APPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH

Cover Image
Olha O. Matvieieva, Valentyna M. Gryniova, Olena Yu. Kuznetsova

Abstract

The article analyzes the approaches to the study of latent variables in psychological and pedagogical research. The study confirms that some competences and personal qualities belong to the latent constructs (tolerance, readiness for life-long learning, value orientations, etc.) that are difficult to measure. To make their assessment more accurate and reliable, the expert evaluation method with ICT support is suggested providing for the involvement of a greater number of experts in the assessment process. The pedagogical expertise, covering a set of procedures necessary for getting collective expert opinion or assessment of a pedagogical object, phenomenon or process, is considered as the core of the expert evaluation method. The developed ICT assessment support for latent variables evaluation is oriented at the three-level classification of competences. It provides for determining the level of development of social-personal, general-scientific, instrumental, general-professional and specialized-professional competences (the first level of classification) and their constituent structural parts (the second level of classification) as well as the level of acquired knowledge, skills, values and personal qualities (the third level of classification). The developed ICT assessment tool includes the data concerning the Author (Developer), Experts, Expert Assessment, the indices obtained as a result of the analysis of Expert Assessment (Coefficients). Experts are expected to assess the significance of smaller structural units correlating them with the larger ones. Initially, the development level of every individual competence in correlation with the social and professional competence is assessed in percentage; the acquisition of social and professional competence is taken as 100%. Then the significance index of the competences that are the structural parts of every given competence is determined; the significance index of competence structural parts in reference to the relevant competence is assessed.

Keywords

latent variables; classification of competences; expert evaluation method; ICT assessment

Full Text:

PDF


References

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Постанова Кабінету міністрів України. (2011, Лист. 23) «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon0.rada.gov.ua/.

Верховна Рада України. (2017, Вер. 5). Закон № 2145-VIII, «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Верховна Рада України. (2014, Лип. 7). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

В. Л. Гуло та ін., Методичні рекомендації з розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти (компетентнісний підхід). Київ, Україна: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2013.

В. С. Степин, Философский энциклопедический словарь. Москва, РФ: Мысль, 2010.

G. Bond Trevor, and Christine M. Fox, Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences. New Jersey, USA: Mahwax, 2001.

А. А. Маслак, Измерение латентных переменных в социально-экономических системах: теория и практика. Славянск-на-Кубани, РФ: Издательский центр СГПИ, 2007.

B. Wright, and M. Stone, Making measures. Chicago, USA: The Phaneron Press, 2004.

Г. С. Батыгин, Лекции по методологии социологических исследований. Москва, РФ: Аспект Пресс, 1994.

K. A. Bollen, «Latent variables in psychology and the social sciences», Annu. Rev. Psychol, vol. 53, рр. 605-634, 2002.

N. Bezruczko, Rasch Measurement in Health Sciences. Minnesota, USA: JAM Press, Maple Grove, 2005.

Ю. Рашкевич, Визначення компетентностей та формулювання результатів навчання для опитування студентів та працівників з метою оцінювання викладання. ‎[Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ihed.org.ua/images/pdf/4_Rashkevych_10_10_2014.pdf

Л. М. Огнівчук, «Оцінювання навчальних досягнень студентів вищих навчальних закладів на основі компетентністного підходу», Освітологічний дискурс, № 3 (7). с. 154-165, 2014.

О. А. Щербина, «Нові засоби для оцінювання компетентностей в moodle», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 55, № 5, с. 96-104, 2016.

В. Г. Трояновська, «Адаптивне тестування як альтернативний метод контролю і оцінювання компетентностей студентів ВНЗ», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, Вип.14 (24), с. 283-286, 2011.

В. М. Солощенко, «Критерії оцінювання іншомовної компетентності іноземних студентів у німеччині за вимогою іспитів (dsh, testdaf): порівняльний аналіз», Наукові записки Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Серія “Філологічна”. Вип. 30, с. 253-257, 2012.

В. С. Аванесов, «Педагогическое измерение латентных качеств», Педагогическая диагностика. №4, с. 69-78, 2003.

В. С. Аванесов, «Проблема педагогического измерения латентных качеств», Педагогические измерения. № 3. с. 41-63, 2010.

Р. И. Остапенко, «Математическое моделирование латентных структур в психологии и социологии», Перспективы науки и образования. № 2, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.psychology-online.net/

О. В. Митина, «Моделирование латентных изменений с помощью структурных уравнений», Экспериментальная психология. №1, с. 131-148, 2008.

Н. М. Борытко, Диагностическая деятельность педагога. Москва, РФ: Академия, 2006.

Е. А. Михайлычев, Инструментарий педагогической диагностики и мониторинга образовательных процессов. Таганрог, РФ: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 2005.

С. Е. Шишов, та В. А. Кальней, Мониторинг качества образования в школе. Москва, РФ: Педагогическое общество России, 1999.

В. П. Беспалько, та Ю. Г. Татур, Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов. Москва, РФ: Высшая школа, 1989.

М. Б. Євтух, Е. В. Лузік, та Л. М. Дибкова, Інноваційні методи оцінювання навчальних досягнень. Київ, Україна: КНЕУ, 2010.

А. Н. Майоров, Теория и практика создания тестов для системы образования. Москва, РФ: Интеллект-Центр, 2001.

О. О. Матвєєва, «До проблеми діагностики соціально-професійної компетентності майбутніх учителів музики», Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Вип. 3, с.182-190, 2015.

Н. М. Бібік, «Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті», Український педагогічний журнал. № 1. с. 47-58, 2015.

В. М. Гриньова, «Компетентний підхід до модернізації національної освіти: сутність та термінологія», Рідна школа. № 4 (1036), с. 20-26, 2016.

O. Yu. Kuznetsova, et al., Competence in English: typical tests. Kharkiv, Ukraina: Pravo, 2018.

А. И. Мигунов, И. Б. Микиртумов, та Б. И. Федоров, Логика. Москва, РФ: Проспект, 2015.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2655



Copyright (c) 2019 Olha O. Matvieieva, Valentyna M. Gryniova, Olena Yu. Kuznetsova


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.