ПРОЄКТУВАННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ВІДКРИТОГО ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

хмаро орієнтоване середовище
хмарні сервіси
відкрита освіта
інформаційні ресурси
наукові дослідження

Як цитувати

[1]
В. Ю. Биков, С. М. Вернигора, А. М. Гуржій, Л. М. Новохатько, О. М. Спірін, and М. П. Шишкіна, “ПРОЄКТУВАННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ВІДКРИТОГО ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ”, ITLT, vol. 74, no. 6, pp. 1–19, Dec. 2019, doi: 10.33407/itlt.v74i6.3499.

Анотація

У статті висвітлено результати теоретичних і експериментальних досліджень проблем проєктування, впровадження і використання відкритого хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти, що проводилися в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України протягом 2011-2019 рр. Висвітлено науково-методичні засади дослідження, поняттєво-термінологічний апарат, окреслено методологічні принципи проєктування середовища, обґрунтовано загальну модель та методичну систему його формування і розвитку. У моделі відображено особливості процесу формування і розвитку середовища, що спрямований на досягнення цілей педагогічної системи, серед яких – формування ІКТ-компетентного фахівця; розширення доступу до ІКТ; використання в освіті і наукових дослідженнях найсучасніших засобів і технологій. Методична система охоплює ряд методик, що об’єднані системо утворюючим чинником, яким є хмаро орієнтований підхід, що спирається на відповідні базові характеристики і сервісні моделі. До складу методичної системи входять: методика використання науково-навчальної хмари наукової/освітньої установи, що спрямована на поліпшення організації і підвищення ефективності наукових досліджень, упровадження їх результатів; методики використання хмаро орієнтованих компонентів навчального призначення на базі гібридної хмари AWS а також спеціалізованих предметно орієнтованих сервісів. Охарактеризовано шляхи добору методик на базі запропонованої моделі в педагогічних системах закладу вищої освіти, визначено перспективи їх використання. Здійснено аналіз і оцінку досвіду впровадження і використання окремих сервісів і компонентів хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища у закладах вищої освіти України. Наведено результати експериментальних досліджень використання сервісів хмаро орієнтованого середовища в процесі навчання наукових, науково-педагогічних, педагогічних кадрів. Проведено аналіз і оцінку перспектив розвитку хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища на підставі запропонованих підходів.

PDF

Посилання

В. Биков, “Моделі організаційних систем відкритої освіти”, Київ: Атіка, 2009.

В. Биков, “ІКТ аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 30(4), 2012, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717

V. Bykov, M. Shyshkina, “Emerging Technologies for Personnel Training for IT Industry in Ukraine”, Interactive Collaborative Learning (ICL), 2014 International Conference on, IEEE, pp. 945-949, 2014.

Qasem, Yousef AM, et al. "Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review." IEEE Access, 7, 2019, pp.63722-63744.

Arpaci, Ibrahim. "Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management." Computers in Human Behavior, 70, 2017, pp. 382-390.

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015.

M. Shyshkina, “The General Model of the Cloud-based Learning Environment of Educational Personnel Training”, Teaching and Learning in a Digital World. ICL 2017. Advances in Intelligent Systems and Computing, M. Auer, D. Guralnick, I. Simonics (eds), vol 715, Springer, Cham, 2018.

M. Popel, S. Shokalyuk, M. Shyshkina, “The Learning Technique of the SageMathCloud Use for Students Collaboration Support”, ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Garmonization and Knowledge Transfer, CEUR-WS.org/Vol–1844, pp.327-339, 2017.

“Open Science”, Policy Brief, December, 2015, [Електронний ресурс]. Доступно:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlcmF1a3JhaW5lfGd4Ojc1Mjk0ZTg1NTA2MmQyNDg

Charband, Yeganeh, and Nima Jafari Navimipour. "Knowledge sharing mechanisms in the education: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research." Kybernetes, 47(7), 2018, pp. 1456-1490.

R. Lakshminarayanan, B. Kumar, M. Raju, “Cloud Computing Benefits for Educational Institutions”, Second International Conference of the Omani Society for Educational Technology, Muscat, Oman, Cornell University Library, [Електронний ресурс]. Доступно: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1305/1305.2616.pdf (2013)

Y. Nosenko, M. Shyshkina, V. Oleksiuk, “Collaboration between Research Institutions and University Sector Using Cloud-based Environment”, Proceedings of the 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Ed. by S. Batsakis, H. C. Mayr, V. Yakovyna, CEUR Workshop Proceedings, http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_84.pdf, vol.1614, pp.656-671, 2016.

A. Smith, J. Bhogal, Mak Sharma, “Cloud computing: adoption considerations for business and education”, 2014 International Conference on Future Internet of Things and Cloud (FiCloud), 2014.

M., J. Turner, “CloudView Survey 2016: U.S. Cloud Users Invest in Mature Cloud Systems Management Processes and Tools”, IDC Survey Spotlight US40977916, Jan 2016.

“European Cloud Initiative - Building a competitive data and knowledge economy in Europe”, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 19.4.2016, 13 p., [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0178&from=EN

S. Svetsky, O. Moravcik, “The empirical research on human knowledge processing in natural language within engineering education,” in WEEF& GEDC 2016: The world engineering education forum & The global engineering deans council. Seoul, Korea, 2016, pp. 10-12.

S. Svetsky, O. Moravcik, P. Tanuska, "The Knowledge Management IT Support: From Personalized to Collaborative Approach", Proceedings of the 14th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning. ICICKM 2017. UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2017, online, pp. 253-260.

Filiposka, S.: Distributed cloud services based on programmable agile networks. Euro-pean Journal of Higher Education IT – EJHEIT, 2, 1–16 (2016), http://www.eunis.org/download/TNC2016/08-paper-TNC2016-2.pdf

М. Шишкіна, “Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу”, Київ, УкрІнтеі, 2015, 256 с.

Nakic, J., Granic, A., and Glavinic, V.: Anatomy of Student Models in Adaptive Learning Systems: A Systematic Literature Review of Individual Differences from 2001 to 2013. Journal of Educational Computing Research 51 (4), 459 –489 (2015).

V. Bykov, M. Shyshkina, “The Conceptual Basis of the University Cloud-based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities”, Information Technologies and Learning Tools, vol.68, No.6, 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409

Larsen-Ledet, Ida, and Henrik Korsgaard. "Territorial Functioning in Collaborative Writing." Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 2019, pp.1-43.

Airey, John, et al. "The expansion of English-medium instruction in the Nordic countries: Can top-down university language policies encourage bottom-up disciplinary literacy goals?." Higher Education, 73(4), 2017, pp. 561-576.

Wang, Dakuo, Haodan Tan, and Tun Lu. "Why users do not want to write together when they are writing together: Users' rationales for today's collaborative writing practices." Proceedings of the M on Human-Computer Interaction, 1, CSCW, 107, 2017.

Larsen-Ledet, Ida. "Understanding and Supporting Collaborative Academic Writing as a Fragmented Process." Proceedings of 17th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work-Doctoral Colloquium. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET), 2019.

Al-Shqeerat, H. A. K., et al. "Cloud computing security challenges in higher educational institutions-A survey." International Journal of Computer Applications, 161(6), 2017. pp.22-29.

Al-Badi, Ali, Ali Tarhini, and Wafaa Al-Kaaf. "Financial Incentives for Adopting Cloud Computing in Higher Educational Institutions." Asian Social Science 13(4), 2017, pp. 162-174.

“Towards a European Research Area”, Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 18.1.2000, COM(2000), 6, final, [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2000:0006:FIN:EN:PDF

“ISO/IEC 17788:2014(Е) Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary”, First edition 2014-10-15, 2014, 16 p.

“FOSTER Plus. Fostering the practical implementation of Open Science in Horizon 2020 and beyond”, The EU-funded project, [Електронний ресурс]. Доступно:https://www.fosteropenscience.eu/about.

В.П. Олексюк, “Упровадження технологій хмарних обчислень як складових ІТ-інфраструктури ВНЗ”, Інформаційні технології і засоби навчання, 41(3), 2014, С. 256–267, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1042/791

Т.А. Вакалюк, “Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (56), 2016, С. 64-76, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098

Т.А. Вакалюк, “Структурно-функціональна модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (59), 2017, С. 51-61, [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190

В.В. Концедайло, Т.А. Вакалюк, “Критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (65), 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2039/1347

В. Биков, “Моделі організаційних систем відкритої освіти”, Київ: Атіка, 2009.

