LMS MOODLE AS A MEANS OF ORGANISING THE ENVIRONMENT FOR TEACHERS' POSTGRADUATE EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

postgraduate education of teachers
andragogic model
learning management systems
e-learning
personalization of educational trajectories

How to Cite

[1]
I. Domanetska, O. . Fedusenko, O. Ilarionov, and A. Krasovska, “LMS MOODLE AS A MEANS OF ORGANISING THE ENVIRONMENT FOR TEACHERS’ POSTGRADUATE EDUCATION”, ITLT, vol. 99, no. 1, pp. 209–228, Feb. 2024, doi: 10.33407/itlt.v99i1.5196.

Abstract

The article addresses issues related to the effective organization of the educational process in postgraduate pedagogical institutions through the use Information and Communication Technologies (ICT), specifically exemplified by LMS Moodle. The possibilities LMS for creating a learning environment that meets the requirements of high-quality postgraduate education for educators are demonstrated. The authors elucidate the role of postgraduate pedagogical education amidst the contemporary transformations of Ukrainian society, emphasizing the necessity for additional knowledge and experience in ICT utilization among educators. Postgraduate education courses facilitate the integration of professional and educational activities of educators, aiming to foster their abilities for self-organization, self-development, and independent acquisition of constantly evolving information, enabling them quickly adapt to changes in the socio-economic environment. The substantial flow of information necessitates additional knowledge and experience in using information and communication technologies by educators, thereby imposing new demands on the organization of postgraduate education for teachers. The authors proved that the effective solution to the personalization task in postgraduate education is possible only through the integration of teaching technologies and information and communication technologies. Modern learning management systems have a powerful arsenal of tools for implementing innovative teaching models. This paper analyzes the capabilities of LMS Moodle in terms of course administration, personalized learning, organizing group and individual interactions (Forum, Chat, Choice, Workshop, Wiki, MindMap), monitoring, and analytics of the educational trajectory of each student. Construction of branched course structures (Lesson element), the organization of problem-oriented content with elements of group processing, tracking the interests of each learner through the selection of educational information blocks and feedback (Lesson elements, Assignment, Feedback, Survey), operational monitoring of knowledge quality (Lesson elements, Quiz, Choice), and the organization of the educational process using the flipped classroom model are analyzed. According to the authors, future research prospects may involve the development of new tools to support the learning process in LMS Moodle, particularly related to addressing the complexity of questions to ensure the objectivity of assessing learners' knowledge.

PDF (Ukrainian)

References

В. Г. Кремень та ін., “Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні”, Київ, Україна: Педагогічна думка, 2016. doi: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua;

Н. Г. Ничкало, І. Ф. Прокопенко, Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи, Харків, Україна: Бровін О. В., 2020.

R. Vezne, and A. Yildiz, “Comparative Analyses of Adult Education Systems of England, Denmark, and Turkey in the Context of The Lifelong Learning Policies of the European Union”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), vol. 54, no. 1, pp. 313-335, 2021. doi:https://doi.org/10.30964/auebfd.687444.

P. Federighi and Maria, F. D. Adult learning policies in Europe. An insight of regional and local stakeholders. Firenze, Italy: Editpress, 2023.

A.Benavot et al. “Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives”. Int Rev Educ 68, vol. 68, pp. 165–194, 2022. doi:https://doi.org/10.1007/s11159-022-09955-9.

М. О. Кириченко, О. М. Отич та В. В. Олійник, “Проблеми і перспективи розвитку післядипломної освіти в інформаційному суспільстві”, ITLT, вип. 65, №. 3, с. 25–36, 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2380.

K. Urban & J. Jirsáková, “Motivation and personality traits in adult learners”, J. Adult Contin. Educ., no. 28(1), pp.151–166, 2022. doi:https://doi.org/10.1177/14779714211000361.

Л. В. Кравчук, “Реалізація андрагогічного підходу в системі післядипломної педагогічної освіти”, Андрагогічні засади післядипломної освіти: збірка матеріалів Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції, Кіровоград, Україна, 2015, с. 290-296. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12307

M. Papathanasiou, “Teachers as Adult Learners: Their need to Transform”, Adult Education Critical Issues, vol. 3, no. 1, pp. 26–38, 2023. doi:https://doi.org/10.12681/haea.32495.

P. Beach, A.Minuk & E. Favret, “Teachers’ Self-Directed Online Learning Strategies and Experiences: A Longitudinal Study”, Online Learning, vol. 26, no. 4, pp. 5-30, 2022. doi:http://dx.doi.org/10.24059/olj.v26i4.3441.

W. Bayounes, I.B. Saâdi & Kinshuk, “Adaptive learning: toward an intentional model for learning process guidance based on learner’s motivation”, Smart Learn. Environments, vol. 9, no. 33, 2022. doi: https://doi.org/10.1186/s40561-022-00215-9.

P. Jandrić, J.Knox, H.Macleod and C.Sinclair, “Learning in the age of algorithmic cultures”, E-Learning and Digital Media, vol. 14, no. 3, pp. 101–104, 2017. doi: 10.1177/2042753017731237.

