ANALYSIS OF THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO DESIGN OF ELECTRONIC TEXTBOOKS FOR STUDENTS OF HIGHER AGRICULTURAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Keywords: electronic textbook, systems approach, competence approach, activity approach, personality oriented approach, technological approach, design of electronic textbook

Abstract

The article deals with theoretical and methodological approaches to the design of electronic textbook, in particular systems, competence, activity, personality oriented, technological one, that in complex reflect the general trends in the formation of a new educational paradigm, distinctive features of which lie in constructing the heuristic searching model of the learning process, focusing on developmental teaching, knowledge integration, skills development for the independent information search and processing, technification of the learning process. The approach in this study is used in a broad sense as a synthesis of the basic ideas, views, principles that determine the overall research strategy. The main provisions of modern approaches to design are not antagonistic, they should be applied in a complex, taking into account the advantages of each of them and leveling shortcomings for the development of optimal concept of electronic textbook. The model of electronic textbook designing and components of methodology for its using based on these approaches are described.

Author Biography

Olena Yu. Balalaieva, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
Ph. D. (Pedagogy), senior lecturer

References

Верховна Рада України (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013, Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ, Україна: Атіка, 2008.

В. Ю. Биков, та В. В. Лапінський, "Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення", Комп’ютер у школі та сім’ї, № 2, с. 3-6, 2012.

О. Ю. Балалаєва, "Проектування електронних посібників з латинської мови для вищих аграрних навчальних закладів", дис. канд. наук, IІТЗН, Київ, Україна, 2016.

К. Г. Кречетников, "Проектирование средств информационных технологий обучения", Educational Technology & Society, № 5 (1), 2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elibrary.lt/resursai/Uzsienio%20leidiniai/IEEE/Russian/2002/Nr%201/OTO_2002_1_03.pdf.

В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, та Ю. М. Богачков, Технологія створення дистанційного курсу. Київ, Україна: Міленіум, 2008.

О. М. Горбань, та В. Є. Бахрушин, Основи теорії систем і системного аналізу. Запоріжжя, Україна: ГУ ЗІДМУ, 2004.

І. Балуба та ін., Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555-

Ю. І. Машбиць, "Психолого-педагогічне проектування системи дистанційного навчання", Психологічна теорія і технологія навчання. Актуальні проблеми психології, т. 8, вип. 5, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.newlearning.org.ua/sites/default/files/praci/zbirnyk-2008/8.htm.

Г. Атанов, "Деятельностный подход в обучении", Educational Technology & Society, № 4 (4), с. 48-55, 2001. [Електронний ресурс]. Доступно: http://cyberleninka.ru/article/n/deyatelnostnyy-podhod-v-obuchenii.

О. М. Топузов, "Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання", Проблеми сучасного підручника, вип. 12, с. 241-247, 2012.

В. П. Беспалько, Слагаемые педагогической технологии. Москва, Россия: Педагогика, 1989.

С. Н. Северин, Педагогическое проектирование как технология управление качеством педагогического процесса. Брест, Беларусь: БрГУ им. А. С. Пушкина, 2011.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Verkhovna Rada of Ukraine (2013, Jun. 25). Decree of the President of Ukraine № 344, On National Strategy of Education Development until 2021. [Online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, Models of the open education organizational system. Kyiv, Ukraine: Atika, 2008. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, and V. V. Lapinskiy, "Methodological and methodical bases of creating and using of electronic tools for educational purposes ", Kompiuter u shkoli ta simi, no. 2, pp. 3-6, 2012. (in Ukrainian)

O. Yu. Balalaieva, "Design of Electronic Textbooks in Latin Language for Higher Agricultural Educational Institutions", PhD thesis, IITZN, Kyiv, Ukraina, 2016. (in Ukrainian)

K. G. Krechetnikov, "Design of learning tools of information technologies of education", Educational Technology & Society, no. 5 (1), 2002. [Online]. Available: http://elibrary.lt/resursai/Uzsienio%

leidiniai/IEEE/Russian/2002/Nr%201/OTO_2002_1_03.pdf. (in Russian)

V. Yu. Bykov, V. M. Kukharenko, N. H. Syrotenko, O. V. Rybalko, and Yu. M. Bohachkov, Technology of distance learning course creation. Kyiv, Ukraine: Milenium, 2008. (in Ukrainian)

O. M. Horban, and V. Ye. Bakhrushyn, Fundamentals of the theory systems and system analysis. Zaporizhzhia, Ukraine: HU ZIDMU, 2004. (in Ukrainian)

I. Baluba et al., Guidelines for the development of higher education standards, 2016. [Online]. Available: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555- (in Ukrainian)

Yu. I. Mashbyts, " Psychological and pedagogical design of distance learning system", Psykholohichna teoriia i tekhnolohiia navchannia. Aktualni problemy psykholohii, vol. 8, no. 5, 2008. [Online]. Available: http://www.newlearning.org.ua/sites/default/files/praci/zbirnyk-2008/8.htm. (in Ukrainian)

G. Atanov, "Activity approach to training", Educational Technology & Society, no. 4 (4), pp. 48-55, 2001. [Online]. Available: http://cyberleninka.ru/article/n/deyatelnostnyy-podhod-v-obuchenii. (in Russian)

O. M. Topuzov, "Role and place of textbook in the implementation of competence approach to training", Problemy suchasnoho pidruchnyka, no. 12, pp. 241-247, 2012. (in Ukrainian)

V. P. Bespalko, Components of pedagogical technology. Moscow, Russia: Pedagogika, 1989. (in Russian)

S. N. Severin, Pedagogical design as a technology of management of pedagogical process quality. Brest, Belarus': BrGU im. A. S. Pushkina, 2011. (in Russian)

Published
2017-06-30
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments