Abstract
The relevance of the material presented in this paper due to the need to develop and implement new information technologies in teaching higher mathematics with the use of systems of symbolic mathematics. Brief analysis of the Maple and Mathematica is given. The basic results of authors on working out of a training complex on higher mathematics are given. The complex was created in an environment of symbolic mathematics Maple. Procedure simulators, which give the whole process of model solutions of mathematical problems are a major element of the complex. The results of such procedures for typical problems from different sections of higher mathematics in accordance with the program for technical universities are represented. Questions the benefits and methods of using such programs, in particular those related to deficits of licensed copies of Maple was touched.
References
Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти [Електронний ресурс] / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 1(15). – Режим доступу до журн.: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.
Михалевич В. М. Навчально-контролюючий Maple – комплекс з вищої математики / Володимир Маркусович Михалевич // Інформаційні технології та комп’ютерна інженерія. – 2004. – № 1. – С. 74–78.
Михалевич В. М. Ключові проблеми створення навчально- контролюючого комплексу з дисциплін математичного спрямування / Володимир Маркусович Михалевич / Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми / Зб. наук. прац. – Випуск 10 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2006. – С. 391–397.
Аладьев В. З. Основы программирования в Maple / Аладьев Виктор Захарович. – Таллинн, 2006. – 301 с. ISBN 9985-9508-1-X, 978-9985-9508-1-4.
Аладьев В. З. Эффективная работа в Maple 6/7 / Аладьев Виктор Захарович. – М.: Лаборатория Базовых Знаний, 2002. – 336 с. ISBN 5-93208-085-X.
Татарников О. Обзор программ для символьной математики. “КомпьютерПресс”. – 2006. – №7. – Режим доступу: http://www.compress.ru/article.aspx?id=16152&iid=759#begin.
Михалевич В. М., Крупський Я. В. Аналіз сучасного стану питань генерування завдань з вищої математики. / Михалевич В., Крупський Я. / «Інтернет – Освіта – Наука – 2006», п’ята міжнародна конференція ІОН – 2006, 10–14 жовтня, 2006 р. Збірник матеріалів конференції. Том 1. – Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2006. – С. 31–34.
Михалевич В. М. Математична модель генерування завдань з невизначених інтегралів / Михалевич В., Крупський Я. /Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми// Зб. наук. прац. – Випуск 15 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2007. – С. 193–197.
Михалевич В. М. Математичні моделі генерування завдань з інтегрування частинами невизначених інтегралів / Михалевич В. М., Крупський Я. В., Шевчук О. І. – Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2008. – № 1. – С. 116–122.
Михалевич В. М. Методика створення генераторів завдань з математики / Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми / Михалевич В., Крупський Я. /Зб. наук. прац. – Випуск 16 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. – С. 416–420.
Крупський Я. В. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів при вивченні диференційного числення (за допомогою Maple-технологій) / Крупський Ярослав Володимирович Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми 2010 / Зб. наук. прац. – Випуск 26 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2010. – С. 339–344.
Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості [Електронний ресурс] / О. М. Спірін / Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5(19). – Режим доступу до журн.: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.