Abstract
The article examines the features of using an interactive poster in the educational process of a modern secondary school. The idea that the study of humanitarian (philological) disciplines, in addition to basic competencies, can and should be developed in students and skills related to the information and communication sphere became the basis for the research. Therefore, the purpose of the study is to check the effectiveness of using an interactive poster during the study of foreign literature courses in secondary education institutions.
Analysis of relevant services that can be used to create interactive posters (Glogster, Genial.ly, Smore.com, Picktochart) led to the choice of the Thinglink service. The selected service has the ability to combine images and interactive videos, pictures, music, text content and other tags. The article offers a method of creating an interactive poster designed for foreign literature lessons on the topic "Modernism". The algorithm of this work is revealed through the peculiarities of the basic didactic interaction "teacher - student", where the emphasis is placed on the personality of the student. It turned out that the poster provides not only professional competence in literature and the information and communication sphere, but also involves intermediality as one of the modern ways of studying literature. In this direction, the possibilities of electronic posters and posters are compared and delimited.
It turned out that the interactive poster is an extremely effective way of visualizing information - a very important way of learning about literary phenomena. Structurally, it is built on the basis of a central image, to which calls to other objects are attached: text files, web resources, multimedia objects: video, audio, slide shows, presentations, game tasks, surveys, etc.
The use of interactive posters in foreign literature lessons is an important tool for intensifying the process of learning about the writer and his artistic world (especially in the not-so-simple area of text analysis). It is important that such work reveals the creative potential of students, especially when they are directly involved in the creation of electronic posters. Such work is suitable for high school students, as well as participants in scientific thesis defense competitions at the Small Academy of Sciences, city and regional competitions, scientific tournaments, reading competitions, etc.
References
Модельна навчальна програма "Зарубіжна література. 5–9 класи" для закладів загальної середньої освіти (за ред. О. М. Ніколенко та ін.). [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Zar.lit.5-9-kl/Zar.lit.5-9-kl.Nikolenko.ta.in.14.07.pdf. Дата звернення: Груд. 19, 2022.
А. Андрейканіч, "Плакат: його види та жанри", Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, Вип. 19(1), с. 121–126, 2013.
П. Бєльчев, "Інтерактивний електронний плакат як сучасний дидактичний засіб навчання фізики в загальноосвітній школі", Педагогічні науки, № 2, с. 73–77, 2011.
O. Derkachova, and S. Ushnevych, "Use of interactive digital posters as an innovative learning technology in ukrainian higher education (on the example of the course "Children's Literature and Methods of Teaching Literary Reading")", Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Vol. 9, No. 1, pp. 101–111, 2022.
Т. Коваль, та О. Бесклінська, "Використання засобів візуалізації для створення електронних освітніх ресурсів у процесі навчання математичних дисциплін у закладах вищої освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 77, № 3, с. 145–161, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3411. Дата звернення: Січ. 12, 2023.
Т. Круш, "Застосування інтерактивних плакатів у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, Вип. 41, с. 84–87, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2015_41_20. Дата звернення: Груд. 10, 2022.
N. Kulikova, E. Danilchuk, A. Sergeev, and A. Lukicheva, "Online Learning of Computer Science by Schoolchildren Using Interactive Educational Posters". [Електронний ресурс]. Доступно: file:///C:/Users/Admin/Downloads/EasyChair-Preprint-5776.pdf. Дата звернення: Груд. 19, 2022.
О. Кучерук, С. Караман, О. Караман, та Н. Віннікова, "Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 71, № 3, с. 196–214, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v71i3.2814. Дата звернення: Лис. 10, 2022.
С. Литвинова, "До питання експертизи якості електронних освітніх ресурсів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 34, №. 2, с. 21–27, 2013. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v34i2.812. Дата звернення: Груд. 22, 2022.
С. Литвинова, "Моделювання інтерактивних електронних плакатів", Наукові записки [Центрально-українського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, Вип. 178, с. 47–52, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2019_178_11. Дата звернення: Груд. 19, 2022.
З. Рябова, Г. Єльникова, "Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 80, № 6, с. 369–385, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202.Дата звернення: Лис. 26, 2022.
І. Шахіна, "Інтерактивні плакати в освітній діяльності", Нові педагогічні технології як відповідь вищої школи на виклики інноваційного етапу світового розвитку, с. 403–412. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/15357/1/Elita_2015_42_Shahina_Interactive.pdf. Дата звернення: Груд. 12, 2022.
L. Mannila, T. Leinonen, M. Bauters, and M. Veermans, "Student and teacher co-agency when combining CT with arts and design in a cross-curricular project", Computers and Education Open, vol. 4, December, 2023. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100132. Дата звернення: Квіт. 11, 2023.
О. Кучерук, О. Гилярська, О. Караман, Г. Корицька, та Н. Дика, "Використання електронних освітніх ресурсів для формування риторичної компетентності майбутніх учителів у педагогічних коледжах", Інформаційні технології і засоби навчання. № 92 (6), с. 35–60, 2022. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.4803. Дата звернення: Квіт. 25, 2023.
C. Kadıoğlu-Akbulut, A. Cetin-Dindar, and B. Acar-Şeşen, "Predicting Preservice Science Teachers’ TPACK through ICT usage", Education and Information Technologies, 2023. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11657-0. Дата звернення: Квіт. 24, 2023.
N. N. A. Roslan, and M. S. Sahrir, "The Effectiveness of ThingLink in Teaching New Vocabulary to Non-Native Beginners of the Arabic Language", IIUM Journal of Educational Studies, vol. 8, no. 1, pp. 32–52, 2020.
C. Khairnar, "Advance Pedagogy: Innovative Methods of Teaching and Learning", International Journal of Information and Education Technology, vol. 5, no. 11, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ijiet.org/papers/629- D026.pdf. Дата звернення: Груд. 05, 2022.
A. MacIntosh-Murray, "Poster presentations as a genre in knowledge communication: a case study of forms, norms, and values", Science communication, vol. 28, no. 3, pp. 347-376, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1075547006298251. Дата звернення: Бер. 25, 2023.
L. C. Newsom, S. W. Miller, and M. Chesson, "Use of Digital vs Printed Posters for Teaching and Learning in Pharmacy", Education American Journal of Pharmaceutical Education, 85 (6), pp. 398–402 2021. doi: https://doi.org/10.5688/ajpe8307. Дата звернення: Груд. 07, 2022.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Model educational program "Foreign literature. 5–9 grades" for general secondary education institutions (edited by O.M. Nikolenko and others). [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Zar.lit.5-9-kl/Zar.lit.5-9-kl.Nikolenko.ta.in.14.07.pdf. Accessed on: December 19, 2022. (in Ukrainian)
A. Andreikanich, "Poster: its types and genres", Ukrainian culture: past, present, ways of development, vol. 19(1), pp. 121–126, 2013. (in Ukrainian)
P. Byelchev, "Interactive e-poster as a modern didactic tool for teaching physics in a secondary school", Pedagogical sciences, no 2, pp. 73–77, 2011. (in Ukrainian)
O. Derkachova, and S. Ushnevych, "Use of interactive digital posters as an innovative learning technology in ukrainian higher education (on the example of the course "Children's Literature and Methods of Teaching Literary Reading")", Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, vol. 9, no. 1, pp. 101–111, 2022. (in English)
T. Koval, O. Besklinska, "Use of visualization facilities to create electronic educational resources in the process of teaching mathematical disciplines in universities", ITLT: Information Technology and Learning Tools, vol. 77, no 3, pp. 145–161, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3411. Accessed on: January 12, 2023. (in Ukrainian)
T. Krush, "Application of interactive posters in the process of studying the Ukrainian language in general educational institutions", Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, issue 41, pp. 84–87, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2015_41_20. Accessed on: December 10, 2022. (in Ukrainian)
N. Kulikova, E. Danilchuk, A. Sergeev, and A. Lukicheva, "Online Learning of Computer Science by Schoolchildren Using Interactive Educational Posters". [Online]. Available: file:///C:/Users/Admin/Downloads/EasyChair-Preprint-5776.pdf. Accessed on: December 19, 2022. (in English)
O. Kucheruk, S. Karaman, O. Karaman, and N. Vinnikova, "The use of ICT for the formation of professional competences among future teachers of the Ukrainian language and literature", ITLT: Information Technology and Learning Tools, vol. 71, no 3, pp. 196–214, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v71i3.2814. Accessed on: November 10, 2022. (in Ukrainian)
S. Lytvynova, "To question of quality examination of electronic educational resources", ITLT: Information Technology and Learning Tools, vol. 34, no 2, pp. 21–27, 2013. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v34i2.812. Accessed on: December 22, 2022. (in Ukrainian)
S. Lytvynova, "Modeling of interactive electronic posters", Scientific Notes [Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Series: Pedagogical Sciences, issue 178, pp. 47–52, 2019. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2019_178_11. Accessed on: December 19, 2022. (in Ukrainian)
Z. Riabova, and H. Yelnykova, "Professional growth of teachers in digital education", ITLT: Information Technology and Learning Tools, vol. 80, no 6, pp. 369–385, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202. Accessed on: November 26, 2022. (in Ukrainian)
I. Shakhina, "Interactive posters in educational activity", New pedagogical technologies as a response of higher education to the challenges of the innovative stage of world development, pp. 403–412. [Online]. Available: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/15357/1/Elita_2015_42_Shahina_Interactive.pdf. Accessed on: December 12, 2022. (in Ukrainian)
L. Mannila, T. Leinonen, M. Bauters, and M. Veermans, "Student and teacher co-agency when combining CT with arts and design in a cross-curricular project", Computers and Education Open, vol. 4, December, 2023. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100132. Accessed on: April 11, 2023. (in English)
О. Kucheruk, О. Hyliarska, О. Karaman, Г. Korytska, and Н. Dyka, "The use of electronic educational resources for the formation of rhetoric competence of future teachers in pedagogical colleges", Information Technologies and Learning Tools. vol. 92, no. 6, pp. 35–60, 2022. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.4803. Accessed on: April 25, 2023. (in Ukrainian)
C. Kadıoğlu-Akbulut, A. Cetin-Dindar, and B. Acar-Şeşen, "Predicting Preservice Science Teachers’ TPACK through ICT usage", Education and Information Technologies, 2023. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11657-0. Accessed on: April 24, 2023. (in English)
N. N. A. Roslan and M. S. Sahrir, "The Effectiveness of ThingLink in Teaching New Vocabulary to Non-Native Beginners of the Arabic Language", IIUM Journal of Educational Studies, vol. 8, no. 1, pp. 32–52, 2020. (in English)
C. Khairnar, "Advance Pedagogy: Innovative Methods of Teaching and Learning", International Journal of Information and Education Technology, vol. 5, no. 11, 2015. [Online]. Available: http://www.ijiet.org/papers/629- D026.pdf. Accessed on: December 5, 2022. (in English)
A. MacIntosh-Murray, "Poster presentations as a genre in knowledge communication: a case study of forms, norms, and values", Science communication, vol. 28, no. 3, pp. 347-376, 2007. [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1075547006298251. Accessed on: March 25, 2023. (in English)
L. C. Newsom, S. W. Miller and M. Chesson, "Use of Digital vs Printed Posters for Teaching and Learning in Pharmacy", Education American Journal of Pharmaceutical Education, 85 (6), pp. 398–402, 2021. doi: https://doi.org/10.5688/ajpe8307. Accessed on: December 7, 2022. (in English)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Сергій Миколайович Романов, Олена Вікторівна Кицан