EDUCATIONAL BLOG AS A MEANS OF PRESCHOOL TEACHERS PROFESSIONAL EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

professional training
future preschool teachers
professional functions
electronic educational resources
educational blog

How to Cite

[1]
O. H. Naboka and M. O. Demchenko, “EDUCATIONAL BLOG AS A MEANS OF PRESCHOOL TEACHERS PROFESSIONAL EDUCATION”, ITLT, vol. 69, no. 1, pp. 64–77, Feb. 2019, doi: 10.33407/itlt.v69i1.2425.

Abstract

The article is devoted to the actual topic of modern higher education – the professional training of future preschool teachers by means of electronic educational resources, among which the educational blog is gaining popularity. The authors have considered the definition «blog»; the functions the blog performs as well as the definition «educational blog» are given. The most widly used characteristics of educational blogs are defined as: periodicity, authorship, thematic orientation, the presence of multimedia, content features, technical basis, type of device. Besides the authors analyzed preschool teachers’ existing blogs which are posted on the blogspot.com platform. The experience of creating and using foreign educational blogs is considered, in particular, fragments of foreign educational blogs of preschool and primary teachers are presented. The typical mistakes that may occur when creating an educational blog are highlighted (without title, anonymity, great number of pages, too long text, grammatical and syntax mistakes, long page loading, bad design, excess animation, without plan, social networks ignoring). Examples of successfully completed preschool teachers’ blogs are presented. The advantages of using educational blogs in the training of future preschool teachers are considered. There are analyzed the results of questionnaires of students and teachers of preschool establishments (educators, methodologists, heads). The structure and content of the educational blog «Professional training of future educators» are described (pages of the main menu, cross-column pages). It is determined that the use of the educational blog «Professional training of future educators», the creation of students' own blogs, their content and support will help to prepare future preschool teachers for their professional activity (cognitive, communicative, informative, methodical).
PDF (Ukrainian)

References

Т. В. Тарнавська, «Використання соціальних мереж і блогів у навчанні». [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_fil.n_2013_186%281%29_26. Дата звернення: Лип. 16, 2018.

С. А. Белов, «Использование блогов в образовательном процессе высшей школы». [Електронний ресурс]. Доступно: http://new.elib.altstu.ru/journals/Files/pa2011_1/pdf/150belov.pdf. Дата звернення: Серпень 5, 2018.

J. Barger Weblogre sources FAQ [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.robotwisdom.com/weblogs. Дата звернення: Травень 3, 2018.

D. Winer The History of Weblogs [Електронний ресурс]. Доступно: http://oldweblogscomblog.scripting.com/historyOfWeblogs. Дата звернення: Травень5, 2018.

О. С. Синекоп, «Методика інтерактивного навчання англійського писемного мовлення майбутніх фахівців з інформаційної безпеки з використанням комп'ютерних технологій», автореф. дис. канд. пед. наук, Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2011.

О. М. Ясько,«Формування комунікативної культури майбутніх учителів іноземних мов засобами ресурсу Інтернет», дис. канд. пед. наук, Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка,Старобільськ, 2017.

І. Тонкіх,«Функції блогів на сайтах українських Інтернет-ЗМІ»,Діалог,вип. 15, с. 341–350, 2012.

Л. Матохнюк, та К. Дем’янюк «Блог як один із видів організаційно-методичної діяльності освітяна»,Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологія,вип. 1, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2017_1_5.Дата звернення: Квіт. 03, 2018.

С. П. Лабудько,«Блог як засіб розвитку професійної компетентності вчителів»,Комп’ютер у школі та сім’ї,№6, с. 9–12, 2013.

І. В. Табарчук, «Особливості створення, налагодження та дизайну персонального освітнього блогу вчителя»,[Електронний ресурс]. Доступно: http://osnova.com.ua/items/item-march-2016/. Дата звернення: Квіт. 15, 2018.

С. М. Сергеєва, Освітній блог. Поняття, особливості, різновиди. Алгоритм створення блогу викладача. Лисичанськ, 2016.

С. С. Кізім,«Використання блогів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів»,Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми,вип. 35, с. 274–278, 2013.