В. Биков, “ІКТ аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 30(4), 2012, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717

V. Bykov, M. Shyshkina, “Emerging Technologies for Personnel Training for IT Industry in Ukraine”, Interactive Collaborative Learning (ICL), 2014 International Conference on, IEEE, pp. 945-949, 2014.

Qasem, Yousef AM, et al. "Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review." IEEE Access, 7, 2019, pp.63722-63744.

Arpaci, Ibrahim. "Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management." Computers in Human Behavior, 70, 2017, pp. 382-390.

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015.

M. Shyshkina, “The General Model of the Cloud-based Learning Environment of Educational Personnel Training”, Teaching and Learning in a Digital World. ICL 2017. Advances in Intelligent Systems and Computing, M. Auer, D. Guralnick, I. Simonics (eds), vol 715, Springer, Cham, 2018.

M. Popel, S. Shokalyuk, M. Shyshkina, “The Learning Technique of the SageMathCloud Use for Students Collaboration Support”, ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Garmonization and Knowledge Transfer, CEUR-WS.org/Vol–1844, pp.327-339, 2017.

“Open Science”, Policy Brief, December, 2015, [Електронний ресурс]. Доступно:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlcmF1a3JhaW5lfGd4Ojc1Mjk0ZTg1NTA2MmQyNDg

Charband, Yeganeh, and Nima Jafari Navimipour. "Knowledge sharing mechanisms in the education: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research." Kybernetes, 47(7), 2018, pp. 1456-1490.

R. Lakshminarayanan, B. Kumar, M. Raju, “Cloud Computing Benefits for Educational Institutions”, Second International Conference of the Omani Society for Educational Technology, Muscat, Oman, Cornell University Library, [Електронний ресурс]. Доступно: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1305/1305.2616.pdf (2013)

Y. Nosenko, M. Shyshkina, V. Oleksiuk, “Collaboration between Research Institutions and University Sector Using Cloud-based Environment”, Proceedings of the 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Ed. by S. Batsakis, H. C. Mayr, V. Yakovyna, CEUR Workshop Proceedings, http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_84.pdf, vol.1614, pp.656-671, 2016.

A. Smith, J. Bhogal, Mak Sharma, “Cloud computing: adoption considerations for business and education”, 2014 International Conference on Future Internet of Things and Cloud (FiCloud), 2014.

M., J. Turner, “CloudView Survey 2016: U.S. Cloud Users Invest in Mature Cloud Systems Management Processes and Tools”, IDC Survey Spotlight US40977916, Jan 2016.

“European Cloud Initiative - Building a competitive data and knowledge economy in Europe”, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 19.4.2016, 13 p., [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0178&from=EN

S. Svetsky, O. Moravcik, “The empirical research on human knowledge processing in natural language within engineering education,” in WEEF& GEDC 2016: The world engineering education forum & The global engineering deans council. Seoul, Korea, 2016, pp. 10-12.

S. Svetsky, O. Moravcik, P. Tanuska, "The Knowledge Management IT Support: From Personalized to Collaborative Approach", Proceedings of the 14th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning. ICICKM 2017. UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2017, online, pp. 253-260.

Filiposka, S.: Distributed cloud services based on programmable agile networks. Euro-pean Journal of Higher Education IT – EJHEIT, 2, 1–16 (2016), http://www.eunis.org/download/TNC2016/08-paper-TNC2016-2.pdf

М. Шишкіна, “Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу”, Київ, УкрІнтеі, 2015, 256 с.

Nakic, J., Granic, A., and Glavinic, V.: Anatomy of Student Models in Adaptive Learning Systems: A Systematic Literature Review of Individual Differences from 2001 to 2013. Journal of Educational Computing Research 51 (4), 459 –489 (2015).

V. Bykov, M. Shyshkina, “The Conceptual Basis of the University Cloud-based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities”, Information Technologies and Learning Tools, vol.68, No.6, 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409

Larsen-Ledet, Ida, and Henrik Korsgaard. "Territorial Functioning in Collaborative Writing." Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 2019, pp.1-43.

Airey, John, et al. "The expansion of English-medium instruction in the Nordic countries: Can top-down university language policies encourage bottom-up disciplinary literacy goals?." Higher Education, 73(4), 2017, pp. 561-576.

Wang, Dakuo, Haodan Tan, and Tun Lu. "Why users do not want to write together when they are writing together: Users' rationales for today's collaborative writing practices." Proceedings of the M on Human-Computer Interaction, 1, CSCW, 107, 2017.

Larsen-Ledet, Ida. "Understanding and Supporting Collaborative Academic Writing as a Fragmented Process." Proceedings of 17th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work-Doctoral Colloquium. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET), 2019.

Al-Shqeerat, H. A. K., et al. "Cloud computing security challenges in higher educational institutions-A survey." International Journal of Computer Applications, 161(6), 2017. pp.22-29.

Al-Badi, Ali, Ali Tarhini, and Wafaa Al-Kaaf. "Financial Incentives for Adopting Cloud Computing in Higher Educational Institutions." Asian Social Science 13(4), 2017, pp. 162-174.

“Towards a European Research Area”, Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 18.1.2000, COM(2000), 6, final, [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2000:0006:FIN:EN:PDF

“ISO/IEC 17788:2014(Е) Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary”, First edition 2014-10-15, 2014, 16 p.

“FOSTER Plus. Fostering the practical implementation of Open Science in Horizon 2020 and beyond”, The EU-funded project, [Електронний ресурс]. Доступно:https://www.fosteropenscience.eu/about.

В.П. Олексюк, “Упровадження технологій хмарних обчислень як складових ІТ-інфраструктури ВНЗ”, Інформаційні технології і засоби навчання, 41(3), 2014, С. 256–267, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1042/791

Т.А. Вакалюк, “Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (56), 2016, С. 64-76, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098

Т.А. Вакалюк, “Структурно-функціональна модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (59), 2017, С. 51-61, [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190

В.В. Концедайло, Т.А. Вакалюк, “Критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (65), 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2039/1347

В. Биков, “Моделі організаційних систем відкритої освіти”, Київ: Атіка, 2009.

В. Биков, “ІКТ аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 30(4), 2012, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717

V. Bykov, M. Shyshkina, “Emerging Technologies for Personnel Training for IT Industry in Ukraine”, Interactive Collaborative Learning (ICL), 2014 International Conference on, IEEE, pp. 945-949, 2014.

Qasem, Yousef AM, et al. "Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review." IEEE Access, 7, 2019, pp.63722-63744.

Arpaci, Ibrahim. "Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management." Computers in Human Behavior, 70, 2017, pp. 382-390.

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015.

M. Shyshkina, “The General Model of the Cloud-based Learning Environment of Educational Personnel Training”, Teaching and Learning in a Digital World. ICL 2017. Advances in Intelligent Systems and Computing, M. Auer, D. Guralnick, I. Simonics (eds), vol 715, Springer, Cham, 2018.

M. Popel, S. Shokalyuk, M. Shyshkina, “The Learning Technique of the SageMathCloud Use for Students Collaboration Support”, ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Garmonization and Knowledge Transfer, CEUR-WS.org/Vol–1844, pp.327-339, 2017.

“Open Science”, Policy Brief, December, 2015, [Електронний ресурс]. Доступно:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlcmF1a3JhaW5lfGd4Ojc1Mjk0ZTg1NTA2MmQyNDg

Charband, Yeganeh, and Nima Jafari Navimipour. "Knowledge sharing mechanisms in the education: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research." Kybernetes, 47(7), 2018, pp. 1456-1490.

R. Lakshminarayanan, B. Kumar, M. Raju, “Cloud Computing Benefits for Educational Institutions”, Second International Conference of the Omani Society for Educational Technology, Muscat, Oman, Cornell University Library, [Електронний ресурс]. Доступно: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1305/1305.2616.pdf (2013)

Y. Nosenko, M. Shyshkina, V. Oleksiuk, “Collaboration between Research Institutions and University Sector Using Cloud-based Environment”, Proceedings of the 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Ed. by S. Batsakis, H. C. Mayr, V. Yakovyna, CEUR Workshop Proceedings, http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_84.pdf, vol.1614, pp.656-671, 2016.

A. Smith, J. Bhogal, Mak Sharma, “Cloud computing: adoption considerations for business and education”, 2014 International Conference on Future Internet of Things and Cloud (FiCloud), 2014.

M., J. Turner, “CloudView Survey 2016: U.S. Cloud Users Invest in Mature Cloud Systems Management Processes and Tools”, IDC Survey Spotlight US40977916, Jan 2016.

“European Cloud Initiative - Building a competitive data and knowledge economy in Europe”, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 19.4.2016, 13 p., [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0178&from=EN

S. Svetsky, O. Moravcik, “The empirical research on human knowledge processing in natural language within engineering education,” in WEEF& GEDC 2016: The world engineering education forum & The global engineering deans council. Seoul, Korea, 2016, pp. 10-12.

S. Svetsky, O. Moravcik, P. Tanuska, "The Knowledge Management IT Support: From Personalized to Collaborative Approach", Proceedings of the 14th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning. ICICKM 2017. UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2017, online, pp. 253-260.

Filiposka, S.: Distributed cloud services based on programmable agile networks. Euro-pean Journal of Higher Education IT – EJHEIT, 2, 1–16 (2016), http://www.eunis.org/download/TNC2016/08-paper-TNC2016-2.pdf

М. Шишкіна, “Формування і розвиток хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу”, Київ, УкрІнтеі, 2015, 256 с.

Nakic, J., Granic, A., and Glavinic, V.: Anatomy of Student Models in Adaptive Learning Systems: A Systematic Literature Review of Individual Differences from 2001 to 2013. Journal of Educational Computing Research 51 (4), 459 –489 (2015).

V. Bykov, M. Shyshkina, “The Conceptual Basis of the University Cloud-based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities”, Information Technologies and Learning Tools, vol.68, No.6, 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409

Larsen-Ledet, Ida, and Henrik Korsgaard. "Territorial Functioning in Collaborative Writing." Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 2019, pp.1-43.

Airey, John, et al. "The expansion of English-medium instruction in the Nordic countries: Can top-down university language policies encourage bottom-up disciplinary literacy goals?." Higher Education, 73(4), 2017, pp. 561-576.

Wang, Dakuo, Haodan Tan, and Tun Lu. "Why users do not want to write together when they are writing together: Users' rationales for today's collaborative writing practices." Proceedings of the M on Human-Computer Interaction, 1, CSCW, 107, 2017.

Larsen-Ledet, Ida. "Understanding and Supporting Collaborative Academic Writing as a Fragmented Process." Proceedings of 17th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work-Doctoral Colloquium. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET), 2019.

Al-Shqeerat, H. A. K., et al. "Cloud computing security challenges in higher educational institutions-A survey." International Journal of Computer Applications, 161(6), 2017. pp.22-29.

Al-Badi, Ali, Ali Tarhini, and Wafaa Al-Kaaf. "Financial Incentives for Adopting Cloud Computing in Higher Educational Institutions." Asian Social Science 13(4), 2017, pp. 162-174.

“Towards a European Research Area”, Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 18.1.2000, COM(2000), 6, final, [Електронний ресурс]. Доступно: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2000:0006:FIN:EN:PDF

“ISO/IEC 17788:2014(Е) Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary”, First edition 2014-10-15, 2014, 16 p.

“FOSTER Plus. Fostering the practical implementation of Open Science in Horizon 2020 and beyond”, The EU-funded project, [Електронний ресурс]. Доступно:https://www.fosteropenscience.eu/about.

