USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR RESEARCH COMPETENCY FORMATION OF FUTURE DOCTORS OF PHILOSOPHY

Cover Image
Sofiia Yu. Nikolaieva, Tamara I. Koval

Abstract

The article deals with the problem of the information and communication technologies (ICT) use for the scientific and research competency formation of the future doctors of philosophy (PhD) in specialty 011 "Educational, pedagogical sciences", specialization "Theory and teaching methods: Germanic / Romance languages". The analysis of approaches to the definition of the scientific research competency content and structure has been carried out. The research oriented general and special competencies set needed to the PhD in methodology of teaching foreign languages and cultures, which are formed mainly in the process of studying the academic disciplines "Methodology and the scientific research technologies in the methods of teaching foreign languages and cultures" and "Information technologies in scientific research practice" has been specified. It has also been determined that there is a certain difficulty in finding the optimal way of transferring knowledge from the field of ICT to the future PhD professionally oriented practical activity, which requires a well-grounded selection of cloud, multimedia, projection, information search, analytical research technologies and computer-based tools as a purpose of their study, and further use by postgraduate students at all stages of the dissertation preparation (design, information search, analytical-modeling, experimental-research, narrative, practical). The examples of the postgraduate students use of the Web-sites, blogs, Wiki, cloud services for data storage, scientific search systems, Smart-technologies, the Internet information resources, educational electronic editions and video services in the process of self-preparation for interactive lectures and practical classes in the discipline "Methodology and the scientific research technologies in the methods of teaching foreign languages and cultures" have been given.

Keywords

information and communication technologies; doctor of philosophy; scientific research competency; training method; foreign language



References

Верховна Рада України. (2014, липень 01). Закон № 1556-VII "Про вищу освіту". [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 . Дата звернення: Квітень, 11, 2018.

Кабінет Міністрів України. (2011, листопад 23). Постанова № 1341 "Про затвердження Національної рамки кваліфікацій". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. Дата звернення: Березень, 05, 2018.

Верховна Рада України. (2017, вересень 05). Закон № 2145-VIII "Про освіту". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Дата звернення: Квітень, 23, 2018.

C. Ю. Ніколаєва, "Підготовка доктора філософії: загальна характеристика освітньо-наукової програми зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»", Іноземні мови, № 3, с. 36-47, 2017.

С. Ю. Ніколаєва, "Компетентності, результати навчання та форми атестації доктора філософії зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»", Іноземні мови, № 4, с. 37-46, 2017.

С. Ю. Ніколаєва, "Зміст фахового випробування до аспірантури зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки для спеціалізації «Теорія та методика навчання: германські/романські мови»", World Science, vol. 4, No. 2(30), p. 52-60 , 2018.

С. Ю. Ніколаєва, Н. В. Майєр, "Програма педагогічної асистентської та доцентської практик доктора філософії зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»", Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія, вип .27, с. 32-45, 2017.

С. Ю. Ніколаєва, "Програма навчальної дисципліни «Методологія і методи наукового дослідження з методики навчання іноземних мов і культур»", Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія, вип.25, с. 35-41, 2016.

Н. В. Майєр," Програма навчальної дисципліни «Професійно-методична компетентність викладача іноземних мов»", Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія, вип. 25, с. 24-35, 2016.

А. В. Хуторской, "Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования, Народное образование. – №2. – С. 55-61, 2003.

С. О. Сисоєва, "Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи": навчальний посібник / С. О. Сисоєва, Л. В. Козак // Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬ-ВЕЙС», 155 с., 2016

Л. М. Петренко, "Сучасне поле дослідження проблеми розвитку дослідницької компетентності молодих науковців у контексті гармонізації систем підготовки Ph.D в ЄС" [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/

В. В. Городецкий, "Формирование профессиональных компетенций как психолого-педагогическая проблема", Гуманитарные науки, сб. науч. тр. СК ГТУ, №6, с. 46-52, 2008.

В. В. Лаптев, "Научный подход к построению программ исследования качества образования", Модернизация общего образования на рубеже веков, сб. науч. тр. РГПУ им. А. И. Герцена, с. 3-10, 2001.

Ю. В. Соляников, и Е. С. Заир-Бек, Подготовка специалиста в области образования: Научно-организационные проблемы подготовки кадров высшей квалификации. СПб, Россия, РГПУ им. А. И. Герцена, с. 91-144, 2000.

Проект «Тьюнінг» – формування єдиного європейського стандарту вищої освіти [Електронний ресурс]. Доступно: http://pca.com.ua/navchannya/proekt-tyuning-formuvannya-yedinogo-yevropejskogo-standartu-vishhoyi-osviti/ . Дата звернення: Вересень 18, 2018.

Кабінет Міністрів України. (2016, березень 23). Постанова № 261 "Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)". [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248945529 . Дата звернення: Березень, 10, 2018.

В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, та Ю. М. Рашкевич. Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ, Україна :ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014.

М. С. Головань, та В. В. Яценко, "Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність»", Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі, зб. наук. пр. Кривий Ріг, Україна: Видавничий відділ НМетАУ, вип. VII, c. 55-62, 2012.

О. М. Cпірін, та О. А. Одуд, "Модель формування інформаційно-комунікаційної компетентності доктора філософії на основі використання хмарних сервісів Google Scholar", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 56, № 6. c. 204-216, 2016.

В. Ю. Биков, "Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання" Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002, зб. наук. пр. до 10 – річчя АПН України. Харків, Україна: ОВС, ч. 2, с. 182-199, 2002.

О. А. Гальчевська, "Використання міжнародних наукометричних баз даних відкритого доступу в наукових дослідженнях", Збірник наукових праць «Інформаційні технології в освіті». Херсонський державний університет, № 23, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/10636/ . Дата звернення: Вересень 20, 2018.

С. М. Іванова, "Проектування інформаційно-комунікаційної підтримки наукової діяльності на базі системи ЕРrints", Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (37), 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua

Н. В. Сороко, "Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічної спеціальності в умовах комп’ютерно орієнтованого середовища" : дис. канд. пед. наук, 13.00.10 - інформаційно-комунікаційні технології в освіті, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання, Київ, 2012.

Т. І. Коваль, С. О. Сисоєва, і Л. П. Сущенко "Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності", Навчально-методичний посібник, Київ, Видавничий центр КНЛУ, 380 с., 2009.

А. М. Гуржій, та В. В. Лапінський "Теоретичні засади і практика створення і використовування електронних освітніх ресурсів", Інформаційне суспільство ХХІ століття: культура, освіта, цивілізація, с. 6-13, 2014.

V. K. Kanvaria, A Comprehension on Educational Technology and ICT for Education. New Delhi, India: GBO, 2014.

T., Mrunalini, and A. Ramakrishna, Information & Communication Technology (ICT) In Education. New Delhi, India: Neelkamal, 2016.

A. Lawrence (Ed.), Online Courses and ICT in Education: Emerging Practices and Applications. Hershey, USA: IGI Global, 2011.

S. Sharma, Educational Technology & ICT. New Delhi, India: Ocean Publication, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Verkhovna Rada Ukrayiny, (2014, July 01). Law No. 1556-VII "On Higher Education". [online]. Available: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed on: April 11, 2018. (in Ukrainian)

Kabinet Ministriv Ukrayiny, (2011, November 23). Regulation No. 1341 "On Approval of the National Qualifications Framework". [online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. Accessed: March 05, 2018. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrayiny, (2017, September 05). Law No. 2145-VIII "On Education". [online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed on: April 23, 2018. (in Ukrainian)

S. Y. Nikolayeva,"PhD training: general specification of the educational and scientific program in the speciality 011 «Educational, pedagogical sciences»", Inozemni movy, No. 3, pp. 36-47, 2017. (in Ukrainian)

S. Y. Nikolaeva, "Competencies, learning outcomes and certification forms of the doctor of philosophy in the speciality 011 «Educational, Pedagogical Sciences»"», Inozemni movy, No. 4, pp. 37-46, 2017. (in Ukrainian)

S. Y. Nikolaeva, "Contents of the professional test for postgraduate studies in specialty 011 Educational, pedagogical sciences for specialization «Theory and teaching methods: Germanic / Romance languages»", World Science, vol. 4, No. 2 (30), pp. 52-60, 2018. (in Ukrainian)

S. Y. Nikolaeva, and N. V. Mayyer, "The program of pedagogical assistant and associate professor practice for PhD. in specialty 011 «Educational, pedagogical sciences»", Visn. Kyiv. Naс. Lingvist Univ., Ser. Psihol. Pedagog., No. 27, pp. 32-45, 2017. (in Ukrainian)

S. Y. Nikolaeva, "The program of discipline «Мethodology and methods of scientific research in the methodology of teaching foreign languages and cultures»". Visn. Kyiv. Naс. Lingvist univ. Ser. Psihol. Pedagog. No. 25, pp. 35-41, 2016. (in Ukrainian)

N. V. Mayyer, "The syllabus of the academic discipline «Foreign language teacher’s professional-methodical Competence»", Visn. Kyiv. Naс. Lingvist Univ., Ser. Psihol. Pedagog. No. 25, pp. 24-35, 2016. (in Ukrainian)

A. V. Hutorskoy, "Key competence As a component of personality-oriented paradigm of education, Hutorskoy Narodnoe Education, №2, pp. 55-61, 2003. (in Russian)

S. O. Sisoyeva, "Development of Research Competence of High School Teachers": Textbook, S. O. Sisoyev, L.V. Kozak, Kyiv. Un-t them. Boris Grinchenko. Kyiv: LLC "Publishing Company" EDEL-VAYS ", 155 p., 2016. (in Ukrainian)

L. M. Petrenko, "Modern field of research on the development of research competence of young scientists in the context of harmonization of Ph.D. in the EU". [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/ (in Ukrainian)

V. V. Horodetskyy, "Formation of professional competencies as a psychological and pedagogical problem", Humanities, Collection of scientific works of the North Caucasus STU, No. 6, pp. 46-52, 2008. (in Russian)

V. V. Laptev, "Scientific approach to the construction of programs for the study of the quality of education", Modernization of general education at the turn of the century, collection of scientific works of the RSPU named after. A. I. Herzen, pp. 3-10, 2001. (in Russian)

Yu. V. Solyanykov, and E. S. Zayr-Bek, Training of a specialist in the field of education: Scientific-organizational problems of training of highly skilled personnel. St. Petersburg, Russia, RSPU named after. A. I. Herzen, pp. 91-144, 2000. (in Russian)

The TUNING project is the formation of a single European higher education standard. [online]. Available: http://pca.com.ua/navchannya/proekt-tyuning-formuvannya-yedinogo-yevropejskogo-standartu-vishhoyi-osviti/. (in Ukrainian)

Kabinet Ministriv Ukrayiny, (2016, March 23). Regulation No. 261 "On Approval of the Procedure for Preparing Higher Education Intenders for the Degree of Doctor of Philosophy and Doctor of Science in Higher Educational Institutions (Scientific Institutions)". [online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248945529, Accessed on: March 10, 2018. (in Ukrainian)

V. M. Zakharchenko, S. A. Kalashnikov, V. I. Lugovy, A. V. Stavytskyy, and J. M. Rashkevich. National Educational Glossary: Higher Education. Kyiv, Ukraine: "Publishing House" Pleiades "Ltd, 2014. (in Ukrainian)

M. S. Holovanʹ, and V. V. Yatsenko, "The essence and content of the concept of "research competence ". Theory and methods of teaching fundamental disciplines in high school, collection of scientific works. Kryviy Rih, Ukraine: Publishing Department NMetAU, № VII, pp. 55-62, 2012. (in Russian)

O. M. Spirin, and O. A. Odud, "The Model of Information and Communication Competence Development of a Doctor of Philosophy on the Basis of Using Google Scholar Cloud Services", Information Technologies and Learning Tools, Volume 56, No. 6, pp. 204–216, 2016. (in Ukrainian)

V. Yu. Bykov, "Theoretical and methodological principles of creation and development of modern means and e-technologies of training". Development of pedagogical and psychological sciences in Ukraine, 1992-2002, collection of scientific works for the 10th anniversary of the APS of Ukraine. Kharkiv, Ukraine: OVS, section 2, pp. 182-199, 2002. (in Ukrainian)

O. A. Halchevskaya, "Use of international science-computer databases of open access in scientific researches", "Information technologies in education". Kherson State University, No. 23, 2015. [online]. Available: http://lib.iitta.gov.ua/10636/ (in Ukrainian)

S. M. Ivanova, "Designing of information and communication support of scientific activity on the basis of ERrints system", Information technologies and teaching aids, No. 5 (37), 2013. [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian)

N. V. Soroko, "Development of Information and Communication Competence of Teachers of the Philological Specialty in a Computer-Oriented Environment": diss. cand. ped. sciences, 13.00.10 - Information and communication technologies in education, Institute of information technologies and teaching aids. Kyiv, 2012. (in Ukrainian)

T. I. Koval, S. A. Sysoev, and L. P. Sushchenko "Training of Teachers of the Higher School: Information Technologies in Pedagogical Activity", Educational and Methodical Manual. Kyiv, Kyiv. Naс. Lingvist Univ., 380 p., 2009. (in Ukrainian)

A.M. Gurzhii, and V.V. Lapinsky, "Theoretical Foundations and Practice of Creation and Use of Electronic Educational Resources", Information Society of the XXI Century: Culture, Education, Civilization, pp. 6-13, 2014. (in Ukrainian)

V. K. Kanvaria, A Comprehension on Educational Technology and ICT for Education. New Delhi, India: GBO, 2014. (in English)

T., Mrunalini, and A. Ramakrishna, Information & Communication Technology (ICT) In Education. New Delhi, India: Neelkamal, 2016. (in English)

A. Lawrence (Ed.), Online Courses and ICT in Education: Emerging Practices and Applications. Hershey, USA: IGI Global, 2011. (in English)

S. Sharma, Educational Technology & ICT. New Delhi, India: Ocean Publication, 2016. (in English)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2739



Copyright (c) 2019 Sofiia Yu. Nikolaieva, Tamara I. Koval


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.