Abstract
The article describes the international experience of the complex of competences formation which every modern teacher must possess to develop the students’ skills of effective activity in information environment, to bring them to creative interaction with mass media, based on educational technologies of media pedagogy. It is lighted the use of media and information and communication technologies in education, aimed at teachers’ and students’ critical perception development, their ability to resist the cult of violence, brutality, excessive sexualization forced by media production. The strategies of creative interpretation and use of media in teaching activity are identified.References
Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2009. — 684 с.
Жалдак М. І. Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі / М. І. Жалдак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Компютерно-орієнтовані системи навчання: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. — К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. — Вип. 11(18). — С. 3–18.
Запорожченко Ю. Г. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій освіті зарубіжжя як нова вимога сучасності / Запорожченко Ю. Г. //Педагогічна компаративістика – 2011 : компаративістські підходи підтримки та розвитку обдарованості (Частина 1) : матеріали наук.-практ. семінару (Київ, 6 червня 2011р.). — К. : «Інформаційні системи». — С. 180–187
Лещенко М. П. Информатизация непрерывного педагогического образования в Швеции [Електронний ресурс] / М. П. Лещенко., И. И. Капустян //Международный журнал «Образовательные технологии и общество». — 2013. — № 1. — С. 800–845. — http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_161_2013EE.html. — 11.11.2013.
Лещенко М. Зарубіжні технології підготовки вчителів до естетичного виховання — [2-ге вид., доп.]. — К., 1996. — 192 с.
Овчарук О. В. Розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів засобами ІКТ [Електронний ресурс] / Овчарук Оксана Василівна // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — Том 32. — № 6 (12). — 16 с. — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/757/567#.Uq-RFdJdXKM.
Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформативні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики [Електронний ресурс] / Спірін Олег Михайлович // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — №5 (13). — 16 с. — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/viewFile/183/169.
Яцишин А. В. Місце і роль мережі електронних бібліотек установ НАПН України в науково-освітньому просторі [Електронний ресурс] / Яцишин Анна Володимирівна // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – Том 33, № 1. Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/791#.Uq95ZNJdXKM.
Friesem J. Media Literacy in the K-12 Classroom (2012) // Journal of Media Literacy Education 5; 2 (2013), P. 395–396 [Available online at www.jmle.org].
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K. Edukacja medialna. — Multymedialna Biblioteka Pedagogiczna; Uniwersytet M. Kopernika. — Wydawnictwo Adam Marszalek. — 2002. — 406 s.
Media Literacy. — Ministry of Education. — Ontario, 1989. — 232 p.
Necka E. Trening tworczosci. Podrencznik dla psychologow, pedagogow I nauczycieli. — Krakow : Impuls, 1998. — 397 s.
Pedagogika medialna / red. n. B. Siemieniecki. — Wydawnictwo Naukowe PWNSA, Warszawa, 2007 . — 271 s.
Strykowski W. Media i edukacja medialna w tworzeniu wspolczesnogo spoleczenstwa // Media edukacja w dobie integracji. — Wyd.eMPI. — Poznan, 2002. — S. 12–33.
Siemieniecka D. Technologia informacyjna a tworczosc// Pedagogika medialna. — Wydawnictwo Naukowe PWNSA, Warszawa, 2007. — S. 211–218.
Szmidt K. Pedagogika tworczosci. — Pedagogika GWP, Gdansk, 2007. — 423 s.
Wenta K. Kwalifikacje nauczycielie dukacji medialnej і informatycznej // Pedagogika medialna. — Wydawnictwo Naukowe PWNSA, Warszawa, 2007. — S. 211–218.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Bykov V. Organizational system models of open education : monography / V. Bykov . — K. : Atika, 2009. — 684 p. (in Ukrainian)
Zhaldak M. The system of teachers training for using ICT in educational process / M. Zhaldak // Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. Drahomanov. — Series 2 . Computer-oriented learning systems: Scientific Papers / Ministry of Education and Science of Ukraine, the National Pedagogical University named after M. Drahomanov. — K. : NPU M. Drahomanov, 2011. — Vol. 11 ( 18). — P. 3–18 . (in Ukrainian)
Zaporozhchenko J. The use of ICT in foreign primary education as a new requirement of modernity / Zaporozhchenko J. // Comparative Education – 2011: Comparative approaches to support and develop gifted students (Part 1) : papers of scientific-methodic seminar (Kyiv, June 6, 2011). — K. : "Information Systems". — P. 180–187 (in Ukrainian)
Leshchenko M., Kapustyan I. Informatization of long life pedagogical education system in Sweden [online] / M. Leshenk., I. Kapustyan // International journal "Education Technology and Society". — 2013. — № 1. — P. 800–845. — Available from : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_161_2013EE.html. — 11.11.2013. (in Russian)
Leshchenko M. Foreign teachers’ training technologies for aesthetic education. — [2nd edition, added]. — Kyiv, 1996. — 192 p. (in Ukrainian)
Ovcharuk O. The development of students information and commynication competencies by means of ICT [online] / O. Ovcharuk // Information technology and learning tools. — 2012. — №6 (12). — 13 p. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/757#.Uq978dJdXKM. (in Ukrainian)
Spirin O. Information and communication competence and informatic as components of the system of professional-specialized competencies of informatics teachers [online] / Oleg Spirin // Information technology and learning tools. — 2009. — №5 (13). — 16 p. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/viewFile/183/169. (in Ukrainian)
Yatsishin A. The role of e-llibraries network of the NAPS of Ukraine in the scientific and educational space [online] / Yatsishin Anna // Information technology and learning tools — 2013. — Volume 33, №1 (13) — 18 p. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/791#.Uq95ZNJdXKM. (in Ukrainian)
Friesem J. Media Literacy in the K-12 Classroom [online] // Journal of Media Literacy Education. —5 part. — 2 (2013). — P. 395–396. — Available from : www.jmle.org. (in English)
Gayda J. Media education / Gayda J., Yusshyk S., Siemienietsky B., Wenta K. — Multymedia Pedagogical Library; University named after M. Kopernik. — Torun : Adam Marszalek, 2002. — 406 p. (in Polish)
Media Literacy. — Ontario: Ministry of Education, 1989. — 151 p. (in English)
Necka E. Training of creativity. Textbook for psychologists, educators and teachers. — Krakow : Impuls, 1998. — 397 p. (in Polish)
Media Pedagogy / ed. by B. Siemienietsky. — Warsawa : Scientific Publishing House PWNSA, 2007. — 271 p. (in Polish)
Strykovski W. Media and media education in forming of creative society // Media education in era of intergation. — Poznan : Wyd.eMPI, 2002. — P. 12–33 (in Polish)
Siemienietska D. Information Technologies and Creativity // Media Pedagogy. — Warshawa : Scientific Publishing House PWNSA, 2007. — P. 211–218 (in Polish)
Shmidt K. Pedagogy of Creativity. — Gdansk : Pedagogika GWP, 2007. — 423 p. (in Polish)
Wenta K. Teachers’ training to using the media and ICT in education // Media Pedagogy. — Warshawa : Scientific Publishing House PWNSA, 2007. — P. 211–218 (in Polish)
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.