THE ELECTRONIC PORTFOLIO OF A GRADUATE OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS A FORM OF DISPLAYING THE RESULT OF PROFESSIONAL TRAINING
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic portfolio
professional readiness
future computer science teacher
institution of higher education
cloud technologies

How to Cite

[1]
I. S. Voitovych, N. S. Pavlova, and N. P. Franchuk, “THE ELECTRONIC PORTFOLIO OF A GRADUATE OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS A FORM OF DISPLAYING THE RESULT OF PROFESSIONAL TRAINING”, ITLT, vol. 96, no. 4, pp. 15–28, Sep. 2023, doi: 10.33407/itlt.v96i4.5171.

Abstract

The article examines the problem of a future computer science teacher's generalized presentation of professional and personal achievements in the form of electronic portfolios using digital technologies. The use of the portfolio as a form of recording and presenting the results of professional and personal development is analyzed. The motivation of a student who completes his studies to the educational and professional program of Secondary Education (Informatics) to create electronic portfolios in order to increase competitiveness in the modern labor market is substantiated. An analysis of the structure, content, and functions of teachers' portfolios was carried out in order to present the results of their professional activities, and on this basis, predictions were made regarding the content of the student's E-portfolio, which informs about professional readiness for future teaching activities. It is proposed to prepare an electronic portfolio by a future computer science teacher starting from the first year of study at a higher education institution under the educational and professional program Secondary Education (Computer Science). The author's understanding of the content and purpose of the electronic portfolio was formulated, and its generalized structure was developed. A comparative analysis of software tools for creating an electronic portfolio was carried out, and examples of developments by education seekers were given. The results of a student survey are presented, during which attention was paid to the following aspects: how students understand the essence of a portfolio, whether they intend to submit their achievements in this form. In general, the results of the survey and analysis of scientific works confirmed the expediency of involving students in working with portfolios in special cloud environments. In addition, the prospects for the study of the problem of using electronic forms of displaying learning results during professional training for the purpose of forming a competitive education worker are determined.

PDF (Ukrainian)

References

В. Ю. Биков, О. В. Овчарук, І. В. Іванюк, О. П. Пінчук, В. О. Гальперіна, Сучасний стан використання цифрових засобів організації дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти: результати опитування 2022. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т.90, №4. C. 1-18. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5036.

I. P. Vorotnykova and O. H. Zakhar, «Teachers’ readiness to use e-portfolios», Information Technologies and Learning Tools, vol. 81, № 1, pp. 327–339, Feb. 2021. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3943.

Н. В. Морзе, Л. О. Варченко-Троценко, Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 52, №2. С. 62-80. [Електоронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033

О. І. Бойко, Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Технічні науки. 2017. № 1. С.150-155.

Infographic: How to implement digital portfolios » NEO LMS. [Електоронний ресурс]. Доступно: https://www.cypherlearning.com/resources/infographics/neo/digital-portfolio-guidelines-for-outstanding-learning-performance

В. Ю. Биков, С. Г. Литвинова, С. М. Тукало, Концептуальні підходи до проєктування цифрового портфоліо наукових і науково-педагогічних працівників. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблем. 2021. Вип. 60. С. 9-16. [Електоронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/728525. doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-9-16.

S. R. Hanum, A. I. Che-Ani, S. Johar, K. Ismail, & M. Z. Abd Razak, (2016). ePortfolio: A Descriptive Survey for Contents and Challenges. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(01), pp. 4–10. doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v11i01.4900.

B. Hiller, J. Pauschenwein, H. Sandtner, A. Sfiri, B. Porotschnig, & G. Ritter, (2008). ePortfolio implementation strategy of FH JOANNEUM. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 3(1). doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v3i1.260.

H. Mgarbi, M. Y. Chkouri, & A. Tahiri, (2022). Purpose. and Design of a Digital Environment for the Professional Insertion of Students Based on the E-portfolio Approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(01), pp. 36–48. doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i01.26703.

Нова українська школа: порадник для вчителя. за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ. Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Н. В. Никоненко, Професійне портфоліо вчителя спеціальної освіти: призначення та структурні компоненти. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т.2. С.13-18. doi: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.03.

С. С. Шевчук, Електронне портфоліо як інструмент оцінювання рівня професійної компетентності педагога вищої школи. Імідж сучасного педагога, 2019. № 5 (188). С. 57-63. doi: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-57-63.

О. Ю. Усата, Інформаційно-комунікаційні технології на шляху становлення вчителя-акмеолога. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Т.54, №54. С. 206-216.

Н. В. Житеньова, Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації майбутнього фахівця. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 212-219.

Р. С. Гуревич, В. М. Кобися та ін. Використання цифрових сервісів та інструментів у професійній підготовці майбутніх учителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 64. С. 5-22. doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-64-5-22.

О. О. Долженков, Т. Г. Постоян, Технологія портфоліо в аспекті автентичного оцінювання результатів професійної підготовки майбутніх фахівців. Наука і освіта. 2015. С. 31-36.

Т. А. Вакалюк, С.М. Іванова, А.В. Кільченко, Електронне портфоліо як засіб відображення результатів науково-педагогічної діяльності викладачів ЗВО. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Випуск 1 (48), С. 53-58. doi: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.53-58.

А. А. Кендюхова, Професійне портфоліо: територія успіху сучасного педагога: навчально-методичний посібник. Кіровоград: КЗ «КОІППО імені В. Сухомлинського», 2016. 36 с.

N. Strudler, K. Wetzel, Electronic Portfolios in Teacher Education : Forging a Middle Ground. Journal of Research on Technology in Education, 2012. Volume 44, 2. Pp. 161–173.

Л. Л. Фамілярська, Особливості створення вчителем електронного портфоліо. Електронний науково-методичний журнал «Житомирщина педагогічна». 2019. №5 (13). [Електоронний ресурс]. Доступно: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/04/familyarskaya-E-portfolio.pdf


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, O. V. Ovcharuk, I. V. Ivanyuk, O. P. Pinchuk, and V. O. Galperina, “Current state of use of digital means of distance learning organization in general secondary education institutions: survey results 2022”. Information Technologies and Learning Tools, vol. 90, no. 4. Pp.1-18. 2022, doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5036. (in Ukrainian).

I. P. Vorotnykova and O. H. Zakhar, “Teachers’ readiness to use e-portfolios”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 81, no. 1. Pp. 327–339. 2021, doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3943. (in English).

N. V. Morze and L. O. Varchenko-Trotsenko, “E-portfolio as a tool for openness and transparency of educational activities of a modern university”. Information Technologies and Learning Tools, vol. 52 (2). Pp. 62-80. 2016. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033 (in Ukrainian).

O. I. Boiko, “Electronic portfolio of the teacher – an alternative form of evaluation of his pedagogical activity and professionalism”. Bulletin of Cherkasy State Technological University. Technical sciences, vol. 1. Pp. 150-155. 2017. (in Ukrainian).

Infographic: How to implement digital portfolios NEO LMS. [Online]. Available: https://www.cypherlearning.com/resources/infographics/neo/digital-portfolio-guidelines-for-outstanding-learning-performance (in English).

V. Yu. Bykov, S. G. Litvynova, and S. M. Tukalo, “Conceptual approaches to the design of the digital portfolio of scientific and scientific-pedagogical workers”. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, vol. 60. Pp. 9-16. 2021. [Online]. Available: https://lib.iitta.gov.ua/728525, doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-9-16. (in Ukrainian).

S. R. Hanum, A. I. Che-Ani, S. Johar, K. Ismail, and M. Z. Abd Razak, “ePortfolio: A Descriptive Survey for Contents and Challenges”. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), vol. 11(01), pp. 4–10. 2016, doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v11i01.4900. (in English).

B. Hiller, J.Pauschenwein, H. Sandtner, A. Sfiri, B. Porotschnig, and G. Ritter, “ePortfolio implementation strategy of FH JOANNEUM”. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), vol. 3(1), 2008, doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v3i1.260. (in English).

H. Mgarbi, M. Y. Chkouri, and A. Tahiri, “Purpose and Design of a Digital Environment for the Professional Insertion of Students Based on the E-portfolio Approach”, Int. J. Emerg. Technol. Learn., vol. 17, no. 01, pp. pp. 36–48, Jan. 2022, doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i01.26703. (in English).

New Ukrainian school: a teacher's guide / by General ed. N. M. Bibyk. Kyiv. 160 p. 2018. (in Ukrainian)

N.V. Nikonenko, “Professional portfolio of a special education teacher: purpose and structural components”. Scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, vol. 79. T.2. Pp.13-18. 2021, doi: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.03. (in Ukrainian).

S. S. Shevchuk, “Electronic portfolio as a tool for assessing the level of professional competence of higher education teachers”. The image of a modern teacher, vol. 5 (188). Pp. 57-63. 2019, doi: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-57-63. (in Ukrainian).

O. Yu. Usata, “Information and communication technologies on the way to becoming a teacher-acmeologist”. Information Technologies and Learning Tools, vol. 54. Pp. 206-216. 2016. (in Ukrainian).

N. V. Zhytienov, “Electronic portfolio as a tool for self-presentation of the future specialist”. Open educational e-environment of a modern university, vol. 3. Pp. 212-219. 2017. (in Ukrainian).

R. Gurevich, V. Kobysya, A. Kobysya, S. Kizim, L. Kutsak, and N. Opushko, “Using digital services and tools in the professional training of future teachers”, sit, p. 5–22, Sept. 2022, doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-64-5-22. (in Ukrainian).

O. O. Dolzhenkov, T. G. Postany, “Portfolio technology in the aspect of authentic evaluation of the results of professional training of future specialists”. Science and education. Pp. 31-36. 2015. (in Ukrainian).

T. A. Vakaliuk, S. M. Ivanova, and A. V. Kilchenko, “Electronic portfolio as a means of reflecting the results of scientific and pedagogical activities of teachers of higher education institutions”. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», vol. 1 (48). Pp. 53-58. May. 2021, doi: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.53-58. (in Ukrainian).

A. A. Kendyukhova, “Professional portfolio: the area of success of a modern teacher: educational and methodological guide. Kirovohrad. 2016. 36 p. (in Ukrainian).

N. Strudler and K. Wetzel, “Electronic Portfolios in Teacher Education : Forging a Middle Ground”. Journal of Research on Technology in Education, vol. 44, no. 2. Pp. 161–173. 2012. (in English).

L. L. Familyarska, “Peculiarities of creating an electronic portfolio by a teacher”. Electronic scientific and methodical journal "Zhytomyr Region Pedagogical", vol. 5 (13). 2019. [Online]. Available: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/04/familyarskaya-E-portfolio.pdf (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ihor S. Voitovych, Nataliia S. Pavlova, Nataliia P. Franchuk

Downloads

Download data is not yet available.