E-LEARNING OF TEACHERS’ ASSISTANTS IN POSTGRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

e-learning
assistant teacher
inclusive education
postgraduate pedagogical education

How to Cite

[1]
I. P. Vorotnykova and N. V. Zaierkova, “E-LEARNING OF TEACHERS’ ASSISTANTS IN POSTGRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION”, ITLT, vol. 66, no. 4, pp. 231–244, Sep. 2018, doi: 10.33407/itlt.v66i4.2126.

Abstract

The article defines the necessity of involving e-learning of teachers’ assistants in postgraduate pedagogical education to ensure their continuous professional development on the job. The authors have studied the European experience on inclusive teaching and learning and e-resources that can be used in postgraduate pedagogical education of teachers’ assistants. In this article you can find the results of e-learning readiness survey of teachers’ assistants and their choice of postgraduate education forms: intramural, distance learning, blended learning. The authors have analyzed which forms of instructions meet the needs of teachers’ assistants: individual programs of professional development, online consultations, e-coaching, blended learning. The conditions for e-learning implementation in postgraduate education have been defined, they are as follows: the availability of informational and educational environment (multimedia-materials, distance learning on inclusive education, online group for mutual help and messaging, online expert help: teachers and experts available for online consultations, Q&A and managing forums); digital competency of the learners (information search and sharing ideas via the Internet; developing e-resources for inclusive education); motivation of teachers for continuous professional development and their willingness to cooperate online. It is proved that e-learning is an essential precondition for continuous professional development of teachers’ assistants. The model of teachers’ assistants’ e-learning in postgraduate pedagogical education has been presented. We defined examples of didactic tasks during the implementation of e-learning and examples of implementation based on the usage of information and communication technologies (consultations, communication of educational information, sharing experience, monitoring and evaluation). E-learning for teachers’ assistants allows to: determine their personal speed, time and the sequence of learning; create individual learning paths within information and educational environment and develop personal learning networks.
PDF (Ukrainian)

References

Верховна Рада України. (2017, Верес. 5 ). Закон України “Про освіту”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Кабінет Міністрів України. (2009, Груд. 3). Розпорядження Кабінету міністрів України N 1482-р. “Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1482-2009-%D1%80

Кабінет Міністрів України. (2011, Серп. 15). Постанова КМУ від №872 “Про Затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF

Л. Л. Ляхоцька, Організація освітнього процесу в закладах післядипломної педагогічної освіти з використанням електронних технологій навчання: методичні рекомендації. Київ, Україна: ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2017.

С. О. Семеріков, “Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах”, дис. д-ра пед. наук; Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2009.

А. А. Колупаєва та ін. Основи інклюзивної освіти, Київ, Україна: А.С.К., 2011.

Н. М . Дятленко, Н .З. Софій, О. В. Мартинчук, та Ю. М. Найда. Асистент учителя в інклюзивному класі. Київ, Україна: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015.

В. В. Пасічник, О. В. Пасічник, О. А. Лозицький, М. В. Давидов, “Комплекс комп’ютерних інформаційних технологій навчання дітей з особливими потребами”, Освіта в інформаційному суспільстві: до 25-річчя шкільної інформатики: матеріали всеукр. наук.-практ. конф., 13-14 трав. 2010 р., Київ, Україна: Ін-т інформ. технологій і засобів навч. НАПН України ун-т ім. Б. Грінченка. 2010.

The European Agency for Special Needs and Inclusive Education, 2015. [Online]. Available: https://www.european-agency.org/agency-projects. Accessed on Febr. 23, 2018

Ю. Носенко, Ж. Матюх, “Зарубіжний досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивній дошкільній освіті”. Нова педагогічна думка, №4, 2015, с. 95-102.

О. Вольская, Н. Флотская, С. Буланова, и З.Усова, “Модели реализации инклюзивного образования в современном мире”. Современные проблемы науки и образования, №6, 2014 [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.science-education.ru/pdf/2014/6/1790.pdf. Дата обращения: Февр. 23, 2018

ICTs in Education for People with Special Needs : specialized training course. Moscow : UNESCO Institute for Information Technologies in Education. [Online]. Available: http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214644.pdf. Accessed on Fevr.23, 2018

С. В. Алехина, и Т. А. Силантьева. Поддержка учителя в инклюзивном образовании. 2006. [Электронный ресурс]. Доступно: https://psyjournals.ru/files/72696/jmfp_2014_3_n1_Alekhina.pdf. Дата обращения: Янв. 19, 2018

T. Bates, National strategies for e-learning in post-secondary education and training, Paris, France: Unesco, №70, 2001, p.p. 1-134

В. Ю. Биков, “Дистанційне навчання”, у Енциклопедія освіти України В. Г. Кремень. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, с. 191 – 193.

К. Л. Бугайчук “Дистанційне та електронне навчання: сутність, особливості, співвідношення”. Вісник післядипломної освіти. № 10 (23), с. 7-17, 2014.

В. В. Олійник Організаційно-педагогічні основи дистанційної освіти і навчання: Монографія. – Київ, Україна: Міленіум, 2003.

В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.