Г. І. Крохмальна, «Сучасні тенденції навчальної комунікації вчителя початкової школи». [Електронний ресурс]. Доступно: http://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Г.Крохмальна_тези.pdf. Дата звернення: Лип. 14, 2018.

Н. Добринська, «Персональний блог – інструмент зміцнення позитивного іміджу педагога», у Впровадження та поширення інформаційно-комунікаційних технологій у роботі дошкільного навчального закладу з дітьми, педагогами, батьками та громадськістю, Л. Шишолік, Ред. Рівне, Україна: РОІППО, 2015, с. 54–57.

The Use of Blogs in Second Language Teacher Education. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813011221. Дата звернення: Липень18, 2018.

Blogging as a Means of Professional Development for ELT Professionals. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.nepjol.info/index.php/NELTA/article/download/6136/5033. Дата звернення: Липень18, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

T. V. Tarnavska, «Use of social networks and blogging in education», [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_fil.n_2013_186%281%29_26. Accessed on: July 16, 2018 (in Ukrainian).

S. A. Belov, «Use of blogs in the educational process of higher education», [online]. Available: http://nev.elib.altstu.ru/journals/Files/pa2011_1/pdf/150belov.pdf. Accessed on: Avg. 5, 2018 (in Russian).

J. Barger Weblog resources FAQ, [online]. Available: http://www.robotwisdom.com/weblogs. Accessed on: May 3, 2018 (in English).

D. Winer The History of Weblogs, [online]. Available: http://oldweblogscomblog.scripting.com/historyOfWeblogs. Accessed on: May5, 2018 (in English).

O. S. Synekop, «Methodology of Interactive Learning of English Writing Speech of Future Specialists in Information Security Using Computer Technologies», avtoref. dys. kand. ped. nauk, Kyivskyi natsionalnyi linhvistychny iuniversytet, Kyiv, 2011 (in Ukrainian).

O. M. Yasko, «The communicative culture formation of future teachers of foreign languagesby means of Internet resources», dys. kand. ped. nauk, Derzhavnyi zaklad «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Starobilsk, 2017 (in Ukrainian).

I. Tonkikh, «The functions of blogs in the sites of Ukrainian Internet-Mass Media», Dialoh, vyp. 15, s. 341–350, 2012 (in Ukrainian).

L. Matokhniuk, ta K. Demianiuk «Blog as one of the types of organizational and methodological educator’s activity», [online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2017_1_5. Accessed on: Kvit. 03, 2018(in Ukrainian).

S. P. Labudko, «Blog as means of professional teachers’ development», Kompiuter u shkoli ta simi, №6, s. 9–12, 2013 (in Ukrainian).

I. V. Tabarchuk «Features of creating, debugging and designing a teacher’s personal educational blog», [online]. Available: http://osnova.com.ua/items/item-march-2016/. Accessed on: Kvit. 15, 2018 (in Ukrainian).

S. M. Serheieva, Educational blog. Concepts, features, varieties.The algorithm for creating a teacher's blog. Lysychansk, 2016 (in Ukrainian).

S. S. Kizim, «Use of blogs in the process of future teachers’ professional training», Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, vyp. 35, s. 274–278, 2013 (in Ukrainian).

H. I. Krokhmalna, «Modern trends in the teaching of elementary school teacher communication», [online]. Available: http://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/H.Krokhmalna_tezy.pdf. Accessed on: Lyp. 14, 2018(in Ukrainian).

N. Dobrynska, «A personal blog is a tool for building a positive image of the teacher», u Vprovadzhennia ta poshyrennia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u roboti doshkilnoho navchalnoho zakladu z ditmy, pedahohamy, batkamy ta hromadskistiu, L. Shysholik, Red. Rivne, Ukraina: ROIPPO, 2015, s. 54–57(in Ukrainian).

The Use of Blogs in Second Language Teacher Education, [online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813011221. Accessed on: July 18, 2018 (in English).

Blogging as a Means of Professional Development for ELT Professionals, [online]. Available: https://www.nepjol.info/index.php/NELTA/article/download/6136/5033. Accessed on: July 18, 2018 (in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.