INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TRAINING THE DISCIPLINE «ANALYTICAL GEOMETRY AND LINEAR ALGEBRA» AT THE PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v67i5.2156

Keywords:

information and communication technologies, network technologies, mobile devices, analytic geometry and linear algebra, future teachers

Abstract

The article offers the ways of modern information and communication technologies introduction in the process of teaching the discipline «Analytical geometry and linear algebra» for future teachers of physics and computer science. The authors highlight the actuality and experience of using information and communication technologies of training, innovative approaches to the organization of educational process in high school and determine the types of information and communication technologies of teaching analytic geometry and linear algebra at the pedagogical university. The possibilities of network technologies use in the process of teaching analytical geometry and linear algebra are considered, as well as determined advantages of their use for students’ in-class and out-of-class work. The authors demonstrate the ways of organizing students’ educational activity using the applied software for carrying out self-checking tasks correctness. It is presented the form of interactive learning with the use of AS Gran 3D, which effectively influences on the future teachers training and highlighted the advantages of using mobile technologies for checking students’ knowledge. The peculiarities of using mobile technologies in the process of preparation of future teachers of physics, computer science are pointed out. In particular, it is presented an example for testing students’ knowledge using the Plickers program which makes it possible to assess the level of students’ knowledge quickly. The examples show different ways of applying information and communication technologies, the use of which in traditional training contributes to the activation of cognitive activity of students, motivates them to work independently. It is noted that the educational process of using information and communication technologies of teaching intensifies students’ educational and cognitive activity, promotes the development of creative abilities and leadership qualities, forms the autonomy in gaining new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tetiana M. Makhometa, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

PhD of Pedagogical Sciences, associate professor, Dean of the Faculty of Physics, Mathematics and Computer Science

Tetiana A. Vakaliuk, Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr

PhD of Pedagogical Sciences, associate Professor, Associate Professor of the Department of Applied Mathematics and Computer Science

Iryna M. Tiahai, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

PhD of Pedagogical Sciences, senior lecturer of the Department of Higher Mathematics and Methods of Mathematics

References

Жалдак М. И. "Система подготовки учителя к использованию информационной технологии в учебном процессе", дисс. в форме научного доклада. Москва: Академия педагогических наук СССР, НИИ содержания и методов обучения; 1989. 48 с.

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики. Київ: Навчальна книга; 2004. Частина 1, Загальна методика навчання інформатики; 256 с.

Рамський Ю. С. "Про роль математики і деякі тенденції розвитку математичної освіти в інформаційному суспільстві". Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2008; № 6 (13): 12–16.

Семеріков С. О. "Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах" [дисертація]. Київ: Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова; 2009. 536 с.

Триус Ю. В. "Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у вищих навчальних закладах" [дисертація]. Черкаси: Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького; 2005. 649 с.

Биков В. Ю., Гриценчук О. О., Жук Ю. О. Дистанційне навчання в країнах Європи та США і перспективи для України. Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби технології. Академія педагогічних наук України ; Інститут інформаційних технологій та засобів навчання. Київ : Атіка; 2005. 252 с.

Биков В. Ю., Лапінський В.В. "Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення". Комп’ютер у школі та сім’ї. 2012; 2(98): 2-6.

Биков В. Ю., Спірін О. М., Пінчук О. П. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). 2017: 191–198.

Биков В. Ю. "Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформаційні технології і засоби навчання." 2010; 1(15). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt

Буровицька Ю. М. "Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження" 2016. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=3144

Клочко В. І., Бондаренко З. В. "Деякі аспекти методики застосування нових інформаційних технологій під час вивчення теми «Диференціальні рівняння» у вищому технічному навчальному закладі". Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2004; № 1(8): 92-98.

Раков С. А. "Формування математичних компетентностей учителя математики на основі дослідницького підходу у навчанні з використанням інформаційних технологій" [дисертація]. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; 2005. 526 с.

Співаковський О. В. Теорія й практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей. Херсон : Айлант; 2003. 229 с.

Кіяновська Н. М. "Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій навчання вищої математики студентів інженерних спеціальностей у сполучених штатах америки" [диcертація]. Кривий Ріг: ДВНЗ «Криворізький національний університет»; 2014. 365 с.

Вакалюк Т. А. "Модель хмаро орієнтованої системи підтримки навчання бакалаврів інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання". 2016; 6(56): 64-76. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098

Махомета Т. М. Використання ППЗН GRAN-2D і GRAN-3D під час вивчення ліній і поверхонь. Умань : ФОП Жовтий О.О.; 2013. 41 с.

Blurton C. "New directions in" Education. Communication, Information and Informatics Sector. World Communication and Information Report 1999-2000; [1999]: 46-61. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.unesco.org/webworld/wcir/en/pdf_report/chap2.pdf

Larson L. C. "Developing an Integrated College Audio-Visual Program". The Phi Delta Kappan; Feb., 1957. 38(5): 211-221.

Wavrik J. J. ""Computers and the Multiplicity of Polynomial Roots". The American Mathematical Monthly : An official journal of the Mathematical Association of America; 1982. 89(1): 34-36, 45-56.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Zhaldak M.Y. The teacher training system for the use of information technology in the educational process [dyss. v forme nauchnoho doklada]. Moskva: Akademyia pedahohycheskykh nauk SSSR, NYY soderzhanyia y metodov obuchenyia; 1989. p. 48. (in Ukrainian)

Morze N.V. Methodology of teaching computer science. Kyiv: Navchalna knyha; 2004. Chastyna 1, Zahalna metodyka navchannia informatyky; p. 256. (in Ukrainian)

Ramskyi Yu.S. About the role of mathematics and some trends in the development of mathematical education in the information society. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 2008; № 6 (13): 12–16. (in Ukrainian)

Semerikov S.O. Theoretical and methodical foundations of fundamentalization of teaching computer science disciplines in higher educational establishments [dysertatsiia]. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova; 2009.p. 536. (in Ukrainian)

Tryus Yu.V. Computer-oriented methodical systems of teaching mathematical disciplines in higher educational establishments [dysertatsiia]. Cherkasy: Cherkaskyi nats. un-t im. B. Khmelnytskoho; 2005. p. 649. (in Ukrainian)

Bykov V.Iu., Hrytsenchuk O.O., Zhuk Yu.O. Distance learning in Europe and the USA and prospects for Ukraine. Informatsiine zabezpechennia navchalno-vykhovnoho protsesu: innovatsiini zasoby tekhnolohii. Akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy ; Instytut informatsiinykh tekhnolohii ta zasobiv navchannia. Kyiv : Atika; 2005. p. 252. (in Ukrainian)

Bykov V. YU., Lapinsʹkyy V.V. Methodological and methodical bases for the creation and use of electronic teaching aids. Kompʺyuter u shkoli ta simʺyi. 2012; 2(98): 2-6. (in Ukrainian)

Bykov V. YU., Spirin O. M., Pinchuk O. P. Problems and tasks of the modern stage of education informatization. Naukove zabezpechennya rozvytku osvity v Ukrayini: aktualʹni problemy teoriyi i praktyky (do 25-richchya NAPN Ukrayiny). 2017: 191–198. (in Ukrainian)

Bykov V.YU. Modern tasks of informatization of education. Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya. 2010; 1(15). [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt (in Ukrainian)

Burovytsʹka YU. M. Information communications technologies in high educational establishments: algorithm of implementation. 2016. [online]. Available: http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=3144 (in Ukrainian)

Klochko V.I., Bondarenko Z.V. Some methodological aspects in the application of new information technologies during studying the topic "Differential equations" at the higher technical educational establishment. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia №2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 2004; № 1(8): 92-98. (in Ukrainian)

Rakov S.A. Formation of mathematical competences of mathematics teacher on the basis of research approach in teaching using information technologies [dysertatsiia]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody; 2005. p. 526. (in Ukrainian)

Spivakovskyi O.V. Theory and practice of using information technologies in the process of training students of mathematical specialties. Kherson : Ailant; 2003. p. 229. (in Ukrainian)

Kiianovska N.M. The development of information and communication technologies of studying higher mathematics of students’ engineering specialties in the United States of America [dycertatsiia]. Kryvyi Rih: DVNZ «Kryvorizkyi natsionalnyi universytet»; 2014. p. 365. (in Ukrainian)

Vakaliuk T.A. Cloud oriented model for support of bachelor of informatics training. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2016; 6(56): 64-76. [online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1415/1098. (in Ukrainian)

Makhometa T.M. Using GRAN-2D and GRAN-3D during the study of lines and surfaces. Uman : FOP Zhovtyi O.O.; 2013.p. 41. (in Ukrainian)

Blurton C. New directions in Education. Communication, Information and Informatics Sector. World Communication and Information Report 1999-2000; [1999]: 46-61. [online]. Available: http://www.unesco.org/webworld/wcir/en/pdf_report/chap2.pdf (in English)

Larson L.C. Developing an Integrated College Audio-Visual Program. The Phi Delta Kappan; Feb., 1957. 38(5): 211-221. (in English)

Wavrik J.J. Computers and the Multiplicity of Polynomial Roots. The American Mathematical Monthly : An official journal of the Mathematical Association of America; 1982. 89(1): 34-36, 45-56. (in English)

Published

2018-10-30

How to Cite

[1]
T. M. Makhometa, T. A. Vakaliuk, and I. M. Tiahai, “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TRAINING THE DISCIPLINE «ANALYTICAL GEOMETRY AND LINEAR ALGEBRA» AT THE PEDAGOGICAL UNIVERSITY”, ITLT, vol. 67, no. 5, pp. 173–186, Oct. 2018.

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>