De Educación, vol. 31 (2), pp. 153-161, 2020. https://doi.org/10.5209/rced.61992.

J. DiMartino, and J. H. Clarke, “Personalizing the High School Experience for Each Student” Alexandria, Virginia, USA: ASCD, 2008.

D. Buckley, The Personalization by pieces framework: a framework for the incremental transformation of pedagogy towards greater learner empowerment in schools, 2006.

J. Rickabaugh, Learning independence continuum. CESA, 2012.

B. Bray, and K. McClaskey, Make Learning Personal. Thousand Oaks, CA: Corwin, 2015.

А. Г. Солонина, «Персонализированное обучение математике в педагогическом университете: на примере алгебры и теории чисел», автореф. дис. д-ра пед. наук, спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения математике», Москва, Россия, 1999.

В. В. Грачев, «Теоретические основы персонализации образовательного процесса в высшей школе», автореф. дис. д-ра пед. наук, спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования», Москва, Россия, 2007.

И. Н. Калошина, «Персонализированное обучение как фактор развития умений самообразовательной деятельности студентов», автореф. дис. канд. пед. наук, спец. 13.00.01 «Общая педагогика», Оренбург, Россия, 2000.

И. Э. Унт, Индивидуализация и дифференциация обучения, Москва, Россия: Педагогика, 1990.

Е. И. Машбиц, В. В. Андриевская, Е. Ю. Комиссарова, Диалог в обучающей системе, Киев, Украина: Вища школа, 1989.

П. М. Гусак, «Теорія і технологія диференційованого навчання майбутніх учителів початкових класів», автореф. дис. докт. пед. наук, спец. 13.00.01 «Теорія та історія педагогіки», Київ, Україна, 1999.

С. Гончаренко, В. Володько, «Проблеми індивідуалізації процесу навчання», Педагогіка і психологія. № 1, с. 63–71, 1995.

Т. Л. Годованюк, Індивідуальне навчання у вищій школі: Монографія, Київ, Україна: НПУ імені Драгоманова, 2010.

Е. И. Казакова, Личностный потенциал и персонализация в образовании. [Електронний ресурс]. Доступно: https://vbudushee.ru/library/lichnostnyy-potentsial-i-personalizatsiya-v-obrazovanii/. Дата звернення: Березень 23, 2021.

Reimagining the Role of Technology in Education: 2017 National Education Technology Plan Update, U.S. Department of Education. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tech.ed.gov. Дата звернення: Березень 23, 2021.

H. Alamri, “Effects of personalized learning as an instructional approach on students’ self-determination and learning engagement in online higher education”, a dissertation, Purdue University, Doctor of Philosophy, USA, 2019.

Верховна Рада України. (2145-VIII від 05.09.2017). Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 - Text

К. Р. Колос, «Засоби побудови і реалізації індивідуальних траєкторій підвищення кваліфікації педагогічних працівників», Комп’ютер у школі та сім’ї. № 5. с. 12-15, 2016.

О. С. Нещерет, «Організація індивідуальних освітніх траєкторії навчання в університеті», Фізико-математична освіта. Випуск 3(13), с. 116-119, 2017.

Л. Г. Колоніна, «Формування індивідуальної освітньої траєкторії студента в процесі професійної підготовки вчителя музичного мистецтва», автореф. дис. докт. філосфії, спец. 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)», Мелітополь, Україна, 2020.

Т. Б. Руденко «Підготовка майбутніх учителів гуманітарних дисциплін до застосування індивідуальних освітніх траєкторій діяльності учнів у навчально-виховному процесі», автореф. дис. докт. пед. наук, спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти», Одеса, Україна, 2015.

Словарь: Новые технологии обучения. learning vocabulary. [Електронний ресурс]. Доступно: http://blendedlearning.pro/blended_learning_models/dictionary/. Дата звернення: Січ. 23, 2020.

D. Willingham, Why don’t students like school?: a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom, 2009.

D. Conley, A complete definition of college and career readiness. Educational Policy Improvement Center, 2012.

Н. В. Андреева, Л. В. Рождественская, и Б. Б. Ярмахов, Шаг школы в смешанное обучение. Москва, Россия, 2016.

Е. А. Бажміна, «Використання BYOD технологій в освітньому процесі», Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки, Вип. 3, с. 27-40, 2020.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1556-VII vid 01.07.2014). Law of Ukraine "On Higher Education". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (24.06.2020). Recommendations for the introduction of blended learning in institutions of professional higher and higher education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti (in Ukrainian)

V. Y. Brodovska, V. O. Hrushevskyi, ta I. P. Patryk, Explanatory Russian-Ukrainian dictionary of psychological terms: Dictionary. Kyiv, Ukraina: VD «Profesional», 2007 (in Ukrainian)

V. A. Petrovskij, E. B. Starovojtenko, “Personality Science: Four Projects of General Personology”, Psihologija. Zhurnal Vysshej shkoly jekonomiki, vol. 9, no. 1, pp. 21-39, 2012 (in Russian)

D. Izmestiev, “Personalized Learning: a new ICT-enabled Education Approach”, UNESCO Institute for Information Technologies in Education, March 2012. [Online]. Available: https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214716.pdf. Accessed on: May 15, 2020 (in English)

M. Ju. Kondrat'eva, L. A. Karpenko, A. V. Petrovskij, Social Psychology. Vocabulary. Moskva, Rossija: PER SJe, 2005 (in Russian)

V. A. Petrovskij, “Afterword by V. A. Petrovsky to the book of A. V. Petrovsky”, Psihologija i vremja, 2007. [Online]. Available: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/media/rus_whois/petrovskij/slovo_ob_otce.html. Accessed: March 23, 2020 (in Russian)

A. V. Petrovskij, and M. G. Jaroshevskij, Fundamentals of theoretical psychology. Moskva, Rossija: INFRA-M, 1998 (in Russian)

V. P. Bespal'ko, Computer-assisted education and training (pedagogy of the third millennium). Moskva, Rossija: Izdatel'stvo Moskovskogo psihologo-social'nogo instituta; Voronezh, Rossja: MODJeK, 2002 (in Russian)

L. Vygotskij, Human developmental psychology, Moskva, Rossija: Izd-vo Smysl; Jeksmo, 2005 (in Russian)

P. J. Guerrero, and A. J. Ruiz, “Personalized education according to García Hoz”, Complutense Magazine of Education, vol. 31 (2), pp. 153-161, 2020.doi: https://doi.org/10.5209/rced.61992. (in Spanish)

J. DiMartino, and J. H. Clarke, “Personalizing the High School Experience for Each Student” Alexandria, Virginia, USA: ASCD, 2008 (in English)

D. Buckley, The Personalization by pieces framework: a framework for the incremental transformation of pedagogy towards greater learner empowerment in schools, Cambridge, United Kingdom: CEA Publishing, 2006 (in English)

J. Rickabaugh, Learning independence continuum. CESA, 2012 (in English)

B. Bray, and K. McClaskey, Make Learning Personal. Thousand Oaks, CA: Corwin, 2015 (in English)

A. G. Solonina, “Personalized teaching of mathematics at the Pedagogical University: the example of algebra and number theory”, avtoref. dis. d-ra ped. nauk, spec. 13.00.02 «Teorija i metodika obuchenija matematike», Moskva, Rossija, 1999 (in Russian)

V. V. Grachev, “Theoretical foundations of the educational process personalization in higher education”, avtoref. dis. d-ra ped. nauk, spec. 13.00.01 «Obshhaja pedagogika, istorija pedagogiki i obrazovanija», Moskva, Rossija, 2007 (in Russian)

I. N. Kaloshina, “Personalized learning as a factor in the development of skills of self-educational activities of students”, avtoref. dis. kand. ped. nauk, spec. 13.00.01 «Obshhaja pedagogika», Orenburg, Rossija, 2000 (in Russian)

I. Je. Unt, Individualization and differentiation of training, Moskva, Rossija: Pedagogika, 1990 (in Russian)

E. I. Mashbic, V. V. Andrievskaja, E. Ju. Komissarova, Dialogue in the training system, Kiev, Ukraina: Vishha shkola, 1989 (in Russian)

P. M. Husak, "Theory and technology of differentiated teaching of future primary school teachers", avtoref. dys. dokt. ped. nauk, spets. 13.00.01 «Teoriia ta istoriia pedahohiky», Kyiv, Ukraina, 1999 (in Ukrainian)

S. Honcharenko, V. Volodko, "Problems of individualization of the learning process", Pedahohika i psykholohiia. no. 1, pp. 63–71, 1995 (in Ukrainian)

T. L. Hodovaniuk, Individual education in higher school: Monograph, Kyiv, Ukraina: NPU imeni Drahomanova, 2010 (in Ukrainian)

E. I. Kazakova, Personal potential and personalization in education [Online]. Available: https://vbudushee.ru/library/lichnostnyy-potentsial-i-personalizatsiya-v-obrazovanii/. Accessed: March 23, 2021 (in Russian)

Reimagining the Role of Technology in Education: 2017 National Education Technology Plan Update, U.S. Department of Education [Online]. Available: http://tech.ed.gov. Accessed: March 13, 2021 (in English)

H. Alamri, “Effects of personalized learning as an instructional approach on students’ self-determination and learning engagement in online higher education”, a dissertation, Purdue University, Doctor of Philosophy, USA, 2019 (in English)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2145-VIII від 05.09.2017). Law of Ukraine "On Higher Education". [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 - Text (in Ukrainian)

K. R. Kolos, “Tools for organization and implementation of individual trajectories training pedagogical staff “, Kompiuter u shkoli ta simi. no. 5. pp. 12-15, 2016 (in Ukrainian)

O. S. Neshcheret, “Organization of individual educational trajectories of study at the university”, Fizyko-matematychna osvita. Vypusk 3(13), pp. 116-119, 2017 (in Ukrainian)

L. H. Kolonina, “Formation of an individual educational trajectory of a student in the process of professional training of a music art teacher”, avtoref. dys. dokt. filosfii, spets. 015 «Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy)», Melitopol, Ukraina, 2020 (in Ukrainian)

T. B. Rudenko “Preparation of future teachers of humanities for the application of individual educational trajectories of students in the educational process”, avtoref. dys. dokt. ped. nauk, spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity», Odesa, Ukraina, 2015 (in Ukrainian)

Dictionary: New learning technologies. learning vocabulary. [Online]. Available: http://blendedlearning.pro/blended_learning_models/dictionary/. Accessed: Jan. 23, 2020 (in Russian)

D. Willingham, Why don’t students like school?: a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom, 2009 (in English)

D. Conley, A complete definition of college and career readiness. Educational Policy Improvement Center, 2012 (in English)

N. V. Andreeva, L. V. Rozhdestvenskaja, B. B. Jarmahov, School step in blended learning. Moskva, Rossija, 2016 (in Russian)

E. A. Bazhmina, “Use of BYOD technology in educational process”, Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia : Pedahohichni nauky, issue 3, pp. 27-40, 2020 (in Ukrainian)

Published

2021-12-30

How to Cite

Lokareva Г. В., & Bazhmina Е. А. (2021). PERSONALIZATION IN EDUCATION: STUDENTS MANAGING THEIR LEARNING BY MEANS OF DIGITAL TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 86(6), 187–207. https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.4103

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments