Abstract
The article deals with the analysis of the problem of information and communication competence (IC-competence) of secondary school students in the aspect of quality monitoring in Ukraine and abroad; the results of domestic and foreign experience studies mainly concerning ONDP, European Commission, the International Association for the Evaluation of Educational Achievement as well as the monitoring studies of IС-competencies of students’ identified characteristics, general trends and future development.
References
Біла книга національної освіти України / Акад. пед. наук України; за ред. В. Г. Кременя. – К., 2009. - 185 с.
Головань М. Інформатична компетентність: сутність, структура і становлення. / М. Головань // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2007. - №4. – с.62-69.
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України / засн. М-во освіти і науки України ; голов. ред. О. В. Єресько. – К. : Видавництво «Педагогічна преса». – Тричі на місяць. – 2010. - № 19-20-21.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.
Концепція Державної цільової програми впровадження у навчально- виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів
інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року / Розпорядження КМУ № 1722-р від 27.08.10 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/8835 - Заголовок з екрану.
Морзе Н.В., Кузьмінська О.Г. Формування інформатичних компетентностей учнів середньої школи [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О.Г Кузьмінська // Інформаційні технологій і засоби навчання. - 2011 - №3 (23). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/467
Міжнародна асоціація оцінювання навчальних досягнень (IEA - The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iea.nl/comped.html
Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації з освітньої політики / Під заг. ред. О.І.Локшиної – К.: “К.І.С.”, 2004. – 160 с.
Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: метод. Рекомендації / [В.Ю. Биков, О.В.Білоус, Ю.М. Богачков та ін.]; за заг. Ред. В.Ю. Бикова, О.М. Спіріна, О.В. Овчарук. – К.: Атіка, 2010. – 88с.
Study on Indicators of ICT in Primary and Secondary Education (IIPSE) Executive Summary [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/ictindicsum_en.pdf.)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.