ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ І ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Версії

PDF

Ключові слова

лексико-граматичні компетентності
дистанційне навчання
інформаційні ресурси
електронні словники
лінгвістичний аналіз
інтелект-карти

Як цитувати

[1]
О. Г. Межов and Н. М. Костусяк, “ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ І ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 104–125, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.3956.

Анотація

У статті досліджено інформаційно-комунікаційні технології як засоби формування лексичної та граматичної компетентностей студентів філологічних спеціальностей університетів в умовах дистанційного навчання. Розглянуто основні етапи та структурно-логічні схеми комплексного лексико-граматичного аналізу слова як ефективного виду вправ й активного методу навчання мови. Відповідно до домінантного в сучасній граматичній науці функційного багатоаспектного підходу запропоновано два шляхи поліаналізу: від змісту до форми та від форми до змісту, підсумком яких має стати лексико-граматична і правописно-орфоепічна характеристика слова. Вивчено функційні можливості інтелект-карт як дієвого способу організації, систематизації й узагальнення інформації для здійснення лексико-фразеологічного та морфолого-синтаксичного розбору слів. Проаналізовано роль інформаційних ресурсів, зокрема електронних словників, у виконанні різних видів лінгвістичного аналізу слова під час самостійної роботи студентів в умовах дистанційного навчання. З посиланнями на відповідні мережні ресурси здійснено огляд друкованих та електронних лексикографічних праць, їхнього призначення, структури, принципів використання під час самонавчання студентів різних типів мовного розбору. Подано зразки лінгвістичного аналізу конкретних слів, які слугуватимуть взірцем майбутнім бакалаврам філології в пошуково-дослідницькій роботі й самоосвіті впродовж професійної діяльності. Репрезентовано досвід апробації електронної навчальної платформи Moodle для формування лексико-граматичних компетентностей бакалаврів-філологів під час дистанційної освіти. Закцентовано увагу на перевагах освітнього середовища Moodle у практично орієнтованому самовивченні філологами дисципліни «Сучасна українська літературна мова», серед яких швидкий доступ до навчальних матеріалів, можливість виконання завдань у зручний час, зворотний зв’язок, постійна комунікація з викладачем і однокурсниками на форумах, самоконтроль знань через комп’ютерне тестування, прозорість та об’єктивність оцінювання за умови оптимального поєднання дистанційної роботи з авдиторними заняттями.

PDF

Посилання

Винницький, «Чим відрізняється силабус від РТП і НМК?» [Електронний ресурс]. Доступно: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/08/Силабус-проти-РТП.pdf. Дата звернення: Травень 8, 2020.

S. O. Shekhavtsova, «Organization of distance subject-subject interaction in the course of future English philologists training» = “Організація дистанційної суб’єкт-суб’єктної взаємодії в процесі підготовки майбутніх філологів англійської мови”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 71, № 3, с. 236–247, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2459. Дата звернення: Травень 14, 2020.

С. В. Помирча, І. Р. Пучков, «Електронні словники з української мови як засіб формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкової школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 59, № 3, с. 103–113, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668. Дата звернення: Травень 6, 2020.

«Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ; МОН України від 25.04.2013 № 466», База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0703-13 (дата звернення: Липень 8, 2020.

О. Г. Романовський та ін., «Фактори розвитку та напрями удосконалення дистанційної форми навчання в системі вищої освіти України», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, с. 20–42, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3185. Дата звернення: Травень 8, 2020.

О. А. Кучерук, С. О. Караман, О. В. Караман, Н. М. Віннікова, «Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 71, № 3, с. 196–214, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814. Дата звернення: Травень 4, 2020.

С. В. Шийка, «Інформаційно-комунікаційні технології як засіб удосконалення традиційної методики навчання української мови за професійним спрямуванням», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 59, № 3, с. 114–125, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670. Дата звернення: Травень 10, 2020.

В. В. Вітюк, А. В. Лякішева, «Інтелектуальні карти як засіб формування правописної компетентності майбутніх учителів початкової школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, с. 111–126, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3224. Дата звернення: Травень 12, 2020.

О. А. Кучерук, «Формування лексичної компетентності учнів засобами комп’ютерних ігор у навчанні української мови», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 63, №1, с. 47–55, 2018 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Дата звернення: Липень 9, 2020.

М. М. Дзюба, Л. Д. Малевич, «Використання мережевих ресурсів для формування термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 76, № 2, с. 137–151, 2020 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Дата звернення: Травень 16, 2020.

