INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATION PUPILS AS A SUBJECT OF MONITORING: INTERNATIONAL AND UKRAINIAN EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v31i5.606

Keywords:

information and communication competence, pupils’ IC-competence, monitoring, general secondary education

Abstract

The article deals with the analysis of the problem of information and communication competence (IC-competence) of secondary school students in the aspect of quality monitoring in Ukraine and abroad; the results of domestic and foreign experience studies mainly concerning ONDP, European Commission, the International Association for the Evaluation of Educational Achievement as well as the monitoring studies of IС-competencies of students’ identified characteristics, general trends and future development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena O. Hrytsenchuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

researcher of the Information-analytical department of pedagogical innovations

References

Біла книга національної освіти України / Акад. пед. наук України; за ред. В. Г. Кременя. – К., 2009. - 185 с.

Головань М. Інформатична компетентність: сутність, структура і становлення. / М. Головань // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2007. - №4. – с.62-69.

Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України / засн. М-во освіти і науки України ; голов. ред. О. В. Єресько. – К. : Видавництво «Педагогічна преса». – Тричі на місяць. – 2010. - № 19-20-21.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.

Концепція Державної цільової програми впровадження у навчально- виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів

інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року / Розпорядження КМУ № 1722-р від 27.08.10 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/8835 - Заголовок з екрану.

Морзе Н.В., Кузьмінська О.Г. Формування інформатичних компетентностей учнів середньої школи [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О.Г Кузьмінська // Інформаційні технологій і засоби навчання. - 2011 - №3 (23). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/467

Міжнародна асоціація оцінювання навчальних досягнень (IEA - The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iea.nl/comped.html

Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації з освітньої політики / Під заг. ред. О.І.Локшиної – К.: “К.І.С.”, 2004. – 160 с.

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: метод. Рекомендації / [В.Ю. Биков, О.В.Білоус, Ю.М. Богачков та ін.]; за заг. Ред. В.Ю. Бикова, О.М. Спіріна, О.В. Овчарук. – К.: Атіка, 2010. – 88с.

Study on Indicators of ICT in Primary and Secondary Education (IIPSE) Executive Summary [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/ictindicsum_en.pdf.)

Published

2012-11-07

How to Cite

[1]
O. O. Hrytsenchuk, “INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATION PUPILS AS A SUBJECT OF MONITORING: INTERNATIONAL AND UKRAINIAN EXPERIENCE”, ITLT, vol. 31, no. 5, Nov. 2012.

Issue

Section

Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>