ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS USING ELECTRONIC EDUCATIONAL-METHODICAL COMPLEXES FOR PREPARATION COMPUTER TECHNOLOGIES SPECIALISTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic educational-methodical complex
educational process
higher education
computer courses

How to Cite

[1]
I. Y. Shahina, “ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS USING ELECTRONIC EDUCATIONAL-METHODICAL COMPLEXES FOR PREPARATION COMPUTER TECHNOLOGIES SPECIALISTS”, ITLT, vol. 58, no. 2, pp. 141–154, Apr. 2017, doi: 10.33407/itlt.v58i2.1568.

Abstract

The article deals with the issue of the educational process organization using electronic educational and methodical complexes which stand for electronic tutorials of a new generation and are oriented to the innovative development of education. The analysis and characterization of electronic educational and methodical complexes developed by the team of the teachers in computer courses in the last 10 years has been made, as well as shown electronic educational and methodical complexes designed personally by the author during the specified period. The principles which must meet modern electronic educational and methodical complexes are given and presented its oriented structure. There are basic interactive features that should provide electronic educational and methodical complexes. We consider the technological process of the development of electronic educational and methodical complexes by analyzing curricula, detailing the content, developing the content, creating both local and network version of electronic educational and methodical complexes and the suitable software.
PDF (Ukrainian)

References

Васюкевич В. В. Разработка и использование електронного учебно-методического комплекса на базе модульно-рейтинговой системы оценивания учебных достижений: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Васюкевич Валентина Валентиновна. – Мурманск, 2010. – 260 с.

Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти / P. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2004. – 365 с.

Демкин В. П. Классификация образовательных электронных изданий: основне принципы и критерии . методическое пособие для преподавателей / В. П. Демкин, Г. В. Можаева // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ido.tsu.ru/ss/?unit=214&page=622.

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : посібник для вчителів / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. I. Шут. – К. : НПУ ім. М. II. Драгоманова, 2004. – 182 с.

Жукова Е. Л. Электронный учебно-методический комплекс как основной электронный образовательный ресурс / Е. Л. Жукова [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ito.edu.ru/2010/Rostov/V/l/V-1-6.html.

Захарова И. Г.Информационные технологии в образовании : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений /И. Г. Захарова. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 192 с.

Кадемія М. Ю. Впровадження інновацій у навчальний процес ВНЗ / М. Ю. Кадемія // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://svitppt.com.ua/pedagogika /vprovadzhennya-innovaciy-u-navchalniy-proces-vnz.html

Кадемія М. Ю. Педагогічні умови розробки та використання електронних засобів навчання / М. Ю. Кадемія // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://wwwv.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Nzvdpu/pp/ 2007_19/text%201/pedagogichni%20ymovu.pdf.

Клокар Н. І. Організаційно-педагогічні засади створення електронних навчально-методичних комплексів для учнів / Н. І. Клокар // Комп’ютер у школі та сім’ї:. – 2011. – № 1. – С. 34–37.

Коваль Л. Є. Електронний навчально-методичний комплекс як складова сучасного електронного підручника / Л. Є. Коваль // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://n-z-d.com/articles/82-article2.html.

Полат Е. С.Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособне для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / [Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров]; под ред. Е. С. Полат. – М. : Издательский центр Академия, 2000. – 272 с.

Харченко Г. И. Разработка електронного учебно-методического комплекса по дисциплине «Психология и педагогика» / Г. И. Харченко, М. В. Гулакова // Технологический подход в подготовке будущих учителей: Материалы международной НПК – Умань : Уманский государственный педагогический університет имени Павла Тычины, 2011. – С. 272–278.

Шалкина Т. H. Электронные учебно-методические комплексы: проектирование, дизайн, инструментальные средства / Т. Н. Шалкина, В. В. Запорожко, А. А. Рычкова. – Оренбург, ГОУ ОГУ, 2008. – 160 с.

Шахіна І. Ю. Використання інтернет-технологій у підготовці майбутніх педагогів / І. Ю. Шахіна // Актуальні проблеми сучасної науки та науковихдосліджень : зб. наук. пр. – Вип. 3 (6) / редкол.: Р.С. Гуревич (голова) [та ін.]; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2014. – С. 162–165.

Шахіна І. Ю. Використання інформаційних технологій у навчальному процесі / І. Ю. Шахіна // Наукові записки. – Випуск 6. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014. – С. 39–45.

Шахіна І. Ю. Хмарні технології в організації освітньої діяльності університету / І. Ю. Шахіна // Наукові записки. – Випуск 9. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 64М71.

Wulf W. A. Higher EducationAlert: The Information Railroad is Coming / W.A. Wulf. – Educause, 2003. – Jan. / Feb.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Vasjukevich V. V. Development and usage of an electronic educational and methodical complex on the basis of a module-rating system for evaluating educational achievements : dis. ... kand. ped. nauk: 13.00.02 / VasjukevichValentinaValentinovna. - Murmansk, 2010. - 260 s. (in Russian).

Hurevyč R.S. Information and telecommunication technologies in educational process and scientific research: navčaĺný posibnyk dlia studentiv pedahohičnych VNZ i sluchačiv instytutiv pisliadyplomnoji osvity / P. S. Hurevyč, M. Ju. Kademija. - Vinnycia: DOV «Vinnycia», 2004. - 365 s.(in Ukrainian)

Demkin V. P. Classification of educational electronic publications: basic principles and criteria. Metodicheskoeposobiedljaprepodavatelej / V. P. Demkin, G. V. Mozhaeva // [online]. – Available from: http://ido.tsu.ru/ss/?unit=214&page=622 (inRussian).

Zhaldak M. I. Computer oriented means of teaching Mathematics, Physics and Computer science : posibnykdliavchyteliv / M. I. Zhaldak, V. V. Lapinskyi, M. I. Shut. - K. : NPUim. M. II. Drahomanova. - 2004. -182 s.(in Ukrainian)

Zhukova E. L. Electronic educational and methodical complex as a basic electronic educational resource / E. L. Zhukova // [online]. – Available from: http://ito.edu.ru/2010/Rostov/V/l/V-1-6.html (in Russian).

Zaharova I. G. Information technologies in education: ucheb. posobiedljastud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij / I. G. Zaharova. - M. : Izdatel'skijcentr «Akademija», 2003. - 192 s. (inRussian).

Kademiia M. Yu. Introduction of innovations in the educational process of higher education establishments / M. Yu. Kademiia // [online]. – Available from: http://svitppt.com.ua/pedagogika /vprovadzhennya-innovaciy-u-navchalniy-proces-vnz.html (in Ukrainian)

Kademiia M. Yu. Pedagogical conditions of development and use of electronic means of teaching / M. Yu. Kademiia // [online]. – Available from: http://wwwv.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Nzvdpu/pp/2007_19/text%201/pedagogichni%20ymovu.pdf (in Ukrainian)

Klokar N. I. Organizational and pedagogical principles of creation of electronic educational and methodical complexes for pupils / N. I. Klokar // Kompiuter u shkolitasimi: naukovo-metodychnyi zhurnal. - 2011. - # 1.- S. 34-37. (in Ukrainian)

Koval L. Ye. Electronic educational and methodical complex as a part of the modern electronic textbook / L. Ye. Koval // [online]. – Available from: http://n-z-d.com/articles/82-article2.html(in Ukrainian)

Polat E. S. New pedagogical and information technologies in the system of education : ucheb. posobnedlja stud. ped. vuzovisistemypovysh. kvalif. ped. kadrov / [E. S. Polat, M. Ju. Buharkina, M. V. Moiseeva, A. E. Petrov]; pod red. E. S. Polat. - M. : Izdatel'skij centr Akademija, 2000. - 272 s. (in Russian).

Harchenko G. I. Development of an electronic educational and methodical complex for the discipline "Psychology and Pedagogics" / G. I. Harchenko, M. V. Gulakova // Tehnologicheskij podhod v podgotovke budushhih uchitelej: Materialy mezhdunarodnoj NPK - Uman': Umanskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet imeni PavlaTychiny, 2011. - S. 272-278. (in Russian).

Shalkina T. H. Electronic educational and methodical complexes: development, design, tools / T. N. Shalkina, V. V. Zaporozhko, A. A. Rychkova. - Orenburg, GOUOGU, 2008. - 160 s. (in Russian).

Shakhina I. Yu. The use of Internet technologies in training of future teachers / I. Yu. Shakhina // Aktualni problemy suchasnoi nauky ta naukovykh doslidzhen : zb. nauk. pr. – Vyp. 3 (6) / redkol.: R.S. Hurevych (holova) [ta in.]; Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. – Vinnytsia : TOV firma «Planer», 2014. – S. 162-165. (in Ukrainian)

Shakhina I. Yu. The use of information technology in the educational process / I. Yu. Shakhina // Naukovi zapysky. – Vypusk 6. – Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 1. – Kirovohrad: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2014. – S. 39-45. (in Ukrainian)

Shakhina I. Yu. Cloud technologies in the educational activities organization in the university / I. Yu. Shakhina // Naukovi zapysky. – Vypusk 9. – Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 2. – Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 2016. - S. 64-71. (in Ukrainian)

Wulf W. A. Higher Education Alert: The Information Railroad is Coming / W.A. Wulf. – Educause, 2003. – Jan. / Feb.(in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.