Л. В. Валентій, І. П. Калініна, «Історія мовного аналізу», Молодий вчений, № 2.1 (54.1), с. 44–47, лютий, 2018.

Г. Р. Передрій, «Змішаний розбір слів як прийом повторення вивченого в IV класі», Українська мова і література в школі, № 3, с. 50–59, 1980.

О. Г. Романовський, В. М. Гриньова, О. О. Резван, «Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 64, № 2, с. 185–196, 2018 Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187. Дата звернення: Травень 14, 2020.

О. В. Кульбабська, «Словник синтаксем української мови в контексті сучасної слов’янської лексикографії», Граматичний простір сучасної лінгвоукраїністики, Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, с. 214–223, 2019.

Moodle, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://moodle.org. Дата звернення: Травень 18, 2020.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M. Vynnytskyi, «What is the difference between syllabus from WTP and EMC?» [Online]. Available: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/08/sylabus-proty-RTP.pdf. Accessed on: May 8, 2020 (in Ukrainian).

S. O. Shekhavtsova, «Organization of distance subject-subject interaction in the course of future English philologists training», Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, no. 3, pp. 236–247, 2019 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2459. Accessed on: May 14, 2020 (in English).

S. V. Pomyrcha, and I. R. Puchkov, «Electronic dictionaries in Ukrainian as a mean of forming lexicographical competence of future primary school teachers», Information Technologies and Learning Tools, vol. 59, no 3, pp. 103–113, 2017 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668. Accessed on: May 6, 2020 (in Ukrainian).

«On approval of the Regulations on distance learning: Order; MES of Ukraine dated 25.04.2013 № 466», Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrayiny». Verkhovna Rada Ukrayiny. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0703-13. Accessed on: July 8, 2020 (in Ukrainian).

O. G. Romanovskyi et al., «Development factors and directions for improving distance learning in the higher education system of Ukraine», Information Technologies and Learning Tools, vol. 74, no. 6, pp. 20–42, 2019. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3185. Accessed on: May 8, 2020 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, S. A. Karaman, O. V. Karaman, and N. M. Vinnikova, «Using ICT tools for forming professional competences of future teachers of the Ukrainian language and literature», Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, no. 3, pp. 196–214, 2019. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814. Accessed on: May 4, 2020 (in Ukrainian).

S. V. Shyyka, «Information and communication technologies as a means of improving of traditional methodology of Ukrainian language teaching (for professional purposes)», Information Technologies and Learning Tools, vol. 59, no. 3, pp. 114–125, 2017. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670. Accessed on: May 10, 2020 (in Ukrainian).

V. V. Vitіuk, and A. V. Liakisheva, «Intellectual maps as a means of spelling competence development of elementary school teachers», Information Technologies and Learning Tools, vol. 74, no. 6, pp. 111–126, 2019 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3224. Accessed on: May 12, 2020 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, «Formation of lexical competence of students by means of computer games in teaching the Ukrainian language», Information Technologies and Learning Tools, vol. 63, no., pp. 47–55, 2018 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Accessed on: July 9, 2020 (in Ukrainian).

M. M. Dziuba, and L. D. Malevych, «The use of network resources for forming students terminological competence of non-philological specialties», Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 137–151, 2020 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Accessed on: May 16, 2020 (in Ukrainian).

L. V. Valentii, I. P. Kalіnіna, «History of language analysis», Molodyi vchenyi, № 2.1 (54.1), pp. 44–47, February, 2018 (in Ukrainian). Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 137–151, 2020 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Accessed on: May 16, 2020 (in Ukrainian).

G. R. Peredrii, «Mixed word analysis as a method of repetition of what was learned in the IV class», Ukrayinska mova i literatura v shkoli, no. 3, pp. 50–59, 1980 (in Ukrainian).

O. G. Romanovskyi, V. M. Grineva, and O. O. Rezvan, «Mental maps as an innovative way of the information organization within the higher education process», Information Technologies and Learning Tools, vol. 64, no. 2, pp. 185–196, 2018 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187. Accessed on: May 14, 2020 (in Ukrainian).

O. V. Kulbabska, «Dictionary of syntaxemes of Ukrainian in the light of Modern slavic lexicography», Hramatychnyi prostir suchasnoyi linhvoukrayinistyky, Kyiv, Ukraina: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, pp. 214–223, 2019 (in Ukrainian).

Moodle, 2017. [Online]. Available: http://moodle.org. Accessed on: May 18, 2020 (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 О. Г. Межов, Н. М. Костусяк

Завантаження

Дані про завантаження ще недоступні.