PROFESSIONAL DIRECTION OF STUDYING MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES BY BACHELORS OF TECHNOLOGICAL EDUCATION

Cover Image
Oleksandr M. Korets

Abstract

The article focuses on the professional orientation in studies of modern information technologies by future technology teachers. The main positions of formatting the content of the program of this discipline are outlined, as well as demonstrated the ways of possible use of information resources for studying technical and technological disciplines. As an example of a professional direction, the problem of developing teaching programs on technical and technological disciplines, which realize the ability to control knowledge of students, the implementation of complicated technical calculations, assessment of student knowledge for reporting, as well as the implementation of virtual laboratory work in the format of simulation is presented. In the process of developing educational programs, psychological requirements to them have been taken into account, the essence of which is the formation of a holistic image of the solvable problem, step-by-step solving the programmed problem situations, strengthening semantic, logical and spatial activity, which makes it possible to shift the emphasis in the learning process from finding the necessary information to conducting own research. The monitoring of the effectiveness of the introduction of the professionally directed content of the course "Modern Information Technologies" into the educational process has been carried out according to the following criteria: cognitive, motivational, activity, value-reflexive. The positive dynamics of qualitative indicators (with high and sufficient level) of the formation of technical competence of technology teachers in experimental groups were traced. For grounded students’ acquaintance with modern information technologies, it is proposed to include an autonomous course "Computer Design and Modeling" in the cycle of selective academic disciplines for professional training of technology teachers, which has summarizing and generalizing functions in the context of modern information technologies.

Keywords

professional orientation; technology teacher; modern information technologies; educational programs; technical competence; simulation



References

О. Корець, С. Яшанов, М. Корець, О. Гнеденко, Т. Гуменюк, А. Макаренко "Нові інформаційні технології. Технологія: освітньо-професійний комплекс (частина І): галузь знань 0101 – Педагогічна освіта, напрям підготовки 010103 – Технологічна освіта, освітньо-кваліфікаційний рівень – 6.010103 “Бакалавр педагогічної освіти", Київ, Україна, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010.

О. Корець “Компоненти формування технічної компетентності майбутніх учителів технологій у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін”:. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи : М-во освіти і науки України, Київ, Україна, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015, с. 143-146.

Д. Коломієць "Інтеграція знань з природничо-математичних і спеціальних дисциплін у професійній підготовці учителя трудового навчання", дис. канд. наук, Київ, 2001. – 20 с.

О. Корець "Формування технічної компетентності майбутніх учителів технологій у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін", дис. канд. наук, Київ, 2015.

С. Марченко "Методика навчання майбутніх учителів технологій комп’ютерного моделювання та проектування", дис. канд. наук, Київ, 2013.

М. Корець, В. Опилат, І. Трегуб “Використання нових інформаційних технологій при викладанні технічних навчальних дисциплін”, Навчально-методичний посібник, Київ, Україна, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, – с. 109, 2005.

С. Яшанов Система інформативної підготовки майбутніх учителів трудового навчання, монографія, Київ, Україна, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010, с. 468.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. Korets, S. Yashanov, M. Korets, O. Hnedenko, T. Humeniuk, A. Makarenko "New information technologies. Technology: Educational-professional complex (part I): branch of knowledge 0101 - Educational education, direction of training 010103 - Technological education, educational and qualification level - 6.010103 "Bachelor of pedagogical education", View of Dragomanov NPU, p. 135-140, 2010. (in Ukrainian)

O. Korets “ Components of the formation of technical competence of future technology teachers in the process of studying physical and mathematical disciplines ”:. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy : M-vo osvity i nauky Ukrainy, Kyiv, Ukraina, Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2015, s. 143-146. (in Ukrainian)

D. Kolomiiets "Integration of knowledge in natural and mathematical and special disciplines in vocational training of labor teacher ", dys. kand. nauk, Kyiv, 2001. – 20 s. (in Ukrainian)

O. Korets "Formation of technical competence of future technology teachers in the process of studying physical and mathematical disciplines ", dys. kand. nauk, Kyiv, 2015. (in Ukrainian)

S. Marchenko " Methodology of training future teachers of computer modeling and design technologies ", dys. kand. nauk, Kyiv, 2013. (in Ukrainian)

M. Korets, V. Opylat, I. Trehub "Use of new information technologies in the teaching of technical educational disciplines", Educational and methodical manual. View of Dragomanov NPU, p. 109, 2005. (in Ukrainian)

S. Yashanov “System of informative training of future teachers of labor education", monograph, View of Dragomanov NPU, p. 468, 2010. (in Ukrainian)





Copyright (c) 2018 Oleksandr M. Korets


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.