Abstract
The article presents an analysis of theoretical and methodological foundations of the implementation of information and communication technology (ICT) in secondary education and particularly in the social sciences in Western Europe, USA and Ukraine today. Materials and documents of UNDP, Council of Europe, the Organization of European Cooperation and Development (OECD) and documents legal and regulatory framework of education, school curricula and programs of foreign countries and Ukraine were researched. There are outlined approaches ICT use in subject areas of Social cycle of secondary school, the article covers some directions of national education strategies for using ICT in Western Europe, USA and Ukraine and prospects of development.References
Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. №1239 – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1239-98-%EF.
Біла книга національної освіти України / Акад. пед. наук України; за ред. В. Г. Кременя. – К., 2009. – С. 185.
Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія. – К.: Атака, 2008. – 684 с.
Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Освіта України. – 2004. – № 5. – С.2–4.
Державна програма "Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці" на 2006-2010 рр., / Офіційний вісник України. - 2005. - № 49. – С. 30-58.
Дятлова О.М. Інтегративний підхід до навчання суспільствознавства в загальноосвітніх школах України (20-ті - 30-ті рр. XX століття) : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02./ Дятлова Олена Миколаївна. – К., 2008. - 221 с.
Єгоров Г.С. Тенденції розвитку змісту базової освіти у країнах заходу / Єгоров Г.С., Лавриченко Н.М., Мельниченко Н. М., К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, – 2003. – 186 с.
Національна рада суспільних досліджень National Council for the Social Studies. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.socialstudies.org.
Партнерство для навичок 21го століття Partnership for 21st Century Skills. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.21stcenturyskills.org.
Програма інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютерізації сільських шкіл на 2001-2003 роки // Зб. уряд. норматив. актів України. - 2001. - №24. – С.17-22.
Про схвалення Концепції Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року./ Розпорядження КМУ № 1722-р від 27.08.10 року. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/8835.
Expectations of Excellence Сurriculum Standards for Social Studies. Draft Revision, 2008. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.socialstudies.org/system/files/StandardsDraft10_08.pdf.
Expectations of Excellence Сurriculum Standards for Social Studies. Draft Revision, 2008. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.socialstudies.org/system/files/StandardsDraft10_08.pdf.
ICT across the curriculum: A management guide [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://publications.teachernet.gov.uk/eOrderingDownload/DfES%200172%202004.pdf.
ICT@Europe.edu: Information and Communication Technology in European Education Systems - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.see-educoop.net/education_in/pdf/info_comm_eu_sys-oth-enl-t05.pdf
Ministry of Education, Finland (1995). Education, training and research in the information society: A national strategy. Chp 4. (ISBN 951-53-0388-5). Helsinki, Finland - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.minedu.fi/infostrategy.html
The Iniciativa Estratégica del Gobierno para el desarrollo de la Sociedad de la Información INFO XXI- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ati.es/novatica/2000/145/vicizq-145.pdf
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.