THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ORGANIZATION OF RESEARCH WORK OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

research work
applicant for higher education
future computer science teacher
information and communication technologies
ICT competence

How to Cite

[1]
Y. I. Minhalova, “THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ORGANIZATION OF RESEARCH WORK OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS”, ITLT, vol. 85, no. 5, pp. 175–188, Nov. 2021, doi: 10.33407/itlt.v85i5.4110.

Abstract

The article is devoted to determining the levels of competence in the use of information and communication technologies (ICT) for the organization of future computer science teachers' research work at the final stage of the pedagogical experiment. The appropriate level of the investigated competence can significantly improve the future computer science teachers' research work arrangement and contribute to the student's scientific development and their adaptation to educational technological changes. The analysis of the available information and communication technologies makes it possible to identify the following types of means for the future computer science teachers’ research work arrangement: means of searching, storage and placement of scientific materials; ICT tools for collaboration; ICT tools for materials verification of performed scientific works; means of checking software code for plagiarism; ICT tools to support experimental research activities; ICT tools to create demonstration material. The characteristics of ICT for the research work arrangement are formulated: individualization of scientific work; search activity optimization; creation of the electronic course by the scientific supervisor, etc. The conducted scientific analysis of the literature the forms and stages of research work have been determined. The paper presents the definition of "competence in the use of information and communication technologies for the research work arrangement of future computer science teachers". It is presented the author's methodology which contributes to increase the level of formation of competence in the use of ICT for the organization of research work of future computer science teachers.  In the course of the research, the criteria (motivational, effective-cognitive, adaptive-reflexive) and indicators for assessing the level of formation of competence with ICT for the organization of research work of future computer science teachers were determined. The levels (elementary, basic, sufficient, high) and indicators of formation of the studied competence are specified. The results of the conducted pedagogical experiment confirmed the effectiveness of the author's methodology. The following directions of scientific research on the presented problem have been identified.

PDF (Ukrainian)

References

World declaration on higher education for the twenty first century: vision and action. URL: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/ declaration_eng.htm.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. [Електронний ресурс]. Доступно: https://hoippo.km.ua/ news view 156.html.

K. Mayer, «Open Science Policy Briefing,» ERA Austria, 2019.

В.Ю. Биков, С.М. Вернигора, А.М. Гуржій, Л.М. Новохатько, О.М. Спірін, М.П. Шишкіна, «Проєктування і використання відкритого хмаро орієнтованого освітньо наукового середовища закладу вищої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, №6 (74), 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3499/1585.

V. Bykov, M. Shyshkina, «The Conceptual Basis of the University Cloud based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities», Information Technologies and Learning Tools, Vol.68(6), P.1 19, 2018. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409.

V. Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, «The use of the cloud based open learning and research platform for collaboration in virtual teams», Information Technologies and Learning Tools, vol.76(2). P.304 320, 2020. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706.

Н.М. Мирончук, «Інформаційно комунікаційні технології як засіб самоорганізації суб’єктів освітнього процесу», Інформаційні технології і засоби навчання, №1 (75), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2537/1629.

B.F. Klimova, «Making academic writing real with ICT», Procedia Computer Science 3. P. 133–137, 2011.

О.М. Спірін, «Інформаційно комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, №5 (13), 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169.

C. A. T. Gastelú, G. Kissb, A. L. Domínguez, «Level of ict competencies at the university», Procedia - Social and Behavioral Sciences 174. P. 137–142, 2015.

M.F. Byrka, A.V. Sushchenko; T.O. Lukashiv, «Components of ICT competence of teachers of mathematics and informatics», Information Technologies and Learning Tools, vol.74(6), P. 225 237, 2019. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3258/1588.

Н.Ю. Римар, Н.М. Шульська, Н.М. Матвійчук, Ю.В. Громик, та Р.С. Зінчук, «Використання інституційного репозиторію для формування науково дослідницької компетентності», Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (76), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2753/1650.

E. Øvrelida, B. Bygstada, G. Thomassen, «TSD: A Research Platform for Sensitive Data», Procedia Computer Science 181. P. 127–134, 2021.

W. Quadrinia, S. Galparolia, D. D. Nuceraa, L. Fumagallia, E. Negri, «Architecture for Data Acquisition in Research and Teaching Laboratories», Procedia Computer Science 180. P. 833–842, 2021.

Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Інформатика)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта предметної спеціальності 014.09 Середня освіта (Інформатика) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Запоріжжя, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.znu.edu.ua/opp2020/bak/math/op_014_09_serednya_osv__ta____nform_.pdf

Освітньо-професійна програма «Середня освіта: Інформатика» першого рівня вищої освіти на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю 014 Середня освіта предметною спеціалізацією 014.09 Інформатика галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Ізмаїл, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/osv.prohr.inform_2017-nova-2.pdf

Освітньо-професійна програма 014.09 Середня освіта (Інформатика) рівень вищої освіти перший (бакалаврський) ступінь вищої освіти бакалавр спеціальнісь 014 Середня освіта предметна спеціалізація 014.09 Середня освіта (Інформатика). Рівне, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/osv_prog_bak_014_so_informatika_2019.pdf

А.А. Харківська, «Підвищення якості вищої педагогічної освіти через використання новітніх інформаційних технологій», Проблеми інженерно педагогічної освіти, № 37, С. 46 50, 2012.

Національна доктрина розвитку освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.

Ю.І. Мінгальова, «Інформаційно комунікаційні технології як один із засобів реалізації науково дослідної діяльності студентів фізико математичних факультетів», Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету, Серія: Педагогічні науки, вип. 1, С 171 177, 2018.

Ю.І. Мінгальова, «Принципи використання гнучкого управління проектами Scrum в науково дослідній роботі студентів», «Інноваційна педагогіка», Випуск 7, том 2, Одеса: ПУ «Причорноморський науково дослідний інститут економіки та інновацій», С. 79 82, 2018.

Ю.І. Мінгальова, «Організація студентської науково дослідної діяльності на заняттях із дисципліни «Основи наукових досліджень», Педагогіка формування творчої особи у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр./ [редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін.], Запоріжжя: КПУ, Вип. 61, Т. 2, С. 126 131, 2018.

Ю. І. Мінгальова, «Використання сервісі Google для підтримки та супроводу студентської наукової діяльності», Збірник наукових праць, Педагогічні науки/Випуск LXXXVIII, Херсон: Херсонський державний університет, С. 115 119, 2019.

В.Ю. Биков, В.В. Олійник, «Інформаційні мережі відкритого навчального середовища», Післядипломна освіта в Україні, №1, С. 54 63, 2008.

В.Ю. Биков, О.М. Спірін, М.П. Шишкіна, «Корпоративні інформаційні системи підтримування науково освітньої діяльності на базі хмаро орієнтованих сервісів», Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно технічної еліти : Зб. наук. праць / за ред. Л.Л. Товажнянського, О.Г. Романовського, Вип. 43, Ч. 2, Харків : НТУ «ХПІ», С. 93–121, 2015.

Digital science in Horizon 2020, DG Connect, 7 March 2013, 30 p.

Strategy Report on Research Infrastructures. Roadmap 2010, Luxembourg: Publication Office of the European Union, 80 p, 2011.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

World declaration on higher education for the twenty first century: vision and action. [Online]. Available: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/ declaration_eng.htm (in English).

National strategy for the development of education in Ukraine until 2021. [Online]. Available: https://hoippo.km.ua/news view 156.html (in Ukrainian).

K. Mayer, «Open Science Policy Briefing» ERA Austria, 2019 (in English).

V. Yu. Bykov, S. M. Vernygora, A. M. Hurzhii, L. M. Novohatko, O. M. Spirin, M. P. Shyshkina, «The design and use the open cloud based learning and research environment of a university», Information Technologies and Learning Tools, vol.74(6), pp. 1 19, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3499/1585 (in Ukrainian).

V. Bykov, M. Shyshkina, «The Conceptual Basis of the University Cloud based Learning and Research Environment Formation and Development in View of the Open Science Priorities», Information Technologies and Learning Tools, vol.68(6), pp.1 19, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2609/1409 (in English).

V. Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, «The use of the cloud based open learning and research platform for collaboration in virtual teams», Information Technologies and Learning Tools, vol.76(2). pp.304 320, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706 (in English).

N.M. Myronchuk, «Information and communication technologies as a means for the educational process actors’ self organization», Information Technologies and Learning Tools, vol.75(1), pp. 202 211, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2537/1629 (in Ukrainian).

B.F. Klimova, «Making academic writing real with ICT», Procedia Computer Science 3. pp. 133–137, 2011 (in English).

O. M. Spirin, «Information and communication competencies as components of the system of professional specialized competences of the teacher of informatics», Information Technologies and Learning Tools, no.5 (13), 2009. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183/169 (in Ukrainian).

C. A. T. Gastelú, G. Kissb, A. L. Domínguez, «Level of ict competencies at the university», Procedia - Social and Behavioral Sciences 174. pp. 137–142, 2015 (in English).

M.F. Byrka, A.V. Sushchenko; T.O. Lukashiv, «Components of ICT competence of teachers of mathematics and informatics», Information Technologies and Learning Tools, vol.74(6), pp. 225 237, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3258/1588 (in English).

N. Yu. Rymar, N. M. Shulska, N. M. Matviichuk, Yu. V. Hromyk, R. S. Zinchuk «The use of institutional repository for the formation of master students` research competence», Information Technologies and Learning Tools, vol.76(2), pp. 198 212, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2753/1650 (in Ukrainian).

E. Øvrelida, B. Bygstada, G. Thomassen, «TSD: A Research Platform for Sensitive Data», Procedia Computer Science 181. pp. 127–134, 2021(in English).

W. Quadrinia, S. Galparolia, D. D. Nuceraa, L. Fumagallia, E. Negri, «Architecture for Data Acquisition in Research and Teaching Laboratories», Procedia Computer Science 180. pp. 833–842, 2021(in English).

Educational-professional program "Secondary education (Computer Science)" of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 014 Secondary education of the subject specialty 014.09 Secondary education (Computer Science) in the field of knowledge 01 Education/Pedagogy. Zaporizhzhia, 2020. [Online]. Available: https://www.znu.edu.ua/opp2020/bak/math/op_014_09_serednya_osv__ta____nform_.pdf (in Ukrainian)

Educational-professional program "Secondary education: Computer Science " of the first level of higher education for a bachelor's degree in specialty 014 Secondary education by subject specialization 014.09 Computer Science of knowledge 01 Education/Pedagogy. Ishmael, 2017. [Online]. Available:: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/osv.prohr.inform_2017-nova-2.pdf (in Ukrainian)

Educational-professional program 014.09 Secondary education (Computer Science) level of higher education first (bachelor's) degree of higher education bachelor's specialty 014 Secondary education subject specialization 014.09 Secondary education (Computer Science). Rivne, 2019. [Online]. Available: http://rshu.edu.ua/images/osvitni_programi/osv_prog_bak_014_so_informatika_2019.pdf (in Ukrainian)

A.A. Kharkivska, "Improving the quality of higher pedagogical education through the use of the latest information technologies", Problems of engineering and pedagogical education, no. 37, pp. 46 50, 2012.

National doctrine of education development. [Online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (in Ukrainian).

Yu.І. Minhalova, «Information and communication technologies as one of the means of realization of research activity of students of physics and mathematics faculties», Scientific notes of Berdyansk state pedagogical university, Series: Pedagogical sciences, issue. 1, pp. 171 177, 2018 (in Ukrainian).

Yu.І. Minhalova, «Principles of using flexible project management Scrum in research work of students», «Innovative pedagogy», Issue 7, Volume 2, Odessa: PU «Black Sea Research Institute of Economics and Innovation», pp. 79 82, 2018 (in Ukrainian).

Yu.І. Minhalova, «Organization of student research activities in classes on the subject» Fundamentals of Scientific Research», Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools: Coll. Science.works / [ed.: A.V. Sushchenko (ed.), Etc.], Zaporozhye: CPU, Issue. 61, vol. 2, P. 126 131, 2018 (in Ukrainian).

Yu.І. Minhalova, «Using Google service to support and support student research», Collection of scientific works, Pedagogical sciences / Issue LXXXVIII, Kherson: Kherson State University, pp. 115 119, 2019 (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, V.V. Oliynyk, «Information networks of open learning environment», Postgraduate education in Ukraine, no.1, pp. 54 63, 2008 (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, O. M. Spirin, M. P. Shyshkina, «Corporate information systems to support research and educational activities based on cloud based services», Problems and prospects for the formation of the national humanitarian and technical elite: Coll. Science. works / ed. L.L. Tovazhnyansky, O.G. Romanovsky, Issue. 43, Part 2, Kharkiv: NTU «KhPI»,P. 93–121, 2015 (in Ukrainian).

Digital science in Horizon 2020, DG Connect, 7 March 2013, 30 p. (in English).

Strategy Report on Research Infrastructures. Roadmap 2010, Luxembourg: Publication Office of the European Union, 80 p., 2011 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Юлія Ігорівна Мінгальова

Downloads

Download data is not yet available.