ONLINE INDICATORS OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF BUILDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5022

Keywords:

information technology, professional competence, metric indicators and indices

Abstract

The article is devoted to the study results, which substantiates the pragmatic-holistic model of professional competence of builders and the possibility of online measurement of its metric indicators and indices, with the help of modern information technology. The professional competence measuring metric online indicators method validity and reliability as a percentage of the time norms of actions in the project team are substantiated theoretically. An algorithm for calculating indices as professional competence indicators arithmetic sum, taking into account their weight, determined by experts for builders, is proposed. This permits recruiters to determine and match the weights of the indicators in order to calculate the relevant indices. It is shown that these indicators are the norm corresponding percentages of average time spent for the action in the project team. Indicators titles are following: knowledge is a time for their search during performing tasks; skills is a time to complete tasks; intellectual abilities is a time for mastering activities, solving issues and generating ideas; communication skills is a time for team-interaction multiplied by the assessment of its effectiveness by team members. Professionally important qualities, namely, responsibility is an adherence to the schedule, independence is a time of receiving help, responsiveness is a time to fulfill wishes of a customer or team members, organization is a correcting drawbacks process, initiative is a time to implement ideas perceived by the team; focus is a time spent (on oneself help from the team members in mastering actions, on the functions - to perform one's function in the team, in general - to support team members). The research results practical significance provides the possibility of online measurement of professional competence of specialists, students and pupils to create their e-portfolio, purposefully manage the process of its formation and development, to recruit effectively online and to stimulate continuous development of professional competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Serhii V. Ohremenko, LTD "Novostroy"

Doctor of Philosophy in Education, Director

Mychailo P. Kostiuchenko, Donetsk National Technical University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Electrical Engineering

Andrii A. Kalenskyi, Institute of vocational education and training of the NAES of Ukraine

Doctor of Education, Professor, leading researcher of the laboratory of vocational training technologies

References

O. Zlatkin-Troitschanskaia, Hans Anand Pant, Corinna Lautenbach, Dimitar Molerov, Miriam Toepper and Sebastian Brückner, «Modeling and Measuring Competencies in Higher Education Approaches to Challenges in Higher Education Policy and Practice». Library of Congress Control Number: 2016956286. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2017. doi: 10.1007/978-3-658-15486-8.

O. Zlatkin-Troitschanskaia, J. Shavelson and C. Kuhn, «The International State of Research on Measurement of Competency in Higher Education». Studies in Higher Education 40 (3). 2015. С 393-411. doi: 10.1080/03075079.2015.1004241.

T. Rhodes, «VALUE: Valid Assessment of Learning in Undergraduate Education , T. Rhodes, New Directions for Institutional Research, 2016.

Европейская комиссия по образованию и культуре «Европейская рамка квалификаций для обучения на протяжении всей жизни». Люксембург: Офис по Официальным публикациям европейского Сообщества, 2008.

М. Вачевський, «Сутність компетенцій у навчальному процесі та компетентнісний підхід у професійній освіті». Молодь і ринок. №8 (91). 2012.

А. А Вербицкий, «Компетентностный подход и теория контекстного обучения». М.: ИЦ ПКПС. 2004.

О. В. Овчарук, «Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти» Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи (під заг. ред. О.В. Овчарук.). К. 2004.

Л. С. Виготский, «Психология развития человека». М. Смысл, ООО «Издательство «ЭКСМО», 2005.

Дж. Равен, «Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация» (пер. с англ.) М. Когито-Центр, 2002.

О. І. Локшина, «Становлення «компетентнісної» ідеї в європейській освіті». Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методологічного семінару. К.: Педагогічна думка, 2009.

В. Рубцов, «Компетентностный подход как концептуальная основа связи профессионального образования и профессионального труда». Вестник практич. психологии образованияю. №3. 2012.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017. № 2145-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР), № 38-39, 2017.

С. В. Охременко, «Формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельної галузі з використання онлайн-технологій». Дисертація доктора філософії з професійної освіти 015. ІПТО НАПНУ К., 2022.

С. Д. Бушуєв, Д. А. Бушуєв, Б. Ю. Козирь та В. Б. Бушуєва, «Ерозія компетенцій інноваційних проектів впровадження», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 76, №2. 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2020_76_2_22

П. Мучински, «Психология. Профессия. Карьера». СПб. Питер, 2004.

С. В. Охременко, «Збалансована система показників й індикаторів якості професійної компетентності». В кн.: М.П Костюченко, «Теоретико-методологічні аспекти управління якістю» [текст]: навчальний посібник для студентів технічних спеціальностей: У 2-х частинах. Частина ΙΙ. К.: Видавничий дім «Кондор», С. 333-344. 2019.

П. Г. Лузан, І.В Сопівник та С.В Виговська, «Основи науково-педагогічних досліджень: [навч. посіб.]» К.: НАКККіМ, 2010.

К. М. Гуревич и Е. М. Борисова, « Психологическая диагностика: Учебное пособие». М.: Изд-во УРАО, 1997.

С.В. Охременко, «Можливості формування та розвитку професійної компетентності на основі адаптивної онлайн технології і систем CRM і ERP». Електронний фаховий журнал «Теорія і практика професійної освіти». Випуск 12 (1), К 2017. [Електронний ресурс]. Доступно:http://ivet.edu.ua/images/Journals_IPTO/TMPO/TMPO_12_2017.pdf

В. Ю. Биков, «Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем», Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць За ред. В. Ю . Бикова, Ю.О. Жука. Інститут засобів навчання АПН України. К. Атіка, 2005.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O.R. Zlatkin-Troitschanskaia, Hans Anand Pant, Corinna Lautenbach, Dimitar Molerov, Miriam Toepper and Sebastian Brückner. “Modeling and Measuring Competencies in Higher Education Approaches to Challenges in Higher Education Policy and Practice”, in Library of Congress Control Number: 2016956286. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2017, doi: 10.1007/978-3-658-15486-8. (in English).

O.R. Zlatkin-Troitschanskaia, J. Shavelson and C. Kuhn, “The International State of Research on Measurement of Competency in Higher Education”, in Studies in Higher Education 40 (3), 2015, рр. 393 – 411. doi:10.1080/03075079.2015.1004241.(in English).

Т. Rhodes, “VALUE: Valid Assessment of Learning in Undergraduate Education”, in New Directions for Institutional Research, 2016 (in English).

European Commission for Education and Culture. “European Qualifications Framework for Lifelong Learning”. in Luxembourg: Office for Official Publications of the European Community, 2008, translated ed. E.V. Shevchenko, 2009 (in Russian).

М. V. Vachevsky, “The essence of competencies in the educational process and the competence approach in vocational education”, in Youth and the market, no. 8 (91), 2012, рр. 25 – 32. (in Ukrainian).

A. A. Verbitsky, “Competence approach and contextual learning theory”, in IC PCPS, Moscow, 2004. (in Russian).

O.V. Ovcharuk, “Development of the competence approach: strategic orientations of the international community”. Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives (under the editorship of O.V. Ovcharuk), Kyiv, 2004. (in Ukrainian).

L.S. Vygotsky, “Psychology of human development”, in Meaning: LLC “Publishing House” EXMO, Moscow, 2005. (in Russian).

J. Raven, “Competence in modern society: identification, development and implementation” (translated from English), in Kogito-Center, Moscow, 2002. (in Russian).

O. I. Lokshina, “Formation of the “competence” idea in European education. Realization of the European experience of the competence approach in the higher school of Ukraine: materials of the methodological seminar”, Kyiv, in Pedagogical thought, 2009, pp. 19 – 33 (in Ukrainian).

V.V. Rubtsov, “Competence-based approach as a conceptual basis for the connection between vocational education and professional labor”, in Bulletin of practical. psychology education, no. 2012, рр. 21–39. (in Russian).

Law of Ukraine “On Education” of 05.09.2017. № 2145-VII. Information of the Verkhovna Rada (VVR), 2017, no. 38-39, Art. 380. (in Ukrainian)

S.V. Okhremenko, “Formation of professional competence of future qualified workers in the construction industry in the use of online technologies”. Dysertatsiia doktora filosofii z profesiinoi osvity 015. IPTO NAPNU K., 2022. (in Ukrainian).

S. D. Bushuiev, D. A. Bushuiev, B. Yu. Kozyr, V. B. Bushuieva, “Erosion of competencies of innovative implementation projects”, Information Technologies and Learning Tools, 2020. Tom 76, no.2. pp. 264-278. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2020_76_2_22 (in Ukrainian).

P. Muchinski, “Psychology. Profession. Career”, St. Petersburg, 2004. (in Russian).

S.V. Okhremenko, “A balanced system of indicators and quality indicators of professional competence”. V kn.: M. P Kostiuchenko, «Theoretical and methodological aspects of quality management» [tekst]: navchalnyi posibnyk dlia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei: U 2-kh chastynakh. Chastyna ΙΙ. K.: Vydavnychyi dim «Kondor», pp. 333-344. 2019. (in Ukrainian).

P. G. Luzan, I. V. Sopivnyk, S.V. Vyhovska , “Fundamentals of scientific and pedagogical research”, [textbook. aid.], in NACCKiM, Kyiv, 2010. (in Ukrainian).

K. M. Gurevich, E.M. Borisova, “Psychological diagnostics: Textbook”, in Publishing house URAO, Moscow, 1997. (in Russian).

S.V. Okhremenko, “Possibilities of formation and development of professional competence based on adaptive online technology and CRM and ERP systems”. Elektronnyi fakhovyi zhurnal «Theory and practice of professional education». Vypusk 12 (1), K 2017. [Online]. Available: http://ivet.edu.ua/images/Journals_IPTO/TMPO/TMPO_12_2017.pdf (in Ukrainian).

V.Yu. Bykov, “Theoretical and methodological principles of modeling the educati onal environment of modern pedagogical systems” in Information technologies and teaching aids: Coll. Science, Institute of Teaching Aids of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, Атіка, 2005. (in Ukrainian).

Published

2022-10-31

How to Cite

Ohremenko С. В., Kostiuchenko М. П., & Kalenskyi А. А. (2022). ONLINE INDICATORS OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF BUILDERS. Information Technologies and Learning Tools, 91(5), 52–69. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5022

Issue

Section

ICT and learning tools in vocational education and training