THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

Keywords: preparation of future teachers of informatics, professional orientation of pupils, career guidance, IT-specialty, readiness of the teacher of informatics for career guidance, components of the readiness for professional orientation work

Abstract

In today's realities, the problem of preparing future teachers to career guidance with pupils is of particular importance. The article is devoted to clarifying the essence of the readiness of future teachers of informatics to work career guidance of pupils on IT-specialty. The article disclosed the content of the main components of the same readiness: motivational, cognitive, practical-activity and reflective components. In the content of each of the components is selected the invariant part (base, independent of the subject of specialization of teachers and areas of career guidance) and variable part (which takes into account the specific of subject area "Informatics" and the features of IT- industry as a sphere of career guidance).The detected specificity of these components should become a basis for the further justification and development of the practically demanded model of preparation of the future teacher of informatics to career guidance of pupils on IT-specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia О. Ponomarova, G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv
PhD in pedagogical sciences, Associate Professor, Doctorate student of Department of Primary, Pre-school and Professional education

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kharkivosvita.net.ua/ files/Rozv_osviti.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Н. Пономарьова, «Відбір абітурієнтів на ІТ-спеціальності в Україні: стан і проблеми», Наукові записки. Серія: проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, т. 10, № 3, с.131-137, 2016.

Г. Шліхта, «Стан підготовки майбутніх вчителів інформатики до профорієнтаційної діяльності із старшокласниками», Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, № 8, с. 63–66, 2008.

Проект стандарту вищої освіти. 014.09 Середня освіта (Інформатика) (бакалавр). [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

А. Муратова, «Профориентация учащихся: зарубежный опыт». [Електронний ресурс]. Доступно: www.cls-kuntsevo.ru/portal_proforientir/prof_obuch_uchashihsya_zarubezgom_zarub _opit.php. Дата звернення: 7 травня 2017 р.

С. Толстогузов, «Опыт профориентационной работы за рубежом», Образование и наука, №.1(120), с. 151–165, 2015.

Career Guidance. A Handbook For Policy Makers. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Н. Олефіренко, Підготовка майбутніх учителів початкової школи до проектування дидактичних електронних ресурсів. Харків, Україна: ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2014..

І. Чорна, « Формування психологічної готовності майбутнього вчителя до профорієнтаційної роботи у школі», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук, НПУ імені М.П.Драгоманова, Київ, Україна, 2003.

Д. Завітренко, «Формування в майбутніх вчителів технологій готовності до професійної орієнтації учнів основної школи», автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук, КДПУ імені Володимира Вінниченка, Кіровоград,Україна, 2013.

А. Пшеничнов, «Формирование готовности к профориентационной работе с учащимися у студентов педагогического вуза», дис. канд. пед. наук , ГОУ ВПО «Шуйский государственный педагогический университет», Шуя, Россия, 2009.

М. Чумак, «Рівні сформованості готовності до профорієнтаційної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів в умовах профілізації навчання та методи їх визначення». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpkp_ped/ 2012_18/r2/p2_16.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Л. Курочкина, «Формирование готовности будущего педагога к деятельности классного руководителя по педагогическому сопровождению профессионального самоопределения старшеклассников», дис. канд. пед. наук, ФГБОУ ВПО «Марийский государственный университет», Йошкар-Ола, Россия, 2015.

Б. Утегенова, «Педагогические условия формирования готовности будущих учителей к профориентационнои работе в школе», автореф. дис. на соискание учен. степ. канд. пед. наук, Челябинский государственный университет, Челябинск, Россия, 1993.

О. Негрівода, «Підготовка майбутніх учителів до професійно орієнтаційної роботи зі старшокласниками», автореф. дис. на здобуття вчен. ступ. канд. пед. наук, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського», Одеса, Україна, 2012.

К. Віаніс-Трофименко, «Мотивація педагога як умова зростання професійної компетентності», у Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України, К. Віаніс-Трофименко, Ред. Харків, Україна: Стиль-Издат, 2005, с. 36–42.

