FORMATION OF SHORT-CYCLE CURRICULA CONTENT FOR FUTURE SOFTWARE ENGINEERS TRAINING ON THE BASIS OF THE LABOUR MARKET ANALYSIS

Keywords: higher professional education, software engineer, short-cycle training, educational program

Abstract

The article is devoted to some aspects of the problem of forming future software engineers’ competences in the process of training at universities. The aim of the paper is to determine approaches to creation short-term bachelor curricula for future software engineers. The results of the analysis of the 2016 entrance campaign on the specialties of the baccalaureate level of the branch of knowledge 12 «Information technologies» for training on the basis of a short term are highlighted. The labour market requirements for future software engineers (for individual specializations) are analyzed. The rate of correspondence between the requirements of employers and the content of Ukrainian universities curricula is determined. Methods for forming the educational programs content for future software engineers training with a shorter learning period are suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viacheslav V. Osadchyi, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
Doctor Science, Professor, Head of the Department of Informatics and Cybernetics
Iryna V. Krasheninnik, Melitopol state pedagogical university named after Bogdan Khmelnitsky, Melitopol
PhD student

References

R. Pucher, G. Holweg, T. Mandl, and B. Salzbrunn, "Optimizing higher education for the professional student. The example of Computer Science education at the University of Applied Sciences Technikum Wien", Digital Universities Int. Best Practices and Applicat., vol. 2, no. 2-3, pp. 39-50, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/292657292_ Optimizing_higher_education_for_the_professional_student_The_example_of_Computer_Science_education_at_the_University_of_Applied_Sciences_Technikum_Wien. Accessed on: Apr 08, 2017.

The European Parliament and the Council of the European Union. (2006, Nov. 24). "Decision No 1720/2006/EC of the European Parliament and of the Council of 15 November 2006 establishing an action programme in the field of lifelong learning", Official J. of the European Union, l. 327, pp. 45-68, 2006. [Online]. Available: www.kmu.gov.ua/document/229912918/ l_32720061124en00450068.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017.

Кабінет Міністрів України. (2011, Лист. 23). Постанова № 1341, Про затвердження "Національної рамки кваліфікацій". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VІІ, Про вищу освіту. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

Кабінет Міністрів України. (1998, Січ. 20). Постанова № 65, Про затвердження "Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту)". [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/65-98-п. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

Кабінет Міністрів України. (2017, Лют. 01). Постанова № 32, Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 № 266 "Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти". [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/54440/. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

"Пошук абітурієнтів 2016", Abit-poisk.org.ua, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://abit-poisk.org.ua/. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

В. Осадчий, и Е. Осадчая, "Анализ проблемы профессиональной подготовки программиста и пути ее решения", Образовательные технологии и общество, т. 17, № 3, с. 362-378, 2014. [Электронный ресурс]. Доступно: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_i3/pdf/1.pdf. Дата обращения: Апр. 08, 2017.

"Проекти стандартів вищої освіти", Міністерство освіти і науки України, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

"Вступне слово до Проекту ТЬЮНІНГ – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес", TUNING Educational Structures in Europe. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_ Brochure_Ukrainian_version.pdf. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

В. Захарченко, В. Луговий, Ю. Рашкевич, та Ж. Таланова, за ред. В. Кременя, Розроблення освітніх програм. Метод. рекомендації. Київ, Україна: ДП НВЦ Пріоритети, 2014.

Н. Длугунович, "Soft Skills як необхідна складова підготовки ІТ-фахівців", Вісн. Хмельн. нац. ун-ту: Технічні науки, т. 219, № 6, с. 239-242, 2014.

В. Осадчий, и В. Круглик, "Эффективная организация содержания профессиональной подготовки для повышения уровня квалификаций будущих веб-программистов", Образовательные технологии и общество, т. 18, № 4, с. 540-558, 2015. [Электронный ресурс]. Доступно: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v18_i4/pdf/2.pdf. Дата обращения: Апр. 08, 2017.

В. Осадчий, и С. Шаров, "Проблема подготовки будущих администраторов баз данных к сертификации знаний и трудоустройству", Образовательные технологии и общество, т. 18, № 1, с. 364-376, 2015. [Электронный ресурс]. Доступно: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v18_i1/pdf/2.pdf. Дата обращения: Апр. 08, 2017.

В. Осадчий, та С. Шаров, "Сертифікація професійних знань і умінь студентів у сфері баз даних як необхідна умова подальшого успішного працевлаштування", Проблеми інж.-пед. освіти, № 46, с. 49-56, 2015.

Г. Макдауэлл, Карьера программиста. Как устроиться на работу в Google, Microsoft или другую ведущую IT-компанию. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2012.

"Web Technologies Statistics and Trends", W3techs.com, 2017. [Online]. Available: https://w3techs.com/technologies. Accessed on: Apr 08, 2017.

"TIOBE Index | TIOBE - The Software Quality Company", Tiobe.com, 2017. [Online]. Available: https://www.tiobe.com/tiobe-index/. Accessed on: Apr 08, 2017.

Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів. Галузь знань 12 «Інформаційні технології». Спеціальність 121 «Інженерія програмного забезпечення». Житомир, Україна: ЖДТУ, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ztu.edu.ua/ua/study/files/license/121-bak-6.pdf. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

Навчальний план (прийому студентів 2016 р.). Освітній ступінь «бакалавр». Галузь знань 12 «Інформаційні технології». Спеціальність 122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології». Київ, Україна: НТУУ КПІ, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://asu.kpi.ua/userfiles/НП бак 2016(1).pdf. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.

Навчальний план спеціалізації «Інформаційно-аналітичні системи та технології». Освітній ступінь «бакалавр». Галузь знань 12 «Інформаційні технології». Спеціальність 122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології». Харків, Україна: НТУ ХПІ. [Електронний ресурс]. Доступно: http://web.kpi.kharkov.ua/say/uk/uaabout/documents_ua/plan_ua/bachelor _122_plan_ua/. Дата звернення: Квіт. 08, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

R. Pucher, G. Holweg, T. Mandl, and B. Salzbrunn, "Optimizing higher education for the professional student. The example of Computer Science education at the University of Applied Sciences Technikum Wien", Digital Universities Int. Best Practices and Applicat., vol. 2, no. 2-3, pp. 39-50, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/292657292_ Optimizing_higher_education_for_the_professional_student_The_example_of_Computer_Science_education_at_the_University_of_Applied_Sciences_Technikum_Wien. Accessed on: Apr 08, 2017. (in English)

The European Parliament and the Council of the European Union. (2006, Nov. 24). "Decision No 1720/2006/EC of the European Parliament and of the Council of 15 November 2006 establishing an action programme in the field of lifelong learning", Official J. of the European Union, l. 327, pp. 45-68, 2006. [Online]. Available: www.kmu.gov.ua/document/229912918/l_327 20061124en00450068.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in English)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2011, Nov. 23). Resolution No 1341, On Approval of the "National Qualifications Framework". [Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2014, Jul. 01). The Law No 1556-VІІ, On higher education. [Online]. Available: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (1998, Jan. 20). Resolution No 65, On Approval of the "Regulation on the educational and skill level (level higher education)". [Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/65-98-п. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2017, Feb. 01). Resolution No 32, On Amendments to the Cabinet of Ministers of Ukraine of 29 April 2015 No 266 "On approval of the list of disciplines and specialties, which trains candidates higher education". [Online]. Available: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/54440/. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

"Poshuk abituriientiv 2016", Abit-poisk.org.ua, 2017. [Online]. Available: http://abit-poisk.org.ua/. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

V. Osadchij, and E. Osadchaja, "Analysis of the problem of the professional training of the programmer and the way to solve it", Obrazovatel'nye tehnologii i obshhestvo, vol. 17, no 3, pp. 362-378, 2014. [Online]. Available: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_i3/pdf/1.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Russian)

"Proekty standartiv vyshchoi osvity", Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, 2016. [Online]. Available: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

"Foreword to the Project Tuning – harmonization of educational structures in Europe. The contribution of universities in Bologna", TUNING Educational Structures in Europe. [Online]. Available: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_ Ukrainian_version.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

V. Zakharchenko, V. Lughovyj, Ju. Rashkevych, Zh. Talanova, ed. V. Kremen, Curricula Development. Guidelines. Kyiv, Ukraina: DP NVC Priorytety, 2014. (in Ukrainian)

N. Dlughunovych, "Soft Skills training as a necessary component of IT professionals", Visn. Khmeln. nats. un-tu: Tekhnichni nauky, vol. 219, no 6, pp. 239-242, 2014. (in Ukrainian)

V. Osadchij, and V. Kruglik, "Effective organization of the professional training curriculum to improve the level of qualifications of future web-programmers", Obrazovatel'nye tehnologii i obshhestvo, vol. 18, no 4, pp. 540-558, 2015. [Online]. Available: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v18_i4/pdf/2.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Russian)

V. Osadchij, and S. Sharov, "The problem of future database administrators training for knowledge certification and employment", Obrazovatel'nye tehnologii i obshhestvo, vol. 18, no 1, pp. 364-376, 2015. [Online]. Available: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v18_i1/pdf/2.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Russian)

V. Osadchyj, and S. Sharov, "The certification of professional knowledge and skills of students in the field of database as a prerequisite for further successful employment", Problemy inzh.-ped. osvity, no 46, pp. 49-56, 2015. (in Ukrainian)

G. McDowell, Cracking the Coding Interview: 150 Programming Interview Questions and Solution. Sankt-Peterburg, Rossiya: Piter, 2012. (in Russian)

"Web Technologies Statistics and Trends", W3techs.com, 2017. [Online]. Available: https://w3techs.com/technologies. Accessed on: Apr 08, 2017. (in English)

"TIOBE Index | TIOBE - The Software Quality Company", Tiobe.com, 2017. [Online]. Available: https://www.tiobe.com/tiobe-index/. Accessed on: Apr 08, 2017. (in English)

Curriculum of educational and vocational training for bachelors. The knowledge direction 12 «Information Technology». The specialty 121 «Software Engineering». Zhytomyr, Ukraina: ZhDTU, 2017. [Online]. Available: https://ztu.edu.ua/ua/study/files/license/121-bak-6.pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Curriculum (accepting students in 2016). The educational degree «Bachelor». The knowledge direction 12 «Information Technology». The specialty 122 «Computer Science and Information Technology». Kyiv, Ukraina: NTUU KPI, 2016. [Online]. Available: http://asu.kpi.ua/userfiles/НП бак 2016(1).pdf. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Curriculum of specialization «Information-analytical systems and technologies». The educational degree «Bachelor». The knowledge direction 12 «Information Technology». The specialty 122 «Computer Science and Information Technology». Kharkiv, Ukraina: NTU KhPI. [Online]. Available: http://web.kpi.kharkov.ua/say/uk/uaabout/documents_ua/plan_ua/bachelor_122_plan _ua/. Accessed on: Apr 08, 2017. (in Ukrainian)

Published
2017-04-29
How to Cite
Osadchyi, V. V., & Krasheninnik, I. V. (2017). FORMATION OF SHORT-CYCLE CURRICULA CONTENT FOR FUTURE SOFTWARE ENGINEERS TRAINING ON THE BASIS OF THE LABOUR MARKET ANALYSIS. Information Technologies and Learning Tools, 58(2), 11-25. https://doi.org/10.33407/itlt.v58i2.1637
Section
ICT and learning tools in vocational education and training