В.П. Олексюк, “Упровадження технологій хмарних обчислень як складових ІТ-інфраструктури ВНЗ”, Інформаційні технології і засоби навчання, 41(3), 2014, С. 256–267, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1042/791

Т.А. Вакалюк, “Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (56), 2016, С. 64-76, [Електронний ресурс]. Доступно:http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098

Т.А. Вакалюк, “Структурно-функціональна модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (59), 2017, С. 51-61, [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190

В.В. Концедайло, Т.А. Вакалюк, “Критерії добору ігрових симуляторів для формування професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів”, Інформаційні технології і засоби навчання, 3 (65), 2018, [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2039/1347


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, “Models of Organizational Systems of Open Education”, Kyiv: Atika, 2009. (in Ukrainian)

V. Bykov, “ICT Outsourcing and New Functions of ICT Departments of Educational and Scientific Institutions”, Information Technologies and Learning Tools, № 30(4), 2012, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717(in Ukrainian)

V. Bykov, M. Shyshkina, “Emerging Technologies for Personnel Training for IT Industry in Ukraine”, Interactive Collaborative Learning (ICL), 2014 International Conference on, IEEE, pp. 945-949, 2014. (in English)

Qasem, Yousef AM, et al. "Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review." IEEE Access, 7, 2019, pp.63722-63744. (in English)

Arpaci, Ibrahim. "Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management." Computers in Human Behavior, 70, 2017, pp. 382-390. (in English)

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015. (in English)

M. Shyshkina, “The General Model of the Cloud-based Learning Environment of Educational Personnel Training”, Teaching and Learning in a Digital World. ICL 2017. Advances in Intelligent Systems and Computing, M. Auer, D. Guralnick, I. Simonics (eds), vol 715, Springer, Cham, 2018. (in English)

M. Popel, S. Shokalyuk, M. Shyshkina, M. “The Learning Technique of the SageMathCloud Use for Students Collaboration Support”, ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Garmonization and Knowledge Transfer, CEUR-WS.org/Vol–1844, pp.327-339, 2017. (in English)

“Open Science”, Policy Brief, December, 2015, [Online]. Available:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlcmF1a3JhaW5lfGd4Ojc1Mjk0ZTg1NTA2MmQyNDg. (in English)

Charband, Yeganeh, and Nima Jafari Navimipour. "Knowledge sharing mechanisms in the education: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research." Kybernetes 47(7), 2018, pp.1456-1490. (in English)

R. Lakshminarayanan, B. Kumar, M. Raju, “Cloud Computing Benefits for Educational Institutions”, Second International Conference of the Omani Society for Educational Technology, Muscat, Oman, Cornell University Library, [Online]. Available: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1305/1305.2616.pdf (2013) (in English)

Y. Nosenko, M. Shyshkina, V. Oleksiuk, “Collaboration between Research Institutions and University Sector Using Cloud-based Environment”, Proceedings of the 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Ed. by S. Batsakis, H. C. Mayr, V. Yakovyna, CEUR Workshop Proceedings, http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_84.pdf, vol.1614, pp.656-671, 2016. (in English)

A. Smith, J. Bhogal, Mak Sharma, “Cloud computing: adoption considerations for business and education”, 2014 International Conference on Future Internet of Things and Cloud (FiCloud), 2014. (in English)

M., J. Turner, “CloudView Survey 2016: U.S. Cloud Users Invest in Mature Cloud Systems Management Processes and Tools”, IDC Survey Spotlight US40977916, Jan 2016. (in English)

“European Cloud Initiative - Building a competitive data and knowledge economy in Europe”, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 19.4.2016, 13 p., [Online]. Available: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0178&from=EN. (in English)

S. Svetsky, O. Moravcik, “The empirical research on human knowledge processing in natural language within engineering education,” in WEEF& GEDC 2016: The world engineering education forum & The global engineering deans council. Seoul, Korea, 2016, pp. 10-12. (in English)

S. Svetsky, O. Moravcik, P. Tanuska, "The Knowledge Management IT Support: From Personalized to Collaborative Approach", Proceedings of the 14th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning. ICICKM 2017. UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2017, online, pp. 253-260. (in English)

Filiposka, S.: Distributed cloud services based on programmable agile networks. Euro-pean Journal of Higher Education IT – EJHEIT, 2, 1–16 (2016), http://www.eunis.org/download/TNC2016/08-paper-TNC2016-2.pdf. (in English)

M. Shyshkina, “Formation and development of the cloud-based educational and scientific environment of the higher educational institution”, Kyiv, UkrINTEI, 2015, 256 p. (in Ukrainian)

