PEDAGOGICAL EXPERIMENT ON THE ICT-COMPETENCE DEVELOPMENT OF THE HEAD OF THE PRE-SCHOOL INSTITUTION
PDF (Ukrainian)

Keywords

руководитель учреждения дошкольного образования
ИК-компетентность
облачные сервисы Google
методика
образовательной деятельностью
педагогический эксперимент

How to Cite

[1]
N. V. Sulaieva, Y. G. Nosenko, and V. O. Khrypun, “PEDAGOGICAL EXPERIMENT ON THE ICT-COMPETENCE DEVELOPMENT OF THE HEAD OF THE PRE-SCHOOL INSTITUTION”, ITLT, vol. 74, no. 6, pp. 278–293, Dec. 2019, doi: 10.33407/itlt.v74i6.3428.

Abstract

The article presents the main components of the methodology for developing information and communication competence (IC-competence) of the head of pre-school education institution (PSEI) to use Google cloud services in educational activities management. The need to digitalize pre-school education as an integral component of digitalization of the education system and society in general is emphasized. The possibilities revealed for PSEI managers through using cloud services in the aspect of managing different processes of the institution, in particular the leading activity – educational, are presented. The advantages distinguished by Google services, that are significant for Ukrainian PSEI in the modern realities, are revealed. It is emphasized that for the successful implementation of Google cloud services in PSEI educational activities management, it is important to develop PSEI managers’ IC-competence, knowledge, skills, attitudes, values, motivations for the introduction of new technologies and constant self-development in this aspect. The purpose and tasks of the given author's methodology, approaches, principles, content, forms, methods and aids of its realization are presented, examples of typical control practical tasks, recommended methods of diagnostics of IC-competence level development of PSEI managers in using Google services. It is stated that training via author's methodology involves increasing the level of PSEI managers’ IC-competence in using Google cloud services in educational activities management, and the levels of development of each of its components should attest it. The indicators of the development of these components (value-motivational, cognitive, operational, reflexive) at three levels (high, medium, low) are characterized. The results of the pedagogical experiment, which confirmed the effectiveness of the author's methodology and the feasibility of its implementation in the practice of educational activities management of modern PSEI are presented.

PDF (Ukrainian)

References

В. Ю. Биков, "Хмарна комп'ютерно-технологічна платформа відкритої освіти та відповідний розвиток організаційно-технологічної будови ІТ-підрозділів навчальних закладів", Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 1, с. 81-98, 2013.

Діагностика сектору дошкільної освіти в Україні: звіт за результатами комплексного дослідження. ERA – Європейська дослідницька асоціація, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://goo-gl.ru/58HV. Дата звернення: Квіт. 30, 2019.

В. Путча, М. Нойман, О. Заплотинська, Н. Софій, Підтримка працівників дошкільної освіти на державному рівні: дошкільна освіта в Україні. Вашингтон, США: Інститут «Результати для розвитку», 2018.

D. Shivalingaiah, A. Somashekhar, "Critical Understanding of ICT". [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.riemysore.ac.in/ict/index.html. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

A. Tagalou, V. Massourou, K. Kuriakopoulou, A. Efthimiopoulos, "ICT in Educational Management". [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/profile/Konstantina_Kyriakopoulou/publication/282606958_ ict_in_educational_management/links/5613ae1508aed347d969ad40/ict-in-educational-management.pdf. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

G. Prokopiadou, "Using Information and Communication Technologies in School Administration: Researching Greek Kindergarten Schools", Educational Management Administration & Leadership, vol 40, Issue 3, p. 305-327, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1741143212436953. Дата звернення:Лип. 20, 2018.

S. Ghavifekr, A. Mojgan, S. Saedah, S. Kalaivani, "ICT Application for Administration and Management: A Conceptual Review", Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 103, p. 1344-1351, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ac.els-cdn.com/S1877042813042419/1-s2.0-S1877042813042419-main.pdf?_ tid=102fa168-4b50-4145-bf15-ac06b0bf82c3&acdnat=1521750636_9fa6499660482c445bf2592ab4dff03f. Дата звернення: Квіт. 20, 2019.

M. S. Urama, I. E. Onwuka, E. A. Ngozi, "Information communication technology (ICT) in education administration", International Journal of Teaching and Education, vol. 1, p. 101-108, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.iises.net/information-communication-technology-ict-in-education-admi.html. Дата звернення: Лип. 23, 2019.

А. С. Карпенко, "Використання сервісів Google Apps у процесі інформатизації закладу вищої освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, том 71, № 3, c. 183-195, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2350/1483. Дата звернення: Вер. 29, 2019.

Л. В. Рождественська, "Дневник конференции. 10 шагов информатизации: призрак виртуальной учительской". [Електронний ресурс]. Доступно: http://edugalaxy.intel.ru/index.php?automodule=blog&blogid=8&showentry=3664. Дата звернення: Груд. 12, 2016.

Л. Л. Фамілярська, Створення інформаційно-освітнього середовища навчального закладу на Google Sites. Житомир, Україна : ОІППО, 2013.

Н. Садова, "Можливості Microsoft Office у роботі вихователя-методиста", Вихователь-методист дошкільного закладу, № 1, с. 19-26, 2012.

О. І. Гац, "Хмарні технології в навчальних закладах м. Києва", Комп'ютер у школі та сім'ї, № 1, с. 30-34, 2013.

С. Г. Литвинова, "Хмарні технології в управлінні дошкільними навчальними закладами". [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ruo-obolon.kiev.ua/ index.php?option=com_content&view= article&id=979:2013-06-12-18-44-53&catid=69:obolon-365&Itemid=91. Дата звернення: Лип. 20, 2018.

Е. С. Чернышева, "Применение электронных и облачных технологий в проведении внутренней системы оценки качества образования (ВСОКО)". [Електронний ресурс]. Доступно: https://м.екатеринбург.рф/file/488d0336ad08fc528d4268608af103bf. Дата звернення: Вер. 29, 2019.

Н. В. Сулаєва, "Основні підходи до менеджменту неформальної мистецької освіти в художньо-творчих колективах вищих педагогічних навчальних закладів", Витоки педагогічної майстерності, с. 256-262, 2011.

Ю. Г. Носенко, М. В. Попель, М. П.Шишкіна, Хмарні сервіси і технології у науковій і педагогічній діяльності. Київ, Україна: ІІТЗН НАПН України, 2016.

В. О. Богдан, "Стан використання хмарних сервісів керівниками вітчизняних дошкільних навчальних закладів у професійній діяльності", Інформаційні технології і засоби навчання, № 5 (55), с. 175-186, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1475. Дата звернення: Лип. 21, 2018.

В. О. Богдан, Ю. Г. Носенко, "Модель використання хмарних сервісів Google в управлінні освітньою діяльністю закладу дошкільної освіти", Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Пед. науки, № 2 (61), с. 29-35, 2018.

Ю. Г. Носенко, В. О. Богдан, "Використання хмарних сервісів Google в якості засобу підтримки управлінських процесів у дошкільному навчальному закладі", Нові технології навчання, Вип. 88, Ч. 1, с. 55–60, 2016.

В. О. Хрипун, Хмарні сервіси Google в роботі керівника закладу дошкільної освіти. Полтава, Україна: ПУЕТ, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, " Cloud computer-technology platform of open education and appropriate development of organizational and technological structure of it departments of educational establishments", Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, № 1, p. 81-98, 2013 (in Ukrainian).

Diagnosis of the pre-school education sector in Ukraine: a report on the results of a comprehensive study by ERA – European Research Association, 2013. [Online]. Available: https://goo-gl.ru/58HV. Accessed on: Apr. 30, 2019 (in Ukrainian).

V. Putcha, M. Noiman, O. Zaplotynska, N. Sofii, Support for pre-school educators at the state level: pre-school education in Ukraine. Washington, USA: Instytut «Rezultaty dlia rozvytku», 2018 (in Ukrainian).

D. Shivalingaiah, A. Somashekhar, "Critical Understanding of ICT". [Online]. Available: http://www.riemysore.ac.in/ict/index.html. Accessed on: Jul. 20, 2018 (in English).

A. Tagalou, V. Massourou, K. Kuriakopoulou, A. Efthimiopoulos, "ICT in Educational Management". [Online]. Available: https://www.researchgate.net/profile/Konstantina_Kyriakopoulou/publication/ 282606958_ict_in_educational_management/links/5613ae1508aed347d969ad40/ict-in-educational-management.pdf. Accessed on: Jul. 20, 2018 (in English).

G. Prokopiadou, "Using Information and Communication Technologies in School Administration: Researching Greek Kindergarten Schools", Educational Management Administration & Leadership, vol 40, Issue 3, p. 305-327, 2012. [Online]. Available: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/ 10.1177/1741143212436953. Accessed on: Jul. 20, 2018 (in English).

S. Ghavifekr, A. Mojgan, S. Saedah, S. Kalaivani, "ICT Application for Administration and Management: A Conceptual Review", Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 103, p. 1344-1351, 2013. [Online]. Available: https://ac.els-cdn.com/S1877042813042419/1-s2.0-S1877042813042419-main.pdf?_ tid=102fa168-4b50-4145-bf15-ac06b0bf82c3&acdnat=1521750636_9fa6499660482c445bf2592ab4dff03f. Accessed on: Apr. 20, 2019 (in English).

M. S. Urama, I. E. Onwuka, E. A. Ngozi, "Information communication technology (ICT) in education administration", International Journal of Teaching and Education, vol. 1, p. 101-108, 2013. [Online]. Available: http://www.iises.net/information-communication-technology-ict-in-education-admi.html. Accessed on: Jul. 23, 2019 (in English).

A. S. Karpenko, "Use of Google Apps services in the process of digitalization of higher education institutions", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 71, № 3, p. 183-195, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2350/1483. Accessed on: Sen. 29, 2019 (in Ukrainian).

L. V. Rozhdestvenska, "Conference diary. 10 steps of informatization: the ghost of a virtual teacher room". [Online]. Available: http://edugalaxy.intel.ru/index.php?automodule=blog&blogid=8&showentry=3664. Accessed on: Dec. 12, 2016 (in Russian).

L. L. Familiarska, Creating an informational educational space of school via Google Sites. Zhitomir, Ukraine : OIPPO, 2013 (in Ukrainian).

N. Sadova, " Microsoft Office capabilities for pre-school methodist educator", Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, № 1, p. 19-26, 2012 (in Ukrainian).

O. I. Hats, " Cloud technologies in educational institutions in Kyiv", Kompiuter u shkoli ta simi, № 1, p. 30-34, 2013 (in Ukrainian).

S. H. Lytvynova, " Cloud technologies in the management of pre-school institutions". [Online]. Available: http://www.ruo-obolon.kiev.ua/ index.php?option=com_content&view= article&id=979:2013-06-12-18-44-53&catid=69:obolon-365&Itemid=91. Accessed on: Jul. 20, 2018 (in Ukrainian).

Ye. S. Chernyshova, " The use of electronic and cloud technologies in conducting an internal system of education quality assessment (ISEQA)". [Online]. Available: https://м.екатеринбург.рф/file/488d0336ad08fc528d4268608af103bf. Accessed on: Sen. 29, 2019 (in Russian).

N. V. Sulaieva, "Basic Approaches to the Management of Non-Formal Art Education in Artistic-Creative Collectives of Higher Pedagogical Institutions", Vytoky pedahohichnoi maisternosti, p. 256-262, 2011 (in Ukrainian).

Yu. H. Nosenko, M. V. Popel, M. P.Shyshkina, Cloud services and technologies in scientific and pedagogical activity. Kyiv, Ukraine: IITZN NAES Ukraine, 2016 (in Ukrainian).

V. O. Bohdan, "Using cloud services by Ukrainian pre-school managers in their professional activity", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 5 (55), p. 175-186, 2016. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1475. Accessed on: Jul. 21, 2018 (in Ukrainian).

V. O. Bohdan, Yu. H. Nosenko, "The model of using cloud services Google in educational activities management of the pre-school education institution", Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Ped. Sciences, № 2 (61), p. 29-35, 2018 (in Ukrainian).

Yu. H. Nosenko, V. O. Bohdan, "Using Google Cloud Services as a Tool to Support Pre-school Management Processes", Novi tekhnolohii navchannia, vol. 88, issue. 1, p. 55–60, 2016 (in Ukrainian).

V. O. Khrypun, Google Cloud Services in the Work of the Head of a Pre-School Education Institution. Poltava, Ukraine: PUET, 2019 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.