P. Lister, Measuring learning that is hard to measure: using the PECSL model to evaluate implicit smart learning», Smart Learn. Environments, vol. 9, no. 25, 2022. doi:https://doi.org/10.1186/s40561-022-00206-w.

Y.-C. Chang, J.-W. Li, and D.-Y. Huang, “A Personalized Learning Service Compatible with Moodle E-Learning Management System”, Applied Sciences, vol. 12, no. 7, p. 3562, 2022. doi:10.3390/app12073562. http://dx.doi.org/10.3390/app12073562.

Seyfullah Gökoğlu, & Servet Kılıç, “Programming learning and teaching of pre-service computer science teachers: Challenges, concerns, and solutions”, E-Learning and Digital Media, vol. 0, no. 0. doi:https://doi.org/10.1177/20427530221117331.

V. Caputi and A. Garrido, “Student-oriented planning of e-learning contents for Moodle”, J. Netw. Comput. Appl., vol. 53, рр. 115-127, 2015. doi:https://doi.org/10.1016/j.jnca.2015.04.001.

R. Soler Costa, Q. Tan, F. Pivot, X. Zhang, and H. Wang, “Personalized and adaptive learning: educational practice and technological impact”, Texto Livre:Linguagem e Tecnologia, vol. 14, no. 3, e33445, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33445/28183-3652.2021.33445.

О. В. Литвиненко, «Використання платформи Moodle для проведення навчання педагогів за дистанційною формою», 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://2021.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=6

Л. Л. Ляхоцька, Дистанційна технологія навчання в післядипломній педагогічній освіті, Київ, Україна, Міленіум, 2018.

С. П. Касьян, «Аналіз освітнього процесу у закладах післядипломної педагогічної освіти з використанням електронних технологій навчання”, [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/162001214.pdf

К. Р. Колос «Використання moodle у процесі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://2013.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=9

K. Kalachanis, E.Pavlakou “Adult Education Using the Moodle E-Learning Platform: The Role of the Trainer”, Journal of Education & Social Policy, Vol. 5, No. 3, 2018. doi:0.30845/jesp.v5n3p13.

M. Mudrák, “Analysis and implementation of adaptive course in Moodle”, in 15th ICETA, Stary Smokovec, Slovakia, pp. 1-6, 2017. doi: 10.1109/ICETA.2017.8102513.

S. M. Berezenska, N. Yu. Oliynyk, «Didactic capabilities of the LMS Moodle activity "WorkShop"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=110. (in Ukrainian)

W. Ho, K.N. Pham and D.L. Bui, “Development of a Mind Map System Integrating Full Moodle Function”, Int. J. Adv. Sci. Eng. Inf. Technol., vol. 8, no. 4-2, pp. 1501-1506, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.18517/ijaseit.8.4-2.5626.

К. Л. Бугайчук, “Використання lms moodle для реалізації методики «Flipped classroom»”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=14

B. Love, A.Hodge, C.Corritore & D.C. Ernst “Inquiry-Based Learning and the Flipped Classroom Model”, PRIMUS, vol. 25(8), pp. 745-762, 2015. doi: 10.1080/10511970.2015.1046005.

Zheng, Lanqin, et al. “The Effectiveness of the Flipped Classroom on Students’ Learning Achievement and Learning Motivation: A Meta-Analysis”, ET&S, vol. 23, no. 1, pp. 1–15, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.jstor.org/stable/26915403.

Adaptive Quiz plugin documentation. [Електронний ресурс]. Доступно: https://learningspaces.learningpool.com/mod/book/tool/print/index.php?id=15838


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

В. Г. Кремень та ін., “Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні”, Київ, Україна: Педагогічна думка, 2016. doi: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua;

Н. Г. Ничкало, І. Ф. Прокопенко, Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи, Харків, Україна: Бровін О. В., 2020.

R. Vezne, and A. Yildiz, “Comparative Analyses of Adult Education Systems of England, Denmark, and Turkey in the Context of The Lifelong Learning Policies of the European Union”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), vol. 54, no. 1, pp. 313-335, 2021. doi:https://doi.org/10.30964/auebfd.687444.

P. Federighi and Maria, F. D. Adult learning policies in Europe. An insight of regional and local stakeholders. Firenze, Italy: Editpress, 2023.

A.Benavot et al. “Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives”. Int Rev Educ 68, vol. 68, pp. 165–194, 2022. doi:https://doi.org/10.1007/s11159-022-09955-9.

М. О. Кириченко, О. М. Отич та В. В. Олійник, “Проблеми і перспективи розвитку післядипломної освіти в інформаційному суспільстві”, ITLT, вип. 65, №. 3, с. 25–36, 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2380.

K. Urban & J. Jirsáková, “Motivation and personality traits in adult learners”, J. Adult Contin. Educ., no. 28(1), pp.151–166, 2022. doi:https://doi.org/10.1177/14779714211000361.

