ORGANIZATION OF INTUITIVE ACCESS TO ELECTRONIC EDUCATIONAL AND METHODICAL COMPLEXES OF TEACHER TRAINING BASED ON CLOUD-ORIENTED SYSTEM OF MANAGEMENT OF EDUCATIONAL RESOURCES
PDF (Ukrainian)

Keywords

cloud technology
open education
system of management of educational resources
intuitive system
"Khmara"project

How to Cite

[1]
V. I. Bessarabov, “ORGANIZATION OF INTUITIVE ACCESS TO ELECTRONIC EDUCATIONAL AND METHODICAL COMPLEXES OF TEACHER TRAINING BASED ON CLOUD-ORIENTED SYSTEM OF MANAGEMENT OF EDUCATIONAL RESOURCES”, ITLT, vol. 43, no. 5, pp. 140–149, Sep. 2014, doi: 10.33407/itlt.v43i5.1109.

Abstract

The article is devoted to actual problems of the experience of using a "Khmara" universal management system of educational resources for the development and implementation of the learning process the intuitive access system to electronic educational and methodical complexes (EUMK) on the new cloud-oriented platform. It is shown that the newly developed system of intuitive access to EUMK training is effective in terms of ergonomics entry (rapid development and subsequent entry). It has been established that the use of triple color, alphanumeric and pictorial identification of "their" EUMK portal user is comfortable in terms of reducing input errors and the use of intuitive access to EUMK increases the level of commitment of students to continue to use e-learning resources. It is concluded that the main problem with the access to the EUMK "Khmara" project is the lack of ICT competence of users that can be solved by certain institutional and methodological activities.
PDF (Ukrainian)

References

Антощук С. В. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників засобами електронного навчально-методичного комплексу «Хмара» / С. В. Антощук, В. І. Бессарабов // Методичні рекомендації. — К. : ДВНЗ УМО НАПН України, 2014. — 33 с.

Бессарабов В. И. Компетентность в области информационно-коммуникационных технологий слушателей курсов повышения квалификации / В. И. Бессарабов // Геронтология. — 2013. — Т. 1, № 3. — С. 342349.

Бессарабов В. І. Універсальна система управління навчальними ресурсами науково-дослідного проекту відкритої освіти «Хмара» / В. І. Бессарабов // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2013. — Том 38, № 6. — С. 162169. — Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/936#.UvHxfLQVfw8.

Бессарабов В. І. Електронний навчально-методичний комплекс «Хмара» (інструкція для слухача) / [В. І. Бессарабов, С. В. Антощук, А. Л. Лапшин, Н. П. Здерло] // Методичні рекомендації. — К. : ДВНЗ УМО НАПН України, 2014. — 12 с.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2009. —684 с.

Биков В. Ю. Технології хмарних обчислень — провідні інформаційні технології подальшого розвитку інформатизації системи освіти України / В. Ю. Биков // Комп’ютер у школі та сім’ї. — №6. — 2011. — C. 3–11.

Биков В. Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. — 2011. — №10. — C. 8–23.

Биков В. Ю. Електронна педагогіка та сучасні інструменти систем відкритої освіти / В. Ю. Биков, І. В. Мушка // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — Т. 13, № 5. — Режим доступу до журн.: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/177#.Um1loxCKJYA.

Бугайчук К. Л. Персональне навчальне середовище: перша спроба зрозуміти / К. Л. Бугайчук // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2011. — Том 25, №5. — Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/550#.VAXRPGPDWSo.

Кухаренко В. Н. Навчальний процес у масовому відкритому дистанційному курсі / В. Н. Кухаренко // Теорія і практика управління соціальними системами. — 2012. — № 1. — С. 4050.

Манако А. Ф. ИКТ в обучении: взгляд сквозь призму трансформаций / А. Ф. Манако, Е. М. Синица // Образовательные технологии и общество. — 2012. — Tом 15, № 3. — С. 392–413. — Режим доступа к публикации : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v15_i3/html/6.htm.

Морзе Н. В. Формування навичок ефективної співпраці студентів під час використання вікі-порталу / Н. В. Морзе, Л. О. Ярченко-Троценко // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2014. — Том 40, №2. — Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015#.VAXU1mPDV8E.

Олійник В. В. Концептуальні засади підвищення кваліфікації керівних кадрів професійно-технічних навчальних закладів за очно-дистанційною формою навчання : навч. посіб. / за заг. ред. В. В. Олійника / [В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт та ін.]. — К. : ЦІППО, 2007. — 104 с.

Шишкіна М. П. Хмаро орієнтоване освітнє середовище навчального закладу: сучасний стан і перспективи розвитку досліджень / М. П. Шишкіна, М. В. Попель // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2013. — Том 37, №5. — Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/903#.UqD9TeI9y1c.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Antoshchuk S. V.Advance training teaching staff by “Khmara” electronic educational-methodical complex / S. V. Antoshchuk, V. I. Bessarabov // Methodical recommendations. — Kyiv. : University Education Management of NAPS of Ukraine, 2014. — 33 p.(in Ukrainian).

Bessarabov V. I. Competence in the field of information and communication technologies of listeners of courses of improvement of professional skill / V. I. Bessarabov// Gerontology. — 2013. — Т. 1, № 3. — С. 342349. (in Russian).

Bessarabov V. I. Universal management system of educational resources of the khmara’s scientific research project of open education [online] / V. I. Bessarabov // Information Technologies and Learning Tools. — 2013. — Vol. 38, №6. — P. 162 — 169. — Аvailable from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/936#.UvHxfLQVfw8 (in Ukrainian).

Bessarabov V. I.“Khmara” electronic educational-methodical complex (instructions for the listener) / V. I. Bessarabov, S. V. Antoshchuk, A. L. Lapshin, N. P. Zderko // Methodical recommendations. — Kyiv : University Education Management of NAPS of Ukraine, 2014. — 12 p. (in Ukrainian).

Bykov V. Models of Oganizational Systems of Open Education / V. Bykov. — Kyiv : Atika, 2009. — 684 p. (in Ukrainian).

Bykov V. Cloud computing technologies as leading information technologies of development ofeducational system of Ukraine / V. Bykov // Computer in family and at school. — #.6. — 2011. — P. 3–11 (in Ukrainian).

Bykov V. Cloud computing technologies, ICT autsoursing, and new functions of ICT departments ofeducational and research institutions / V. Bykov // Information Technologies in Education. — 2011. —N. 10— P. 8–23 (in Ukrainian).

Bykov V. E-education and modern tools of open education [online] / V. Bykov // Information Technologies and Learning Tools. — 2009. — Vol. 13, № 5. — Аvailable from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/177#.Um1loxCKJYA (in Ukrainian).

Bugaychuk K. L. Personal learning environment: the first attempt to understand [online] / K. L. Bugaychuk // Information Technologies and Learning Tools. — 2011. — Vol 25, №5. — Аvailable from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/550#.VAXRPGPDWSo(in Ukrainian).

Kukharenko V. N. The educational process in massive open distance courses / V. N. Kukharenko // Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. — 2012. — № 1. — P. 4050 (in Ukrainian).

Manako A. F. ICT in Education: View through the perspective of transformations [online] // Information Technologies and Society / A. F. Manako. — 2012. — Volume 15, № 3.— P. 392–413. — Available from : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v15_i3/html/6.htm (in Russian).

Morze N. V. Formation of students’ effective cooperation skills basing on usage of wiki-portal [online] / N. V. Morze, L. O. Varchenko-Trotsenko // Information Technologies and Learning Tools. — 2014. — Том 40, №2. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1015#.VAXU1mPDV8E (in Ukrainian).

Oliinyk V. V. Conceptual bases of professional development leadership training vocational schools for blended learning: Training. guidances. / Under total. eds. V. Oliinyk / V. V. Oliinyk, V. Yu. Bykov, V. O. Hravit etal. — К. : CIPPO, 2007. — 104 p. (in Ukrainian).

Shyshkina M. P. Cloud based learning environment of educational institutions: the current state and research prospects [online] / M.P.Shyshkina, М.V. Popel // Information Technologies and Learning Tools. — 2013. — Том 37, №5. — Аvailable from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/903#.UqD9TeI9y1c (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.