E-LEARNING OF TEACHERS’ ASSISTANTS IN POSTGRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION

Cover Image
Iryna P. Vorotnykova, Nataliia V. Zaierkova

Abstract

The article defines the necessity of involving e-learning of teachers’ assistants in postgraduate pedagogical education to ensure their continuous professional development on the job. The authors have studied the European experience on inclusive teaching and learning and e-resources that can be used in postgraduate pedagogical education of teachers’ assistants. In this article you can find the results of e-learning readiness survey of teachers’ assistants and their choice of postgraduate education forms: intramural, distance learning, blended learning. The authors have analyzed which forms of instructions meet the needs of teachers’ assistants: individual programs of professional development, online consultations, e-coaching, blended learning. The conditions for e-learning implementation in postgraduate education have been defined, they are as follows: the availability of informational and educational environment (multimedia-materials, distance learning on inclusive education, online group for mutual help and messaging, online expert help: teachers and experts available for online consultations, Q&A and managing forums); digital competency of the learners (information search and sharing ideas via the Internet; developing e-resources for inclusive education); motivation of teachers for continuous professional development and their willingness to cooperate online. It is proved that e-learning is an essential precondition for continuous professional development of teachers’ assistants. The model of teachers’ assistants’ e-learning in postgraduate pedagogical education has been presented. We defined examples of didactic tasks during the implementation of e-learning and examples of implementation based on the usage of information and communication technologies (consultations, communication of educational information, sharing experience, monitoring and evaluation). E-learning for teachers’ assistants allows to: determine their personal speed, time and the sequence of learning; create individual learning paths within information and educational environment and develop personal learning networks.

Keywords

e-learning; assistant teacher; inclusive education; postgraduate pedagogical education



References

Верховна Рада України. (2017, Верес. 5 ). Закон України “Про освіту”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Кабінет Міністрів України. (2009, Груд. 3). Розпорядження Кабінету міністрів України N 1482-р. “Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1482-2009-%D1%80

Кабінет Міністрів України. (2011, Серп. 15). Постанова КМУ від №872 “Про Затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF

Л. Л. Ляхоцька, Організація освітнього процесу в закладах післядипломної педагогічної освіти з використанням електронних технологій навчання: методичні рекомендації. Київ, Україна: ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2017.

С. О. Семеріков, “Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах”, дис. д-ра пед. наук; Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, Україна, 2009.

А. А. Колупаєва та ін. Основи інклюзивної освіти, Київ, Україна: А.С.К., 2011.

Н. М . Дятленко, Н .З. Софій, О. В. Мартинчук, та Ю. М. Найда. Асистент учителя в інклюзивному класі. Київ, Україна: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015.

В. В. Пасічник, О. В. Пасічник, О. А. Лозицький, М. В. Давидов, “Комплекс комп’ютерних інформаційних технологій навчання дітей з особливими потребами”, Освіта в інформаційному суспільстві: до 25-річчя шкільної інформатики: матеріали всеукр. наук.-практ. конф., 13-14 трав. 2010 р., Київ, Україна: Ін-т інформ. технологій і засобів навч. НАПН України ун-т ім. Б. Грінченка. 2010.

The European Agency for Special Needs and Inclusive Education, 2015. [Online]. Available: https://www.european-agency.org/agency-projects. Accessed on Febr. 23, 2018

Ю. Носенко, Ж. Матюх, “Зарубіжний досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивній дошкільній освіті”. Нова педагогічна думка, №4, 2015, с. 95-102.

О. Вольская, Н. Флотская, С. Буланова, и З.Усова, “Модели реализации инклюзивного образования в современном мире”. Современные проблемы науки и образования, №6, 2014 [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.science-education.ru/pdf/2014/6/1790.pdf. Дата обращения: Февр. 23, 2018

ICTs in Education for People with Special Needs : specialized training course. Moscow : UNESCO Institute for Information Technologies in Education. [Online]. Available: http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214644.pdf. Accessed on Fevr.23, 2018

С. В. Алехина, и Т. А. Силантьева. Поддержка учителя в инклюзивном образовании. 2006. [Электронный ресурс]. Доступно: https://psyjournals.ru/files/72696/jmfp_2014_3_n1_Alekhina.pdf. Дата обращения: Янв. 19, 2018

T. Bates, National strategies for e-learning in post-secondary education and training, Paris, France: Unesco, №70, 2001, p.p. 1-134

В. Ю. Биков, “Дистанційне навчання”, у Енциклопедія освіти України В. Г. Кремень. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, с. 191 – 193.

К. Л. Бугайчук “Дистанційне та електронне навчання: сутність, особливості, співвідношення”. Вісник післядипломної освіти. № 10 (23), с. 7-17, 2014.

В. В. Олійник Організаційно-педагогічні основи дистанційної освіти і навчання: Монографія. – Київ, Україна: Міленіум, 2003.

В. М. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків, Україна: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016.





Copyright (c) 2018 Iryna P. Vorotnykova, Nataliia V. Zaierkova


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.