Л. В. Кравчук, “Реалізація андрагогічного підходу в системі післядипломної педагогічної освіти”, Андрагогічні засади післядипломної освіти: збірка матеріалів Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції, Кіровоград, Україна, 2015, с. 290-296. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12307

M. Papathanasiou, “Teachers as Adult Learners: Their need to Transform”, Adult Education Critical Issues, vol. 3, no. 1, pp. 26–38, 2023. doi:https://doi.org/10.12681/haea.32495.

P. Beach, A.Minuk & E. Favret, “Teachers’ Self-Directed Online Learning Strategies and Experiences: A Longitudinal Study”, Online Learning, vol. 26, no. 4, pp. 5-30, 2022. doi:http://dx.doi.org/10.24059/olj.v26i4.3441.

W. Bayounes, I.B. Saâdi & Kinshuk, “Adaptive learning: toward an intentional model for learning process guidance based on learner’s motivation”, Smart Learn. Environments, vol. 9, no. 33, 2022. doi: https://doi.org/10.1186/s40561-022-00215-9.

P. Jandrić, J.Knox, H.Macleod and C.Sinclair, “Learning in the age of algorithmic cultures”, E-Learning and Digital Media, vol. 14, no. 3, pp. 101–104, 2017. doi: 10.1177/2042753017731237.

P. Lister, Measuring learning that is hard to measure: using the PECSL model to evaluate implicit smart learning», Smart Learn. Environments, vol. 9, no. 25, 2022. doi:https://doi.org/10.1186/s40561-022-00206-w.

Y.-C. Chang, J.-W. Li, and D.-Y. Huang, “A Personalized Learning Service Compatible with Moodle E-Learning Management System”, Applied Sciences, vol. 12, no. 7, p. 3562, 2022. doi:10.3390/app12073562. http://dx.doi.org/10.3390/app12073562.

Seyfullah Gökoğlu, & Servet Kılıç, “Programming learning and teaching of pre-service computer science teachers: Challenges, concerns, and solutions”, E-Learning and Digital Media, vol. 0, no. 0. doi:https://doi.org/10.1177/20427530221117331.

V. Caputi and A. Garrido, “Student-oriented planning of e-learning contents for Moodle”, J. Netw. Comput. Appl., vol. 53, рр. 115-127, 2015. doi:https://doi.org/10.1016/j.jnca.2015.04.001.

R. Soler Costa, Q. Tan, F. Pivot, X. Zhang, and H. Wang, “Personalized and adaptive learning: educational practice and technological impact”, Texto Livre:Linguagem e Tecnologia, vol. 14, no. 3, e33445, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33445/28183-3652.2021.33445.

О. В. Литвиненко, «Використання платформи Moodle для проведення навчання педагогів за дистанційною формою», 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://2021.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=6

Л. Л. Ляхоцька, Дистанційна технологія навчання в післядипломній педагогічній освіті, Київ, Україна, Міленіум, 2018.

С. П. Касьян, «Аналіз освітнього процесу у закладах післядипломної педагогічної освіти з використанням електронних технологій навчання”, [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/162001214.pdf

К. Р. Колос «Використання moodle у процесі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://2013.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=9

K. Kalachanis, E.Pavlakou “Adult Education Using the Moodle E-Learning Platform: The Role of the Trainer”, Journal of Education & Social Policy, Vol. 5, No. 3, 2018. doi:0.30845/jesp.v5n3p13.

M. Mudrák, “Analysis and implementation of adaptive course in Moodle”, in 15th ICETA, Stary Smokovec, Slovakia, pp. 1-6, 2017. doi: 10.1109/ICETA.2017.8102513.

S. M. Berezenska, N. Yu. Oliynyk, «Didactic capabilities of the LMS Moodle activity "WorkShop"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=110. (in Ukrainian)

W. Ho, K.N. Pham and D.L. Bui, “Development of a Mind Map System Integrating Full Moodle Function”, Int. J. Adv. Sci. Eng. Inf. Technol., vol. 8, no. 4-2, pp. 1501-1506, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.18517/ijaseit.8.4-2.5626.

К. Л. Бугайчук, “Використання lms moodle для реалізації методики «Flipped classroom»”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=14

B. Love, A.Hodge, C.Corritore & D.C. Ernst “Inquiry-Based Learning and the Flipped Classroom Model”, PRIMUS, vol. 25(8), pp. 745-762, 2015. doi: 10.1080/10511970.2015.1046005.

Zheng, Lanqin, et al. “The Effectiveness of the Flipped Classroom on Students’ Learning Achievement and Learning Motivation: A Meta-Analysis”, ET&S, vol. 23, no. 1, pp. 1–15, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.jstor.org/stable/26915403.

Adaptive Quiz plugin documentation. [Електронний ресурс]. Доступно: https://learningspaces.learningpool.com/mod/book/tool/print/index.php?id=15838

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ірина Доманецька, Олена Федусенко, Олег Іларіонов, Ганна Красовська

Downloads

Download data is not yet available.