EDUCATION POLICY AND INFORMATION TECHNOLOGIES: HOW TO ACHIEVE A SYSTEMIC EFFECT?

Cover Image
Olena H. Kuzminska, Tetiana V. Nanaieva

Abstract

The article is devoted to a systematic approach to formation of educational ICT policy at the state and regional level and at the level of educational institution. Key characteristics of educational policy and the role of ICT policies in the process of transformational changes were identified, based on analysis of international experience in the transformation of education systems, policy development tools and recommendations for the use of ICT policy were proposed. The results of testing of the Intel® Education Transformation Policy Tool, developed by Intel®®, were presented. Authors determined the benefits of creating a common platform for the dissemination and implementation of innovation projects for development of the ICT policy.

Keywords

ICT; ICT policy; education



References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (3.03.2016).

Іванюк І. В. Освітня політика : навч. посіб. / І. В. Іванюк. – К. : Таксон, 2006. – 226 с.

Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. – К.:K. I. C, 2003. – 296 с.– Режим доступу: http://www.undp.org.ua/files/ua_27489stateg_all_eng.pdf (3.03.2016).

Mорзе Н.В., Веселовська О.В. Аналіз конкурентоспроможності економіки України через призму інформаційно-комунікаційних технологій // Інформаційні технології і засоби навчання. –№5(49). – 2015. – С. 26-36. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1221/953 (3.03.2016).

Slavin, R. E.. (2002). Evidence-Based Education Policies: Transforming Educational practice and Research. Educational Researcher, 31(7), 15–21. – URL: http://www.jstor.org/stable/3594400 (3.03.2016).

Kozma R. (2010). Policy for educational transformation: An educational policy brief. – URL: https://wwwssl.Intel®.com/content/www/us/en/education/education-transformation/policy.htm l(3.03.2016).

Информационные и коммуникационные технологии в образовании : монография / под. редакцией: Бадарча Дендева. – М.: ИИТО ЮНЕСКО, 2013. – 320 с. – Режим доступа: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214728.pdf (3.03.2016).

Кузьмінська О.Г., Нанаєва Т.В. Ініціативи Intel® у творенні ІКТ-політики у сфері освіти // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – № 6 • 2013. – С. 75-78.

Кузьмінська О.Г. ІКТ як інструмент освітніх трансформацій // Сборник научных трудов SWorld. – Выпуск 1(38). – Том 11. – Иваново: МАРКОВА АД. – 2015. – С. 90-94 (РИНЦ).

Intel®® «Трансформацiя IКТ-полiтики в освiтi». Посібник. – Режим доступу: http://edutransform.org/wp-content/uploads/2015/04/Intel®_EduPolicy_Guide_Ukraine.pdf (3.03.2016).

Wadi Haddad et.al. (1995). Education policy Planning Process: an applied framework. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning (IIEP).– URL:http://www.unesco.org/education/pdf/11_200.pdf (3.03.2016).

Кузьмінська О.Г. Дисемінація педагогічного досвіду в рамках конкурсу «Успішний проект»// Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – №5. – 2012. – С. 56-66. – Режим доступу: http://iteach.com.ua/news/program-in-ukraine/?pid=2345 (3.03.2016).


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021. – [online] at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (in Ukrainian)

Іvanuk І. V. Educational policy: teach. guidances / І. V. Іvanuk. – К. : Taxon, 2006. – 226 p. (in Ukrainian)

Reform Strategy for Education in Ukraine: Educational Policy Recommendations. – К.:K. I. C, 2003. – 296 с.– URL: http://www.undp.org.ua/files/ua_27489stateg_all_eng.pdf . (in Ukrainian)

Morze N., Veselovska, O. Analysis of the competitiveness of Ukrainian economy in the light of information and communication technologies / Information Technologies and Learning Tools, [S.l.], v. 49, n. 5, p. 26-36, oct. 2015. ISSN 2076-8184.– URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1221 . (in Ukrainian)

Slavin, R. E.. (2002). Evidence-Based Education Policies: Transforming Educational practice and Research. Educational Researcher, 31(7), 15–21. – URL: http://www.jstor.org/stable/3594400 .

Kozma R. (2010). Policy for educational transformation: An educational policy brief. – URL: https://wwwssl.Intel®.com/content/www/us/en/education/education-transformation/policy.htm l.

Information and Communication Technology in Education: Monograph / Under. Edited by: Badarch Dendev – М.: UNESCO, 2013. – 320 p. –URL:.http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214728.pdf . (in Russian)

Kuzminska O., Nanaieva Т. Intel® initiatives in the creation of ICT education policy // Computer science and information technology in schools. – № 6 • 2013. – P. 75-78. (in Ukrainian)

O. Kuzminska ICT as a tool for educational transformation // Collection of scientific papers. – Issue № 1(38). – Vol. 11. – Ivanovo: Мarkova AD. – 2015. – P. 90-94. (in Ukrainian)

Intel®® Education Transformation Policy Tool. – [online] at: http://edutransform.org/wp-content/uploads/2015/04/Intel®_EduPolicy_Guide_Ukraine.pdf . (in Ukrainian)

Wadi Haddad et.al. (1995). Education policy Planning Process: an applied framework. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning (IIEP).– URL:http://www.unesco.org/education/pdf/11_200.pdf .

Kuzminska O. Dissemination of teaching experience within the "successful project" // Computer science and information technology in schools. – №5. – 2012. – P. 56-66. – URL: http://iteach.com.ua/news/program-in-ukraine/?pid=2345. (in Ukrainian)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v52i2.1376



Copyright (c) 2016 Olena H. Kuzminska, Tetiana V. Nanaieva


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.