Г. Парховнюк, «Компоненти готовності майбутнього вчителя інформатики до профорієнтаційної діяльності зі старшокласниками». [Електронний ресурс]. Доступно: http://vuzlib.com.ua/articles/book/27497-Komponenti_gotovnost%D1%96_majjbut/1.html. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National Strategy for Education Development in Ukraine for 2012-2021. [Online]. Available: http://www.kharkivosvita.net.ua/ files/Rozv_osviti.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

N. Ponomarova, «The selection of entrants for IT-profession in Ukraine: state and problems», Naukovi zapysky. Seriya: problemy metodyky fizyko-matematychnoyi i tekhnolohichnoyi osvity, vol.10, no. 3, pp. 131-137, 2016. (in Ukrainian)

H. Shlikhta, «State of training of future teachers of informatics to professional orientation activities with senior pupils», Naukovi zapysky Ternopil's'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya: Pedahohika, no. 8, pp. 63-66, 2008. (in Ukrainian)

The Project of Standard of Higher Education. 014.09 Secondary Education (Informatics) (BA). [Online]. Available: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

A. Muratova, « Professional orientation of students: foreign experience», [Оnline]. Available: http://www.cls-kuntsevo.ru/portal_proforientir/prof_obuch_uchashihsya_zarubezgom_zarub_ opit.php. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Russian).

S. Tolstohuzov, « Career guidance experience abroad», Obrazovanye y nauka, vol. 1 (120), pp. 151–165, 2015. (in Russian)

Career Guidance. A handbook for policy makers. [Online]. Available: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in English)

N. Olefirenko, Preparation of primary school teacher to design e-learning resources. Kharkiv, Ukraine : KhNPU by G.S.Skovoroda, 2014. (in Ukrainian)

I. Chorna, « Formation of psychological readiness of the future teacher to professional orientation activity at school», The abstract of dissertation of PhD in Pedagogical science, NPU imeni M.P.Drahomanova, Kyyiv, Ukraine, 2003. (in Ukrainian)

D. Zavitrenko, « Formation of future teachers of technology readiness for professional orientation of secondary school pupils», The abstract of dissertation of PhD in Psychological sciences, KDPU imeni Volodymyra Vinnychenka, Kirovohrad, Ukraine, 2013. (in Ukrainian)

A. Pshenichnov, « Formation of readiness for the work of professional orientation with students of pedagogical university», dis. of PhD in Pedagogical science, HOU VPO «SHujskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet», Shuya, Russia, 2009. (in Russian)

M. Chumak, «Levels of formation of readiness for professional orientation work with pupils of secondary schools in the conditions of profiling learning and methods of determination». [Оnline]. Available: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpkp_ped/ 2012_18/r2/p2_16.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

L. Kurochkyna, « Formation of readiness of the future teacher for the activity of the class teacher on pedagogical support of professional self-determination of senior pupils», dis. of PhD in Pedagogical science, FHBOU VPO «Marijskij gosudarstvennyj universitet», Yoshkar-Ola, Russia, 2015. (in Russian)

B. Utehenova, «Pedagogical conditions for the formation of readiness of future teachers for professional orientation work in the school», The abstract of dissertation of PhD in in Pedagogical science, CHelyabinskij gosudarstvennyj universitet, Chelyabynsk, Russia, 1993. (in Russian)

O. Nehrivoda, «Preparing future teachers for professional orientation work with high school students», The abstract of dissertation of PhD in Pedagogical science, DZ «Pivdennoukrayins'kyy natsional'nyy pedahohichnyy universytet im. K. D. Ushyns'koho», Odesa, Ukraine, 2012. (in Ukrainian).

K.Vianis-Trofymenko, «Components of readiness of the future teacher of informatics to professional orientation activities with high school students», in Pedagogical ways to implement the European values in the education system of Ukraine, K. B. Vianis-Trofymenko, Ed. Kharkiv, Ukraine: Styl'-Yzdat, 2005, pp. 36–42. (in Ukrainian)

H. Parkhovnyuk, «Components of readiness of the future teacher of informatics to professional orientation activities with high school students». [Оnline]. Available: https://core.ac.uk/ download/pdf/12082866.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

Published
2017-06-30
How to Cite
PonomarovaN. О. (2017). THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM. Information Technologies and Learning Tools, 59(3), 168-178. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1614
Section
Teachers training of secondary and vocational education establishments on the use of ICT