Nakic, J., Granic, A., and Glavinic, V.: Anatomy of Student Models in Adaptive Learning Systems: A Systematic Literature Review of Individual Differences from 2001 to 2013. Journal of Educational Computing Research 51 (4), 459 –489 (2015). (in English)

V. Bykov, M. Shyshkina, “The Conceptual Basis of the University Cloud-based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities”, Information Technologies and Learning Tools, vol.68, No.6, 2018, [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409. (in English)

Larsen-Ledet, Ida, and Henrik Korsgaard. "Territorial Functioning in Collaborative Writing." Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 2019, pp.1-43. (in English)

Airey, John, et al. "The expansion of English-medium instruction in the Nordic countries: Can top-down university language policies encourage bottom-up disciplinary literacy goals?." Higher Education, 73(4), 2017, pp. 561-576. (in English)

Wang, Dakuo, Haodan Tan, and Tun Lu. "Why users do not want to write together when they are writing together: Users' rationales for today's collaborative writing practices." Proceedings of the M on Human-Computer Interaction, 1, CSCW, 107, 2017. (in English)

Larsen-Ledet, Ida. "Understanding and Supporting Collaborative Academic Writing as a Fragmented Process." Proceedings of 17th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work-Doctoral Colloquium. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET), 2019. (in English)

Al-Shqeerat, H. A. K., et al. "Cloud computing security challenges in higher educational institutions-A survey." International Journal of Computer Applications, 161(6), 2017. pp.22-29. (in English)

Al-Badi, Ali, Ali Tarhini, and Wafaa Al-Kaaf. "Financial Incentives for Adopting Cloud Computing in Higher Educational Institutions." Asian Social Science 13(4), 2017, pp. 162-174. (in English)

“Towards a European Research Area”, Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 18.1.2000, COM(2000), 6, final, [Online]. Available: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2000:0006:FIN:EN:PDF. (in English)

“ISO/IEC 17788:2014(Е) Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary”, First edition 2014-10-15, 2014, 16 p. (in English)

“FOSTER Plus. Fostering the practical implementation of Open Science in Horizon 2020 and beyond”, The EU-funded project, [Online]. Available: https://www.fosteropenscience.eu/about. (in English)

V. Oleksiuk, “Introduction of Cloud Computing Technologies as Components of IT-infrastructure of a University”, Information Technologies and Learning Tools, 41(3), 2014, pp. 256–267, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1042/791(in Ukrainian)

Т. Vakaliuk, “The model of the cloud-based system of informatics bachelors learning support”, Information Technologies and Learning Tools, 6 (56), 2016, pp. 64-76, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098(in Ukrainian)

Т. Vakaliuk, “The Structure-functional Model of a Cloud-based Learning Environment of Informatics Bachelors Training”, Information Technologies and Learning Tools, 3 (59), 2017, pp. 51-61, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190(in Ukrainian)

V. Koncedailo, Т. Vakaliuk, “The Criteria of Game Simulators Selection for the Professional Competencies of Future Engineers Programmers Formation”, Information Technologies and Learning Tools, 3 (65), 2018, [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2039/1347(in Ukrainian)

Автори, які подають матеріали до цього журналу, погоджуються з наступними положеннями:

  1. Автори отримують право на авторство своєї роботи одразу після її публікації та назавжди зберігають це право за собою без жодних обмежень.
  2. Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.

Ліцензування контенту

  1. Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно читати, завантажувати, копіювати і роздруковувати представлені матеріали, здійснювати пошук контенту та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст і використовувати з будь-якою законною некомерційною метою (в тому числі з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
  2. Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.

Політика депонування

  1. Редакція журналу заохочує розміщення авторами рукопису статті в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності і динаміці цитування (див. задекларовану політику депонування даного журналу в директорії Sherpa/Romeo).
  2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати її в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на первинну публікацію у цьому журналі.
  3. Дозволяється самоархівування постпринтів (версій рукописів, схвалених до друку в процесі рецензування) під час їх редакційного опрацювання або опублікованих видавцем PDF-версій.
  4. Самоархівування препринтів (версій рукописів до рецензування) не дозволяється.

Завантаження

Дані про завантаження ще недоступні.