INTELLIGENCE MAP AS A MEANS OF SYSTEMATIZATION OF KNOWLEDGE FOR FORMING PROFESSIONAL IMAGE OF MASTERS OF HIGHER SCHOOL PEDAGOGY

Keywords: intelligence maps, professional image, educational process, masters of higher school pedagogy, interactive means

Abstract

The article is devoted to the issue on applying intelligence maps in the educational process of higher school. In the article intelligence maps are considered as the interactive means of systematisation of knowledge on forming a professional image of masters of higher school pedagogy. It is noted that using the intelligence maps when doing the course on Professional Image of Higher School Lecturer is rather an urgent issue as it makes the learning process creative and exciting, it allows solving a number of pedagogical tasks of the image direction, fulfilling research work by using scientific methods more effectively, as well as visual introducing of a great amount of information, simplifying the data analysis and remembering these data, coping with the information stream, running and structuring it by using all the creative potential; actualising a certain complex of knowledge that needs to be learned when doing the course, providing an intensification of learning based on visual perception, imaginative presentation of knowledge and learning activities, increasing of literacy image and visual culture, as well as combining successfully educational and analytical activities, which, of course, are effective in implementing the modern objectives of the education system. The stages of work concerning creating the intelligence map on Structure of Forming the Professional Image of the Lecturer are highlighted: the theoretical block (selecting the structural elements of the components of the professional image of the lecturer, acquainting with the concept of radiant thinking and practical recommendations for intelligence mapping, discussing the basic rules for creating intelligence-maps), the practical block (approbation – drawing up the intelligence-map on Structure of Forming the Professional Image of the Lecturer by the masters of the higher school pedagogy, analysis – presenting the intelligence-maps by students, discussing their content and design, reflection –activities self-analysing). It is concluded that using the intelligence-maps allows determining one’s own goals and values, beginning the path of continuous self-analysis throughout life, realising one’s own strengths and weaknesses as a specialist, developing a plan for self-improvement of professional image. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artem V. Korkishko, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

PhD of Pedagogical Sciences, Specialist of the Subdivision for Quality of Education Monitoring

Оlena H. Коrkishko, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor at the Chair of Pedagogy of Higher School

Svetlana А. Sayapina, SHEI “Donbas State Pedagogical University”

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor at the Chair of Pedagogy of Higher School

References

Н. В. Гузій, «Педагогічний імідж і професійна культура вчителя». Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. Київ : НПУ, с. 28−31, 1997.

Н. М. Дрозденко, В. М. Дрозденко, «Психолого-педагогічні аспекти формування іміджу сучасного вчителя». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, М. О. Носко, Ред. Чернігів. № 120. с. 112−115. 2014. (Серія : Педагогічні науки)

С. Романова «Сучасний погляд на професійний імідж викладача ВНЗ». Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць, В. І. Сипченко, Ред. Слов’янськ : ДДПУ, Вип. XLІX, с. 64−70, 2009.

Ю. В. Дзядевич, «Педагогічні умови формування професійного іміджу у студентів мистецьких спеціальностей», дис. канд. пед. наук, Херсонський держ. ун-т, Херсон, 2012.

А. В. Коркішко, «Педагогічні умови формування професійного іміджу майбутніх магістрів педагогіки вищої школи», дис. канд. пед. наук, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», Слов’янськ, 2018.

В. О. Корнієнко, С. Г. Денисюк, Імідж політичного лідера: проблеми формування та практичної реалізації : монографія. Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2009.

Т. Бьюзен, Б. Бьюзен, Супермышление. Пер. с англ. Е. А. Самсонов. 2-е изд. Минск : ООО «Попурри», 2003.

И. В. Авдулова, та Т. А. Палагута, Поиск. Творчество. Находки : Учебно-методическое портфолио : Инновационная технология интеллект-карт как средство формирования системного мышления обучающихся. Т. Н. Ковалева, Ред. Курск : ОБПОУ «КАТК», 2017.

А. В. Найдьонова, Інтелект-карти як інструмент ефективної роботи з інформацією: посібник для педагогів та учнів. Дніпропетровськ, 2016. 53 с. [Електронний ресурс]. Доступно : https://ru.calameo.com/read/004373434dec4e2bf2b83. Дата перегляду : Січень, 30, 2019.

С. М. Ефендієва, І. В. Роженко, «Інтелект-карти як інструмент удосконалення якості управління навчальним процесом у ВНЗ : матеріали тимчасових колективів». Сучасні технології управління навчальним процесом у вищих медичних навчальних закладах: Матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю. Полтава, 2014. с. 68-69

О. Г. Романовський, В. М. Гриньова, та О. О. Резван, «Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи», Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання, Том 64 № 2, с. 185-196, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187. Дата перегляду : Січень, 17, 2019.

Т. Buzan, В. Buzan, The Mind Map Book: how to use radiant thinking to maximize your Brain’s untapped potential. London : BBC Boks, 1993.

Т. Є. Позднякова, Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології: науково-методичний посібник. Рівне : РОІППО, 2018.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

N. V. Huzii, “Pedagogical image and professional culture of a teacher”, Tvorcha osobystist vchytelia : problemy teorii i praktyky : zb. nauk. prats. Kyiv : NPU, pp. 28−31, 1997 (in Ukrainian).

N. M. Drozdenko, and V. M. Drozdenko, “Psychological-pedagogical aspects of forming the image of a modern teacher”, Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, Chernihiv, vol. 120. pp. 112−115, 2014. (in Ukrainian).

S. Romanova, “Modern view on the professional image of the lecturer of HEI”, Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu : zb. nauk. prats, Sloviansk : DDPU, vol. XLIX, pp. 64−70, 2009 (in Ukrainain).

Yu. V. Dziadevych, “Pedagogical conditions of forming the professional image in students of artistic specialities”, dys. kand. ped. nauk, Khersonskyi derzh. un-t, Kherson, 2012 (in Ukrainian).

A. V. Korkishko, “Pedagogical conditions of forming the professional image of future masters of pedagogy of higher school”, dys. kand. ped. nauk, DVNZ «Donbaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet», Sloviansk, 2018 (in Ukrainian).

V. O. Korniienko, and S. H. Denysiuk, “Image of a political leader: problems of formation and practical implementation” : monohrafiia. Vinnytsia : UNIVERSUM-Vinnytsia, 2009 (in Ukrainian).

T. Biuzen, and B. Biuzen, “Superthinking”, 2nd ed., Minsk : OOO «Popurri», 2003 (in Russian).

I. V. Avdulova, and T. A. Palaguta, “Search. Creativity. Findings : Teaching-methodological portfolio : Innovative technology of intelligence-maps as a means of forming systemic thinking of the studied”, Kursk : OBPOU «KATK», 2017 (in Russian).

A. V. Naidonova, “Intelligence-maps as a means of effective work with information: handbook for educators and students”, Dnipropetrovsk, 2016, 53 p. [Online]. Available : https://ru.calameo.com/read/004373434dec4e2bf2b83 (in Ukrainian).

S. M. Efendiieva, and I. V. Rozhenko, “Intelligence-maps as a means for improving quality of the learning process at HEI”, in Conf. Modern technologies of educational process management in higher medical educational institutions, Poltava, 2014, pp. 68-69. (in Ukrainian).

O. H. Romanovskyi, V. M. Hrynova, and O. O. Rezvan, “Mental maps as an innovation means of organising information in the learning process of higher school”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 64, no. 2, pp. 185-196, 2018. [Online]. Available : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187 (in Ukrainian).

Т. Buzan, and В. Buzan, The Mind Map Book: how to use radiant thinking to maximize your Brain’s untapped potential, London : BBC Books, 1993 (in English).

T. Ye. Pozdniakova, Visualisation and structuring of information using mental maps in biology lessons : reference and practice, Rivne : ROIPPO, 2018 (in Ukrainian).

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments