DIGITAL HUMANISTIC PEDAGOGY: RELEVANT PROBLEMS OF SCIENTIFIC RESEARCH IN THE FIELD OF USING ICT IN EDUCATION

  • Valeriy Yu. Bykov Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
  • Mariya P. Leshchenko Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Keywords: humanities, digital technologies, ICT, integration, digital humanistic pedagogy, methodological principles, pedagogical reality, cognitive and active field, quality of education

Abstract

In the article theoretical and methodological principles of digital humanistic pedagogy – the science about the laws of creating a positive integrated educational reality as a result of the convergence of physical and virtual (created using ICT) training spaces (environments) are determined. Based on the use of modern ICT learning activity (formal, nonformal and informal) is at the intersection of two worlds: the real and the virtual. Methodology and research methods of classical pedagogy require review and improvement in the context of current realities of the educational process, needs and interests of all its subjects. The development of digital humanities in the international educational space is analyzed; the content of the new field of pedagogical knowledge as part of digital humanistic is outlined; research methods and directions of current scientific research are defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeriy Yu. Bykov, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Doctor of Technical Sciences, Professor, Academician of NAES of Ukraine, director
Mariya P. Leshchenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Doctor of Educational Sciences, Professor, Leading Researcher

References

Автореферати та дисертаційні роботи, захищені у спеціалізованій вченій разі Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України зі спеціальності 13.00.10 –інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : Монографія / В. Ю. Биков. – К. : Атіка, 2009. – 684 с.

Биков В. Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті : Зб. наук. праць. – Вип. 10. – Херсон : ХДУ, 2011. – С.8–23.

Bернадский В. Научная мисль как планетное явление / В. Вернадский. – М. : Наука, 1991. – 270 с.

Войскунский А. Система реальностей: психология и технология / А. Войскунский, М. Селисская // Вопросы философии. – 2006. – № 11. – С. 119–130.

Жалдак М. І. Гуманітарний потенціал інформатизації навчального процесу / М. І. Жалдак // Проблеми інформатизації освіти : Зб. наук. праць. – К. : МО України, УДПУ імені М. П. Драгоманова, 1994. – С. 3–20.

Жалдак М. І. Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах / М. І. Жалдак // Комп’ютер в школі та сім’ї. – № 3. – 2013. – С. 8–15.

Кремінь В. Г. Категорії «простір» і «середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування / В. Г. Кремінь В.Г., В. Ю. Биков // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2013. – № 2. – С. 3–16.

Концепція змісту наскрізної освіти з інформатики та обчислювальної техніки (проект) / [О. А. Павлов, С. М. Гриша, Ю. С. Рамський, Н. В. Морзе, Г. Л. Яковлев]. – К. : Інститут сист. дослід. – 1994. – 24 с.

Концепція інформатизації освіти / [В. Ю. Биков, Я. І. Вовк, М. І. Жалдак, Ю. С. Рамський, Н. В. Морзе, І. І. Комісарова, М. Л. Смульсон, Ю. І. Мащбиць, В. І. Луговий, О. І. Ляшенко, В. Д. Руденко, А. Г. Олійник, А. Ю. Пилипчук] // Рідна школа. – № 11. – 1994. – С. 26–29.

Лещенко М. П. Методологічні засади підготовки майбутніх учителів застосовувати ІКТ для творення позитивної педагогічної реальності / М. П. Лещенко // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць [За заг. ред. проф. В. І. Сипченка]. – Вип. LXIX. – Слов’янськ. – ДДПУ, 2014. – С. 5–13.

Лещенко М. П. Щастя дитини: до проблеми педагогічної майстерності / М. П. Лещенко. – К. : АСМІ, 2003. – 304 с.

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. − К. : К.І.С., 2004. – С. 59–65.

Панченко Л. Ф. Підготовка майбутніх фахівців з інформаційних технологій до здійснення навчальної аналітики / Л. Ф. Панченко // Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Серія «Педагогічні науки». – Вип. 1/2015 (2). – С. 80–85.

Паспорт спеціальності 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/pasport-spetsial%60nisti-13-00-10-informatsiyno-komunikatsiyni-tekhnologiyi-v-osviti.php.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5 (19). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/358/315.

Тимчук Л. Наративне навчання у медіа-просторі / Л. Тимчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – № 3 (37). – 2014. – С. 355–368.

The Alliance of Digital Humanities Organizations [online]. – Available from: http://adho.org/.

Anderson P. What is web 2.0? Ideas, technologies, and implications for education // Technology and Standards Watch. – 2007. – P. 1–64.

Bellamy C. The Sound of Many Hands Clapping: Teaching the Digital Humanities through Virtual Research Environments (VREs) / Craig Bellamy // Digital Humanities Quarterly. – 6.1. – 2012.

Bjork O. Digital Humanities and the First-Year Writing Course / Olin Bjork // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge : UK, Open Book Publishers, 2012.

Brier S. Where’s the Pedagogy? The Role of Teaching and Learning in the Digital Humanities [online] / S. Brier // Debates in the Digital Humanities : University of Minnesota Press, 2012. – 504 p. – Available from: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/8

Clement T. Multi literacies in the Undergraduate Digital Humanities Curriculum: Skills, Principles, and Habits of Mind / T. Clement // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge : UK, Open Book Publishers, 2012.

Davidson C. N. Collaborative Learning for the Digital Age / Davidson Cathy N. // The Chronicle of Higher Education. – 2011.

Diamond M. E. The role of narrative in multimedia learning / Diamond Myrna Elyse // Capstones Paper – 1231. – University of Nevada, Las Vegas. – 2011. – 200 p.

Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics [online] / Brett D. Hirsch (ed). – Cambridge: Open Book Publishers, 2012. – 426 p. – Available from: http://www.amazon.com/Digital-Humanities-Pedagogy-Practices

Digital Humanities Quarterly [online]. – Available from: www.digitalhumanities.org/dhq/.../about.html

Fyfe P. Digital Pedagogy Unplugged [online] // Digital Humanities Quarterly. – Vol. 5, № 3. – 2011. – Available from: http://digitalhumanities.org/dhq/vol/5/3/000106/000106.html

Jakacki D. Digital Pedagogy in the Humanities [online]. – Available from: www.dhsi.org/.../7.%20Digital%20Pedagogy%20in%20the%20Humanitie

Hack С. Applying learning analytics to smart learning – ethics and policy. Learning analytics [online] // Smart learning: Teaching and learning with smartphones and tablets in post compulsory education / Middleton A., ed. (Media-Enhanced Learning Special Interest Group and Sheffield Hallam University). – 2015. – 300 р. – Available from: http://melsig.shu.ac.uk/?page_id=503

Humanistyka drugiej generacji na UKW [online]. – Available from: www.rekrutacja.ukw.edu.pl/.

Hammersley A. Metody badań terenowych / A. Hammersley, P. Atkinson. – Poznań: WydawnictwoZysk i S-ka, 2000. – 207 р.

Hine Ch. Virtual Ethnography / Hine Ch. – London-Thousand Oaks-New Delhi : SAGEPublications, 2007. – 112 p.

Kozinets R.V. Netnography. Doing ethnographic research online / R.V. Kozinets. – Los Angeles-London- NewDelhi-Singapore-Washington DC : SAGE Publications, 2010. – 127 р.

Lanham R. The Electronic Word: Democracy, Technology, and the Arts / R. Lanham. – Chicago : The University of Chicago Press,1993. – 373 p.

Mahony S. Teaching Skills or Teaching Methodology? S. Mahony, E. Pierazzo // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge: UK, Open Book Publishers, 2012.

Scheffel M. Quality Indicators for Learning Analytics / Scheffel M., Drachsler H., Stoyanov S., Specht M. // Educational Technology & Society. – 17 (4). – 2014. – P. 117–132.

Technology use in health education: A review and future implications [online] / Holly M., Satterfield M., ed. // The Online Journal of Distance Education and e-Learning. – 2015. – Vol. 3, Issue 2. – P. 87–96. – Available from: www.tojdel.net Copyright.

Universytet Jana Kochanowskiego w Kielchah Filia w Piotrkowie Trybunalskim [online]. – Available from: www.unipt.pl.

Warnock S. Introduction: Migrating to Online Writing Instruction: How, Why, and Who / S. Warnock // Teaching Writing Online: How & Why. – National Council of Teachers of English. – 2009. – P. IX–XXVI.

Whitson R. Where's the Pedagogy in Digital Literary Studies? / R. Whitson [online]. – Available from: http://www.rogerwhitson.net/?p=1947


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Abstracts and dissertations defended at Specialized Counsil in the Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine within specialty 13.00.10 – information and communication technologies in education [online]. – Available from: http://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/avtoreferaty-dysertatsiyi.php (in Ukrainian).

Bykov V. Yu. Organizational System Models of Open Education : Monograph / V. Yu. Bykov. – K. : Atika, 2009. – 684 p. (in Ukrainian).

Bykov V. Yu. Cloud computing technologies, ICT outsourcing and new functions of ICT departments of educational and scientific institutions / V. Yu. Bykov // Information Technologies in Education : Сollection of Scientific Papers. – Issue 10. – Kherson : Kherson State University, 2011. – 271 p. – P. 8–23 (in Ukrainian).

Vernadsky V. Scientific thought as a planetary phenomenon / V. Vernadsky. – M. : Nauka, 1991. – 270 p. (in Russian).

Voiskunsky A. System of realities: psychology and technology / A. Voiskunsky, M. Selisskaya // Problems of Philosophy. – 2006. – № 11. – P. 119–130 (in Russian).

Zhaldak M. I. Humanitarian potential of informatization of educational process / M. I. Zhaldak // Problems of informatization of education : Collection of Scientific Papers. – K. : Min. of Ed. of Ukraine, USPU named after M. P. Dragomanova, 1994. – P. 3–20 (in Ukrainian).

Zhaldak M. I. Problems of informatization of educational process in secondary and higher education / M. I. Zhaldak // Computer in school and in family. – № 3. – 2013. – P. 8–15 (in Ukrainian).

KreminV. G. Categories “space” and “environment”: characteristics of model representation and education using / V. G. Kremin, V. Yu. Bykov // Theory and Practice of social systems management. – 2013. – № 2. – P. 3–16 (in Ukrainian).

The concept of continuous education content of Computer Science (Project) / Et al. O. A. Pavlov, S. M. Grisha, Y. S. Ramskyy, N. V. Morse, G. L. Yakovlev. – K . : Institute of Syst. Research. – 1994. – 24 p. (in Ukrainian).

The concept of education informatization / (Et al. V. Yu. Bykov, Y. I. Vovk, M. I. .Zhaldak, Y. S. Ramskyy, N. V. Morze, I. I. Komissarov, M. L. Smulson, Y. I. Maschbyts, V. I. Lugovyi, O. I. Lyashenko, V. D. Rudenko, A. G. Oleinik, A. Y. Pylypchuk) // "Ridna shkola». – № 11. – 1994. – P. 26–29 (in Ukrainian).

Leshchenko M. Methodological bases of teachers training to use ICT for creating positive educational reality / M. Leshchenko // Humanization of the educational process : Collection of Scientific Papers / Ed. prof. V.I. Sypchenko. – Vol. LXIX. – Slavyansk. – DDPU, 2014. – P. 5–13 (in Ukrainian).

Leshchenko M. Happiness of child: to problem of pedagogical masterpiece / M. Leshchenko. – K. : ASMI, 2003. – 304 p. (in Ukrainian).

Ovcharuk O.V. Competency development approach: strategic goals of the international community // Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects: Library of Educational Policy / Ed. O.V Ovcharuk. – K. : K.I.S., 2004. – P. 59–65 (in Ukrainian).

Panchenko L. F. The training of future professionals for the implementation of educational analysts / L. F. Panchenko. // Bulletin of KrNU named after Mykhailo Ostrohradskyi. Series of “Pedagogical Science”. – Issue 1/2015 (2). – P. 80–85 (in Ukrainian).

The passport of the specialty 13.00.10 – ICT in education [online]. – Available from: http://iitlt.gov.ua/atestat/spetsializovana-vchena-rada/pasport-spetsial%60nisti-13-00-10-informatsiyno-komunikatsiyni-tekhnologiyi-v-osviti.php (in Ukrainian).

Spirin O. M. ICT training, internal quality evaluation criteria [online] / O. M. Spirin // Information technologies and tools of teaching. – 2010. – № 5 (19). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/358/315 (in Ukrainian).

Tymchuk L. Narrative education in media space / L. Tymchuk // Pedagogical science: theory, history, innovative technology. – №3 (37). – 2014. – P. 355–368 (in Ukrainian).

The Alliance of Digital Humanities Organizations [online]. – Available from: http://adho.org/ (in English).

Anderson P. What is web 2.0? Ideas, technologies, and implications for education // Technology and Standards Watch. – 2007. – P. 1–64 (in English).

Bellamy C. The Sound of Many Hands Clapping: Teaching the Digital Humanities through Virtual Research Environments (VREs) / Craig Bellamy // Digital Humanities Quarterly. – 6.1. – 2012 (in English).

Bjork O. Digital Humanities and the First-Year Writing Course / Olin Bjork // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge : UK, Open Book Publishers, 2012 (in English).

Brier S. Where’s the Pedagogy? The Role of Teaching and Learning in the Digital Humanities [online] / S. Brier // Debates in the Digital Humanities : University of Minnesota Press, 2012. – 504 p. – Available from: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/8 (in English).

Clement T. Multi literacies in the Undergraduate Digital Humanities Curriculum: Skills, Principles, and Habits of Mind / T. Clement // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge : UK, Open Book Publishers, 2012 (in English).

Davidson C. N. Collaborative Learning for the Digital Age / Davidson Cathy N. // The Chronicle of Higher Education. – 2011 (in English).

Diamond M. E. The role of narrative in multimedia learning / Diamond Myrna Elyse // Capstones Paper – 1231. – University of Nevada, Las Vegas. – 2011. – 200 p. (in English).

Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics [online] / Brett D. Hirsch (ed). – Cambridge: Open Book Publishers, 2012. – 426 p. – Available from: http://www.amazon.com/Digital-Humanities-Pedagogy-Practices (in English).

Digital Humanities Quarterly [online]. – Available from: www.digitalhumanities.org/dhq/.../about.html (in English).

Fyfe P. Digital Pedagogy Unplugged [online] // Digital Humanities Quarterly. – Vol. 5, № 3. – 2011. – Available from: http://digitalhumanities.org/dhq/vol/5/3/000106/000106.html (in English).

Jakacki D. Digital Pedagogy in the Humanities [online]. – Available from: www.dhsi.org/.../7.%20Digital%20Pedagogy%20in%20the%20Humanitie (in English).

Hack С. Applying learning analytics to smart learning – ethics and policy. Learning analytics [online] // Smart learning: Teaching and learning with smartphones and tablets in post compulsory education / Middleton A., ed. (Media-Enhanced Learning Special Interest Group and Sheffield Hallam University). – 2015. – 300 р. – Available from: http://melsig.shu.ac.uk/?page_id=503 (in English).

Humanistyka drugiej generacji na UKW [online]. – Available from: www.rekrutacja.ukw.edu.pl/ (in Polish).

Hammersley A. Metody badań terenowych / A. Hammersley, P. Atkinson. – Poznań: WydawnictwoZysk i S-ka, 2000. – 207 р. (in Polish).

Hine Ch. Virtual Ethnography / Hine Ch. – London-Thousand Oaks-New Delhi : SAGEPublications, 2007. – 112 p. (in English).

Kozinets R.V. Netnography. Doing ethnographic research online / R.V. Kozinets. – Los Angeles-London- NewDelhi-Singapore-Washington DC : SAGE Publications, 2010. – 127 р. (in English).

Lanham R. The Electronic Word: Democracy, Technology, and the Arts / R. Lanham. – Chicago : The University of Chicago Press,1993. – 373 p. (in English).

Mahony S. Teaching Skills or Teaching Methodology? S. Mahony, E. Pierazzo // Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics / Brett D. Hirsch, ed. – Cambridge: UK, Open Book Publishers, 2012. (in English).

Scheffel M. Quality Indicators for Learning Analytics / Scheffel M., Drachsler H., Stoyanov S., Specht M. // Educational Technology & Society. – 17 (4). – 2014. – P. 117–132. (in English).

Technology use in health education: A review and future implications [online] / Holly M., Satterfield M., ed. // The Online Journal of Distance Education and e-Learning. – 2015. – Vol. 3, Issue 2. – P. 87–96. – Available from: www.tojdel.net Copyright. (in English).

Universytet Jana Kochanowskiego w Kielchah Filia w Piotrkowie Trybunalskim [online]. – Available from: www.unipt.pl. (in Polish).

Warnock S. Introduction: Migrating to Online Writing Instruction: How, Why, and Who / S. Warnock // Teaching Writing Online: How & Why. – National Council of Teachers of English. – 2009. – P. IX–XXVI. (in English).

Whitson R. Where's the Pedagogy in Digital Literary Studies? / R. Whitson [online]. – Available from: http://www.rogerwhitson.net/?p=1947 (in English).

Published
2016-07-01
How to Cite
Bykov, V. Y., & Leshchenko, M. P. (2016). DIGITAL HUMANISTIC PEDAGOGY: RELEVANT PROBLEMS OF SCIENTIFIC RESEARCH IN THE FIELD OF USING ICT IN EDUCATION. Information Technologies and Learning Tools, 53(3), 1-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1417
Section
The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education