THE CURRENT STATE OF ONLINE SOCIAL NETWORKS USAGE BY TEACHERS OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN UKRAINE
PDF (Ukrainian)

Keywords

secondary school
social network
teacher recommendations
the problem of using social networks

How to Cite

[1]
S. G. Lytvynova, “THE CURRENT STATE OF ONLINE SOCIAL NETWORKS USAGE BY TEACHERS OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN UKRAINE”, ITLT, vol. 57, no. 1, pp. 12–24, Feb. 2017, doi: 10.33407/itlt.v57i1.1556.

Abstract

The results of the analysis of the survey of domestic and foreign teachers on the use of social networks, which are necessary for the formation of students’ and the development of teachers’ competences and skills of the XXI century, as well as for their use in the educational process with the purpose of training diversity, improving communication among teachers and students are presented in the article. The results showed that there are a number of common problems for foreign and Ukrainian teachers, namely: there is no system of teachers’ training to new technologies, the availability of safe and low awareness of parents in the use of social networks. The use of social networks is of particular importance in connection with the formation of a new Ukrainian school. The article provides recommendations to teachers on the use of social networks.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Корпоративні соціальні мережі як об’єкт управління педагогічною соціальною системою / В. Ю. Биков, С. Г. Литвинова. [Електронний ресурс] // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2016. – №2. – Режим доступау : http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73499/68883.

Коневщинська, О. Е. Електронні соціальні мережі як складник сучасних соціальних медіа / О. Е. Коневщинська, С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання Інформаційні технології і засоби навчання. – 2016. – №5 (55). – С. 42–54. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1500

Концепція нової української школи. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/konczepcziya.pdf (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.

Лещенко М. Методологічні засади підготовки майбутніх учителів до творення позитивної педагогічної реальності засобами ІКТ / М. Лещенко // Гуманізація навчально-виховного процесу : збірник наукових праць ; за заг. ред. проф. В. І. Сипченко]. – Вип. LXIX. – Слов’янськ : ДДПУ, 2014. – С. 5–13

Литвинова С. Г. Корпоративна електронна соціальна мережа Yammer як складова хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу / С. Г. Литвинова // Наукові записки. – Випуск 9. – Серія: Проблеми методики фізико–математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. .В. Винниченка, 2016. – С. 197–203.

Литвинова С .Г. Використання корпоративної електронної соціальної мережі Yammer у роботі класного керівника / С. Г. Литвинова // Вісник Чернігівського національний педагогічного університету ім. Т. Г.Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – Чернігів : ЧНПУ, 2016. – №135. – С. 28–36.

Ляшенко О. Стратегічні пріоритети розвитку загальної школи України / О. Ляшенко / Педагогічна газета. – № 6 (256). –– 2016. – С. 2.

Михайленко Е. Постиндустриальное образование: куда идем? / Елена Михайленко, Тодд Блейон [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gazeta.zn.ua/EDUCATION/postindustrialnoe-obrazovanie-kuda-idem-rezultaty-ukraino-kanadskogo-mezhuniversitetskogo-pilotnogo-proekta-okazalis-dovolno-neozhidannymi-_.html (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.

Пінчук О. П. Перспективний аналіз використання соціальних мереж як засобу навчання в навчальному середовищі[Електронний ресурс] / О. П. Пінчук // Інформаційні технології і засоби навчання, – 2016. – № 4 (54). – С. 83–98. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1482.

Слободяник, О. В. Соціальні мережі як засіб організації самостійної діяльності учнів / О. В. Слободяник // Наукові записки. – Випуск 2 (9). – Серія: Проблеми методики фізико–математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 50–57.

Тимчук Л. І. Проектування процесу створення цифрових наративів майбутніми вчителями / Л. І. Тимчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 4 (48). С. 376–389.

Яцишин А. В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти [Електронний ресурс] / А. В. Яцишин // Інформаційні технології в освіті, 2014. – №19. – С. 119–126. – Режим доступу : http://ite.kspu.edu/issue-19/p-119-126.

Correa, T., Hinsley, A. W., &DeZuniga, H. G. (2010). Who interacts on the Web?: The intersection of users' personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26(2), 247–253.

Create Innovative Learning Models. [Електронній ресурс]. – Режим доступу : http://www.dimensiondata.com/us-Education/K12Education/Pages/Organisational-Priorities.aspx (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.

Despite Embracing New Technology, 87 Percent of K-12 Educators Have Not іntegrated Social Media Into the Classroom. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.phoenix.edu/news/releases/2015/08/87_percent_k-12_educators_not_integrated_social_media_into_classroom.html (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.

Sean Cavanagh Social Media Not a Priority for ClassroomT eachers. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://blogs.edweek.org/edweek/DigitalEducation/2015/09/social_media_not_a_priority_fo_1.html (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.

The Futureof Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана. White T. Generation Z – Why we need to future-proof universities. [Електронний ресурс]. –Режим доступу : http://www.universityworldnews.com/article.php?story=2016052514252692 (дата звернення 3.01.2017). – Текст з екрана.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

BykovV.Yu. Corporate social networks as an object of management teaching social system / V.Yu. Bykov, S. G.Lytvynova (online) // Teoriya i praktyka upravlinnya socialnymy systemamy – 2016. – №2. – Available from: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/73499/68883. (inUkrainian)

Konevschynska O. E. Electronic social networks as a component of modern social media (online) / K O. E. Konevschynska, S. G. Lytvynova // Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya, 2016. – №5 (55). – С. 42-54. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1500 (in Ukrainian)

The concept of the new Ukrainian school. (online). – Available from: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/konczepcziya.pdf. (in Ukrainian) The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. (online). – Available from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf. (in English)

Leshhenko M. Methodological bases for training of teachers for creating positive educational reality by means of ICT / М. Leshhenko // Gumanizaciya navchalno-vyxovnogo procesu : zbirnyk naukovyx pracz; zazag.red. prof. V. I. Sypchenko]. – Vyp. LXIX. – Slovyansk : DDPU, 2014. – С. 5–13. (in Ukrainian)

Lytvynova S. G. Corporate social network Yammer electronic component as a cloud-based learning environment educationa linstitution / S. G. Lytvynova// Naukovizapysky. – Vypusk 9. – Seriya: Problemy metodyky fizyko–matematychnoyi i texnologichnoyi osvity. Chastyna 2. – Kirovograd: RVV KDPU im.V.Vynnychenka, 2016. – С. 197-203.(in Ukrainian)

Lytvynova S. G. Using a corporate e socialnet work Yammer in the class teacher / S. G. Lytvynova // Visnyk Chernigivskogo nacionalnyj pedagogichnogo universytetuim. T.G.Shevchenka. Seriya: Pedagogichni nauky. – Chernigiv: ChNPU, 2016. – №135. – С. 28-36.(in Ukrainian)

Lyashenko O. Strategic priorities of the general school of Ukraine/ О. Lyashenko / Pedagogichna gazeta. – № 6 (256). – 2016. – С. 2.(in Ukrainian)

Myxajlenko E.Post-industrial education: where to go? / Elena Myxajlenko, Todd Blejon.(online). –Available from: http://gazeta.zn.ua/EDUCATION/postindustrialnoe-obrazovanie-kuda-idem-rezultaty-ukraino-kanadskogo-mezhuniversitetskogo-pilotnogo-proekta-okazalis-dovolno-neozhidannymi-_.html. (in Russian)

Pinchuk O. P. Prospective analysis of the use of social networksas a means of learning in an educational environment (online) / O. P. Pinchuk // Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya, 2016. – № 4 (54). – С. 83-98. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1482(in Ukrainian)

Slobodyanyk O. V. Social networks as a means of independent activity of students / O. V. Slobodyanyk// Naukovizapysky. –Vypusk 2 (9). – Seriya: Problemy metodyke fizyko–matematychnoyi i texnologichnoyi osvity. Chastyna 2.– Kirovograd: RVV KDPU im.V.Vynnychenka, 2016. – С. 50-57.(inUkrainian)

Tymchuk L. I. Design process to create digital narratives future teachers / L. I.Tymchuk// Pedagogichni nauky: teoriya, istoriya, innovacijni texnologiyi. – 2015. – № 4 (48). – С. 376-389. (in Ukrainian)

Yatsyshyn A. V. The use of virtual social networks for the purpose of secondary education (online) / A. V. Yatsyshyn // Informacijni texnologiyi v osviti, 2014. – №19. – С. 119-126. – Available from: http://ite.kspu.edu/issue-19/p-119-126.(in Ukrainian)

Correa, T., Hinsley, A. W., &DeZuniga, H. G. (2010). Who interacts on the Web?: The intersection of users' personality and socialmedia use. Computers in Human Behavior, 26(2), 247-253. (in English)

Create Innovative Learning Models.(online). – Available from: http://www.dimensiondata.com/us-Education /K12 Education/Pages/Organisational-Priorities.aspx. (in English)

Despite Embracing New Technology, 87 Percent of K-12 Educators Have Not Integrated Social Media Into the Classroom. (online). – Available from: http://www.phoenix.edu/news/releases/2015/08/87_percent_k-12_educators_not_integrated_social_media_into_classroom.html. (inEnglish)

Sean Cavanagh Social Media Not a Priority for Classroom Teachers.(online). – Available from: http://blogs.edweek.org/edweek/DigitalEducation/2015/09/social_media_not_a_priority_fo_1.html (datazvernennya 3.01.2017). (in English)

The Future of Jobs Employment, Skills and Work force Strategy for the Fourth Industrial Revolution.(online). – Available from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf. (in English)

White T. Generation Z – Why we need to future-proof universities. (online). – Available from: http://www.universityworldnews.com/article.php?story=2016052514252692. (in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.