Abstract
The article discloses the peculiarities of «Internet-oriented pedagogic technologies» idea creation and their use in pedagogic environment based on psychological-pedagogic literature analysis. It is shown the actuality to make clear new definitions that teacher can use in his vocabulary. The problem of non-critical transfer of technological terminology into pedagogic field is reviewed as well as the possibility of use of non-clear ideas in pedagogic terminology. It is shown that the «concept» idea relative to the «Internet-oriented pedagogic technology» idea eliminates the issue of necessity in unambiguous definition of said idea.
References
Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии / В. П. Беспалько. — М., 1989. — 192 с.
Боголюбов В. И. Введение в педагогическую технологию : учеб. пособ. / В. И. Боголюбов. — Пятигорск : Изд-во ПГЛУ, 1996. — 232 с.
Войшвилло Е. К. Понятие [Текст] / Е. К. Войшвилло. — М. : МГУ, 1967. — 286 с.
Гершунский Б. С. Образовательно-педагогическая прогностика. Теория. Методология. Практика / Б. С. Гершунский. — М., 2003. — 768 с.
Глузман А. В. Инновационные технологии обучения в системе университетского педагогического образования [Электронный ресурс] / А. В. Глузман // Проблемы и перспективы инновационного развития экономики : материалы десятой междунар. науч.-практ. конф. по инновационной деятельности (Киев-Симферополь-Алушта, 2005). — Режим доступа : http://www.iee.org.ua/files/conf/conf_article39.pdf.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. — К. : Либідь, 1997. — 376 с.
Жук Ю.О. Інформатика: освіта і соціум / Ю.О. Жук. - Гуцульська школа.- № 1–2, 2000. — С. 14–16.
Закирова А. Ф. Понятийно-терминологическая система педагогики: герменевтико-интерпретационный подход / А. Ф. Закирова. — Тюмень : Изд-во Тюменс. госун-та, 2007. — 70 с.
Зимовая М. В. Многозначимость в терминологии : дис. ... канд. филол. наук : 10.02.01, 10.02.19 / Зимовая Мария Владимировна. — Орел, 2010. — 160 с.
Интернет-ориентированные педагогические технологии [Электронный ресурс]. — Режим доступа : /http://do.rksi.ru/library/courses/doptb/ch12s11.dbk.
Интернет-ориентированные педагогические технологии [Электронный ресурс]. — Режим доступа : /http://vidminno.com/text-62763-1.html.
Кадзукова Е. В. Идеи гуманистической педагогики в терминологии В. А. Сухомлинского, Б. Т. Лихачева и Ш. А. Амонашвили : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Кадзукова Екатерина Владимировна. — Пятигорск, 2005. — 180 с.
Кантор И. М. Понятийно-терминологическая система педагогики: Логико-методологические проблемы / И. М. Кантор. — М. : Педагогика, 1980. — 157 c.
Кичева И. В. Развитие понятийно-терминологической системы педагогики в 90-е годы XX века : дисс... доктора пед. наук : 13.00.01 / Кичева Инна Васильевна. — Пятигорск, 2004. — 454 с.
Кишев Ю. И. Интернет-ориентированные педагогические технологи / Ю. И. Кишев // Cборник научных трудов «Социально-экономические проблемы развития России и процессы глобализации: потенциал возможного». — СПб. : Институт бизнеса и права, 2007. — С. 220–223.
Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе. Анализ
зарубежного опыта / М. В. Кларин. — М. : Знание, 1989. — 80 с.
Лебедева М. Б. Образовательные технологии: терминология и содержание / М. Б. Лебедева // Ярославский педагогический вестник. — 2011. — № 1. — Том II (Психолого-педагогические науки). — С. 17–21.
Ленин В. И. Империализм и эмпириокритицизм / В. И. Ленин. — ПСС. — Т. 18. — 525 с.
Лихачев Б. Т. Учебное пособие для студентов пед. учебн. заведений и слушателей ИПК и ФПК / Б. Т. Лихачев. — М. : Прометей, 1992. — 528 с.
Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. / В. І Лозова, Г. В. Троцко. — Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. — 2-е вид., випр.і доп. — Харків : «ОВС», 2002. — 400 с.
Маслова В. А. Когнитивная лингвистика : учеб. пособие [Текст] / В. А. Маслова. — 2-е изд. — Минск : ТетраСистемс, 2005. — 256 с.
Мицкевич А. А. История происхождения и становления понятия «технологий обучения» в отечественной и зарубежной педагогике [Электронный ресурс] / А. А. Мицкевич // Гуманитарные научные исследования. — Октябрь, 2011. — Режим доступа : http://human.snauka.ru/2011/10/104.
Моисеева М. В. Интернет-обучение: технологии педагогического дизайна / [Моисеева М. В., Полат Е. С., Бухаркіна Н. Ю., Нежурина М. І. / под ред. канд. пед. наук М. В. Моисеевой]. — М. : Издательский дом «Камерон», 2004. — 216 с.
Назарова Т. С. Педагогические технологии: новый этап эволюции? / Т. С. Назарова // Педагогика. — 1997. — № 3. — С. 20–27.
Освітні технології : навч.-метод. посіб. / [О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. / за заг. ред. О. М. Пєхоти]. — К. : А.С.К., 2002. — 255 с.
Полонский В. М. Методологические принципы разработки понятийно-терминологического аппарата педагогики [Электронный ресурс] / В. М. Полонский. — Режим доступа : //http://www.jeducation.ru/4_2004/55.html.
Пулатов И. М. Технология определения понятийно-терминологической системы общей педагогики: проблемы теории и практики : дисс. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Пулатов Исмоил Маматович. — Душанбе, 2004. — 330 с.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии / Г. К. Селевко. — М. : Народное образование, 1998. — 256 с.
Смирнов С. А. Педагогика. Педагогические теории, системы технологи / С. А. Смирнов. — М. : Академия, 2000. — 512 с.
Стернин И. А. Значение и концепт: сходства и различия / И. А. Стернин // Языковая личность: текст, словарь, образ мира. К 70-летию чл.-корр. РАН Ю. Н. Караулова: [сб. статей]. – М.: Изд-во РУДН, 2006. – С. 485–490.
Титова Е.В. Терминологический анализ как метод и задача исследования [Электронный ресурс] / Титова Е. В. — Режим доступа : http://www.emissia.org/offline/2010/1425.htm/.
Удосконалення педагогічної майстерності в умовах особистісно зорієнтованої освіти: Модульний посібник / [автори-упорядники : П. І.Матвієнко, Н. І. Білик, О. О. Новак]. — Полтава : ПОІППО, 2006. — 292 с.
Українська Радянська Енциклопедія [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://leksika.com.ua/15811208/ure/termin.
Урысон Е. В. Проблемы исследования языковой картины мира. Аналогия в семантике / Е. В. Урысон. — М. : Языки славянской культуры, 2003. — 104 с.
Ушаков Е. В. Введение в философию и методологию науки / Е. В. Ушаков. — М. : Экзамен, 2005. — 528 с.
Фрадкин Ф. А. Педагогическая технология в исторической перспективе / Ф. А. Фрадкин // История педагогической технологии : [сб. науч. трудов]. — М. : АПН РСФСР, 1992. — С. 3–12.
Щедровицкий Г. П. О некоторых моментах в развитии понятий / Г. П. Щедровицкий // Избранные труды. — М. : Школа культурной политики, 1995. — 800 с.
Щедровицкий Г. П. Смысл и значение / Г. П. Щедровицкий // Мышление. Понимание. Рефлексия. — М. : Наследие ММК, 2005. — 800 с.
Штинова Г. Н. Структура и функции понятийно-терминологической системы педагогики и образования : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Штинова Галина Николаевна. — Екатеринбург, 1996. — 135 с.
Щуркова Н. Е. Педагогическая технология / Н. Е. Щуркова. — М. : Педагогическое общество России, 2002. — 224 с.
Энциклопедический словарь [Электронный ресурс] — Режим доступа : http://www.doclist.ru/slovar/texnologija.html.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.