PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF EDUCATIONAL MATERIAL PRESENTATION IN «PHYSICIST -12» TEXTBOOK FOR ACADEMIC LEVEL

Authors

  • Lidiia V. Neporozhnia Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v17i3.249

Keywords:

educational environment, pedagogical functions, didactic principles, content and structure of textbook, methods of forming of physical concepts, age psychology

Abstract

Relevance of material presented in the article is stipulated by demand-driven creation of personality-oriented educational environment to the psychological and pedagogical aspects of content, methods and forms of education, individual and psychological characteristics of students age, use of hidden reserves of the psyche. The core element of the "educational environment" in the process of learning physics is a textbook. Systems approach, the principle of the integrity of the content of educational material, its sequential presentation, taking into account the basic principles of teaching learning and psychological age characteristics of students examined in the article, will enhance the effectiveness of learning, as described in textbooks, in particular, "Physics-12" (academic level).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lidiia V. Neporozhnia, Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine, Kyiv

кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник лаборатории математического и физического образования

References

Мултановський В.В. Физические взаимодействия и картина мира в школьном курсе / В.В. Мултановський. – М.: Просвещение, 1987. – 168 с.

Величко С.П. Розвиток системи навчального експерименту та обладнання з фізики у середній школі / С.П. Величко. – Кіровоград: КДПУ, 1998. – 300 с.

Усова А.В., Бобров А.А. Формирование учебных умений и навыков учащихся на уроках физики / А.В. Усова, А.А. Бобров. – М.: Просвещение, 1988. – 112 с.

Давыдов В.В. Учебная деятельность: состояние и проблемы исследования / В.В. Давыдов // Вопросы психологи. – 1991. - №6. – С. 5-14.

Давыдов В.В. Теория развивающего обучения / В.В. Давыдов. – М.: ИНТОР, 1996. – 544с.

Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и эмпирического психологического исследования / В.В. Давыдов. – М .: Педагогика.– 1996. – 240 с.

Психічний і фізиолгічний розвиток учня та норми навантаження / В.В.Клименко, С.І.Болтівець, І.В.Грибенко та ін./За заг. ред. В.В.Клименка. – К.: Плавник, 2005. – 224 с.

Гончаренко С. У. Фізика.11 кл. : [пробн. навч. пос. для ліцеїв і гімназій природничо-наукового профілю] / С.У.Гончаренко. – К.: Освіта, 1995. – 448 с.

Фізика, 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. зал. / [Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В. Ф. Савченко]. – К., Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2004. – 288 с.

How to Cite

Neporozhnia, L. V. (2010). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF EDUCATIONAL MATERIAL PRESENTATION IN «PHYSICIST -12» TEXTBOOK FOR ACADEMIC LEVEL. Information Technologies and Learning Tools, 17(3). https://doi.org/10.33407/itlt.v17i3.249

Issue

Section

Learning tools in modern pedagogical systems