STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING

Keywords: model, structural and functional model, cloud-oriented learning environment

Abstract

The article summarizes the essence of the category "model". There are presented the main types of models used in educational research: structural, functional, structural and functional model as well as basic requirements for building these types of models. The national experience in building models and designing cloud-based learning environment of educational institutions (both higher and secondary) is analyzed. It is presented structural and functional model of cloud-based learning environment for Bachelor of Informatics. Also we describe each component of cloud-based learning environment model for bachelors of informatics training: target, managerial, organizational, content and methodical, communication, technological and productive. It is summarized, that COLE should solve all major tasks that relate to higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tetiana A. Vakaliuk, Zhytomyr State University named after Ivan Franko, Zhytomyr
Ph.D., assistant professor, associate professor of applied mathematics and computer science

References

А. М. Стрюк, "Система хмаро орієнтованих засобів навчання як елемент інформаційного освітньо-наукового середовища ВНЗ", Інформаційні технології і засоби навчання, №4 (42), с. 150-158, 2014. [Електронний ресурс] Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1087/829.

В. Ю. Биков, "Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць, вип. 29, с. 32-40, 2012.

В. Ю. Биков, "Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання", Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002 : зб. наук. праць до 10-річчя АПН України, ч. 2, с. 182–199, 2002.

С. Г. Литвинова, "Поняття й основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи", Інформаційні технології і засоби навчання, №2 (40), с. 26–41, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756.

М. В. Рассовицька, "Система хмаро орієнтованих засобів навчання інформативних дисциплін студентів інженерних спеціальностей", на Міжнар. семінарі Хмарні технології в освіті, Кривий Ріг, 2014, с. 34-36.

С. Г. Литвинова, "Компонентна модель хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу", Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія "Педагогіка. Соціальна робота", № 35, с. 99-106, 2015.

Н. Копняк та ін., Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища : монографія. Київ, ЦП Компринт, 2015.

В. Ю. Биков, та В. Г. Кремень, "Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування", Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, №3, с. 3-16, 2013.

В. Т. Бусел, Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Ірпінь, ВТФ "Перун", 2005.

В. Г. Кремень, Енциклопедія освіти. Київ, Юрінком Інтер, 2008.

О. П. Семотюк, Сучасний словник іншомовних слів. Харків, Веста, Ранок, 2008.

Т. Б. Гуменюк, "Проектування як педагогічний феномен", Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки: збірник, .вип. 6, с. 51-59, 2010.

В. Биков, "Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища педагогічних систем відкритої освіти", Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, вип. 77, ч. 1, с. 3-12, 2008.

Т. А. Вакалюк, "Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики", Інформаційні технології і засоби навчання, №6 (56), с. 64-76, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098.

В. Ю. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ, Атіка, 2008.

Т. А. Вакалюк, "Модель процесів взаємодії учасників навчального процесу у хмаро орієнтованому навчальному середовищі", на ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених Наукова молодь-2015, Київ, 2015, с. 13–16.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M. Striuk, "System of cloud-oriented training facilities as a part of information, educational and scientific university environment", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №4 (42), с. 150-158, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1087/829. (in Ukrainian)/

V. Ju. Bykov, "The innovative development of tools and technologies of open education", Suchasni informaciini technologii ta innovaciini metodyky u pidgotovci fahivciv: metodologiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. prac', vyp. 29, s. 32-40, 2012. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, "Theoretical and methodological principles of creation and development of modern technologies and e-learning", Rozvytok pedagogichnoii i psyhologichnoi nauk v Ukraini 1992–2002 : zb. nauk. prac' do 10-ricchia APN Ukrainy, ch. 2, s. 182-189, 2002. (in Ukrainian)

S. G. Lytvynova, "Concepts and characteristics of cloud oriented learning environment of school", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, №2 (40), s. 26–41, 2014. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756. (in Ukrainian).

M. V. Rassovyc'ka, "System cloud-oriented training aids informative courses engineering students", in International Workshop Cloud Technology in Education, Kryvii Rig, 2014, s. 34-36. (in Ukrainian)

S. G. Lytvynova, "Component model of cloud-based learning environment at a secondary educational institution", Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu : Seriia "Pedahohika. Sotsialna robota", № 35, s. 99-106, 2015. (in Ukrainian)

N. Kopniak et al., Modeling and integration of cloud-based learning environment services: monograph. Kyiv, TsP Komprynt, 2015. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, and V. G. Kremen', "Categories ‘space’ and ‘environment’: the characteristics of the model representation and educational use", Teorija i praktyka upravlinnja social'nymy systemamy: philosophy, psychology, education, sociology, №3, s. 3-16, 2013. (in Ukrainian)

V. T. Busel, Great Dictionary of Modern Ukrainian. Кyiv, Irpin', VTF "Perun", 2005. (in Ukrainian)

V. G. Kremen', Encyclopedia of Education. Кyiv, Yurinkom Inter, 2008. (in Ukrainian).

O. P. Semotiuk, The modern dictionary of foreign words. Kharkiv, Vesta, Ranok, 2008. (in Ukrainian)

T. B. Gumeniuk, "Design as a pedagogical phenomenon", Naulovyi chasopys Nacional'nogo pedagogichnogo universytetu im. M. P. Dragomanova. Seriia 13. Problemy trudovoi to profesiinoi pidgotovky: zbirnyk, vyp. 6, s. 51-59, 2010. (in Ukrainian)

V. Bykov, "Theoretical and methodological principles of modeling educational learning environment of open education", Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, vyp. 77, ch. 1, s. 3-12, 2008. (in Ukrainian)

T. A. Vakaliuk, "Clouds oriented model of support training Bachelor of Informatics", Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 6 (56), s. 64-76, 2016. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098. (in Ukrainian)

V. Ju. Bykov, Models of organizational systems of open education: monograph. Кyiv, Atika, 2008. (in Ukrainian)

T. A. Vakaliuk, "The model of interaction of educational process in the cloud-oriented learning environment", in the Third All-Ukrainian scientific conference of young scientists Scientific Youth 2015, Kyiv, 2015, s. 13–16. (in Ukrainian)

Published
2017-06-30
How to Cite
Vakaliuk, T. A. (2017). STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING. Information Technologies and Learning Tools, 59(3), 51-61. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1674
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments