THE IMPLEMENTATION OF THE DISTANCE COURSE ON TEACHING THE UKRAINIAN LANGUAGE BY MEANS OF LMS MOODLE

Keywords: distance education, teaching the Ukrainian language, linguistic and didactic competence, prospective primary school teachers, teaching literacy, LMS MOODLE

Abstract

The article deals with the theoretical analysis of the issue on distance learning and the implementation of the author’s course on teaching the Ukrainian language by means of LMS MOODLE. By examining the regulatory instruments which govern the essence, specifics and norms of distance learning, the authors define the terminological concepts of the research. A thorough study of distance learning issue allows the authors to identify its advantages and disadvantages, as well as previously unresolved parts of the general issue, namely the possibility for prospective primary school teachers’ distance learning through the prism of linguistics and didactics. Within the framework of the research, the distance course on teaching the Ukrainian language has been designed. The course addresses the needs of prospective primary school teachers. Its necessity is also highlighted. The article describes the procedure for the implementation of Teaching Literacy electronic module in the educational process of the Kherson State University. The developed module consists of three blocks. The theoretical block includes review lectures and the vocabulary of linguistic and didactic terms; the interactive block provides assignments for self-study; the control and evaluation block deals with automatically checked tests and their immediate evaluation. Based on the analysis of the students’ responses and the experience of distance course implementation, the authors come to the conclusion that distance learning provides a number of opportunities. They include working out a theoretical material, checking out a level of each student’s knowledge formation, providing feedback from the teacher, facilitating the diversity of methods, techniques, and forms of educational process, stimulating students’ innovative thinking, improving the ways of linguistic and didactic competence formation as well as increasing awareness of informational technologies in education.

Author Biographies

Inna A. Nahrybelna, Kherson State University

доктор педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри філології

Liubov H. Suheiko , Херсонський державний університет

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Yuliia Y. Melnychuk, Херсонський державний університет

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Philology Department

References

Концепція «Нова українська школа». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf

Д. В. Чернилевский, Дидактические технологии в высшей школе. Москва, Россия: ЮНИТИ-ДАНА, 2002.

В. В. Краевский, А.В.Хуторской, Основы обучения. Дидактика и методика. Москва, Россия: Академия, 2007.

А. В. Соловов, “Мифы и реалии дистанционного обучения”, Инновации в образовании, №2, с. 82 – 90, 2004.

M. Simonson, C. Schlosser, A. Orellana, “Distance education research: a review of the literature” , Journal of Computing in Higher Education, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://link.springer.com/article/10.1007/s12528-011-9045-8/. Дата звернення: Листоп. 30, 2018.

В. М. Кухаренко, Дистанційне навчання. Київ, Україна: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2007.

В.М.Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016.

О. А. Копусь, “Проблема формування культури фахового мовлення майбутніх учителів нефілологічних спеціальностей”, Наука і освіта. №1-2, с.144-147, 2007.

І. А. Нагрибельна, Самостійна робота в системі підготовки майбутніх учителів початкових класів до навчання української мови. Херсон, Україна: ТОВ «ВКФ «СТАР» ЛТД», 2016.

М. М. Починкова, “Лінгводидактичні умови застосування дистанційного курсу з практикуму української мови у навчанні майбутніх учителів початкових класів”, дис. канд. наук, Херсон. держ. ун-т, Херсон, Україна, 2011.

М. І. Пентилюк, Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики. Київ, Україна: Ленвіт, 2011.

Верховна Рада України (2013, Квіт.25). Наказ №466, Про затвердження Положення про дистанційне навчання. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18

Верховна Рада України (2017, Верес.5). Закон №38-39, Про освіту, розділ 1, ст.9. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

М.І.Пентилюк та ін., Словник-довідник з української лінгводидактики. Київ, Україна: Ленвіт, 2015.

Л. Г. Сугейко, Ю. Ю. Мельничук, “Інновації у мовній освіті молодших школярів”, Педагогічний процес: теорія і практика, №4, с.57-62, 2017.

І. А. Нагрибельна, Л. Г. Сугейко, Ю. Ю. Мельничук, Самостійна робота студентів під час вивчення методик української та російської мов. Херсон, Україна: СТАР, 2014.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

New Ukrainian School Conception. [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian)

D. V. Chernilevskij, Didactic technologies in Higher School. Moscow, Russia: JuNITI-DANA, 2002. (in Russian)

V. V. Kraevskij, A.V.Hutorskoj, Fundumentals of education. Didactic and method. Moscow, Russia: Akademija, 2007. (In Russian)

A. V. Solovov, Myths and realities of the distant education. Innovacii v obrazovanii, № 2, s. 82 – 90, 2004. (in Russian)

M. Simonson, C. Schlosser, and A. Orellana, “Distant education research: a review of the literature” , Journal of Computing in Higher Education, 2011. [Online]. Available: https://link.springer.com/article/10.1007/s12528-011-9045-8/. Accessed on: November 30, 2018. (in English)

V. M. Kukharenko, Distant education. Kyiv, Ukraina: TOV Redaktsiia «Kompiuter», 2007. (in Ukrainian)

V.M.Kukharenko et al., Theory and practice of blended learning. Kharkiv, Ukraine: Miskdruk, NTU «KhPI», 2016. (in Ukrainian)

O. A. Kopus, Problem of the formation of special speech culture of future teachers of non-philology specialities. Nauka i osvita. №1-2, с.144-147, 2007. (in Ukrainian)

I. A. Nahrybelna, Self-independent work in the system of primary school teacher’s training to the studying of Ukrainian language. Kherson, Ukraine: TOV «VKF «STAR» LTD», 2016. (in Ukrainian)

M. M. Pochynkova, Linguistic and didactic conditions of the usage of distant course from the practice of Ukrainian language in the studying of future teachers of primary classes. Thesis. Kherson State University, Kherson, Ukraine. (in Ukrainian)

M. I. Pentyliuk, Actual problems of the modern linguistic and didactic. Kyiv, Ukraine: Lenvit, 2011. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrainy (2013, April 25). Order №466, On the Approval of the Provision on Distance Learning. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18 (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrainy (2017, September 5). Law №38-39, On Education, part 1, p.9. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)

М.І. Pentyliuk et al., Glossary Directory in Ukrainian linguistics and didactic. Kyiv, Ukraine: Lenvit, 2015. (in Ukrainian)

L. H. Suheiko, and Yu. Yu. Melnychuk, Innovations in the language education of primary pupils. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, №4, с.57-62, 2017. (in Ukrainian).

I. A. Nahrybelna, L. H. Suheiko, and Yu. Yu. Melnychuk, Students’ Self-independent Work during Studying of the Methods of the Ukrainian and Russian Languages. Kherson, Ukraine: STAR, 2014. (in Ukrainian).

Published
2020-06-19
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments