HEALTH CARE REQUIREMENTS TO USE OF ELECTRONIC LEARNING TOOLS
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic learning tools
ergonomic requirements
health care

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva, “HEALTH CARE REQUIREMENTS TO USE OF ELECTRONIC LEARNING TOOLS”, ITLT, vol. 22, no. 2, May 2011, doi: 10.33407/itlt.v22i2.447.

Abstract

Main factors of student interaction with the elements of informational educational space, affecting the health care of the student and contribute to the avoidance of negative influences on personality development are revealed. The main groups of hygiene, psychological and ergonomic requirements for tools and resources based on information technology are separated. The principles of human visual perception of information are described. The main groups of ergonomic factors that affect perception such as: use of color, spatial placement, increased attention and aesthetic factors are proved.

PDF (Ukrainian)

References

Беляев М. И. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / М. И. Беляев, В. М. Вымятнин, С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, и др. – Томск : Изд-во Томского университета, 2002.

Вембер В. П. Навчально-методичні вимоги до електронного підручника / В. П. Вембер // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / Редкол. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Випуск 4(11). – 2006. – С. 50–56.

Вострокнутов И. Е. Инструкция по оценке качества программных средств учебного назначения / И. Е. Вострокнутов, А. И. Галкина. – М. : Госкоорцентр, 2000. – 60 с.

Вострокнутов И. Е. Теория и технология оценки качества программных средств образовательного назначения / И. Е. Вострокнутов. – М. : Госкоорцентр информационных технологий, 2005. – 300 с.

Грачёва А. П. Проблемы организации обучения информатике в условиях формирования здоровьесберегающей среды школы / А. П. Грачёва / Вестник МГПУ. Серия информатика и информатизация образования. – М. : МГПУ, 2005. – №2(5).

Григорьев С. Г. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, Г. А. Краснова, И. В. Роберт, С. А. Щенников и др. – Томск : Изд-во Томского университета, 2002. – 86 с.

Григорьев С. Г. Методико-технологические основы создания электронных средств обучения / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров. – Самара : Издательство Самарской государственной экономической академии, 2002. – 110 с.

Ковалько В. И. Здоровьесберегающие технологии: школьник и компьютер / В. И. Ковалько. – М. : Вако, 2007.

Журавлёва И. Н. Проблема здоровьесбережения ребёнка в условиях обучения с использованием компьютерных средств / И. Н. Журавлёва // Городская конференция по проблемам сохранения здоровья ребенка, Санкт-Петербург. – Режим доступу: numi.ru/download.php?id=14684.

Лаврентьєва Г. П. Психологічні механізми регуляції поведінки дітей молодшого шкільного віку в умовах використання комп’ютерних технологій / Г. П. Лаврентьєва // Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти : колективна монографія. – К. : Педагогічна думка, 2007. – С. 243–261.

Лаврентьєва Г. П. Рекомендації до використання електронних засобів в освітньому процесі (у навчально-виховному комплексі сад-школа) / Г. П. Лаврентьєва // Дошкільне виховання. – 2009. – №10. – С. 8–9

Лаврентьєва Г. П. Психолого-ергономічні вимоги до застосування електронних засобів навчання / Г. П. Лаврентьєва // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – Вип. 4(13). – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em11/ content/09lgpspf.htm.

Макаров С. И. Методические основы создания и применения образовательных электронных изданий / С. И. Макаров. – Автореф. дис. … доктора пед. наук. – М., 2003. – 35 с.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. – М. : ИИО РАО, 2008. – 274 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.