EFFECTIVENESS OF EDUCATION WITH ELECTRONIC EDUCATIONAL GAME RESOURCES IN PRIMARY SCHOOL
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic educational game resource
primary school
effectiveness
educational process
learning mathematics

How to Cite

[1]
V. Y. Bykov, S. H. Lytvynova, and O. M. Melnyk, “EFFECTIVENESS OF EDUCATION WITH ELECTRONIC EDUCATIONAL GAME RESOURCES IN PRIMARY SCHOOL”, ITLT, vol. 62, no. 6, pp. 34–46, Dec. 2017, doi: 10.33407/itlt.v62i6.1937.

Abstract

The article presents the results of a pedagogical experiment on the study of the effectiveness of education with electronic educational game resources (EEGR) in mathematics, conducted during the experimental work “Rozumnyky” (Smart kids). The obtained results, verified by the mathematical statistics, showed the positive effect of the use of EEGR when studying mathematics on the level of educational achievements, the development of memory and thinking of the experimental group pupils. During the experiment there were positive changes in the pupils’ motivation to study; the number of students perceived EEGR as an assistant during the study increased; those, who got tired or was nervous, if something went wrong when using the resource become less. The promising areas for the future research are the development of EEGR for the integrated training of school subjects in primary school and EEGR for training pupils with special needs, the formation of subject and key competencies with the help of the use of EEGR.
PDF (Ukrainian)

References

Г. П. Лаврентьєва, “Здоров’язбережувальні вимоги до застосування електронних засобів навчального призначення”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 2 (22), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.journal.iitta.gov.ua.

Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова, “Нова українська школа : Концептуальні засади реформування середньої школи”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua.

В. Ю. Биков, В. В. Лапінський, “Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення”, Комп’ютер у школі та сім’ї, № 2, c. 3–62, 2012.

А. М. Гуржій, В. В. Лапінський, “Електронні освітні ресурси як основа сучасного навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів”, Інформаційні технології в освіті, № 5, c. 30–37, 2013.

С. Г. Литвинова, “Особливості розробки критеріїв оцінювання електронних освітніх ресурсів“, Наукові записки., Випуск 4, Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, Частина 1, с. 63-67, 2013.

М. И. Беляев, В. В. Гришкун, Г. А. Краснова, "Технология создания электронных средств обучения", 2006. [Электронный ресурс]. Доступно: http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf.

О. О. Власій, О. М. Дудка, Л. М. Кібірєва, “Особливості розробки програмного забезпечення для початкової та середньої школи”, Компютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво, вип. 19, с. 182–188, 2015.

В. В. Гура, “Теоретические основы педагогического проектирования личностно-ориентированных электронных образовательных ресурсов и сред”. Ростов-на-Дону, Россия: изд-во Южного федерального университета, 2007.

О. М. Микитюк, Н. В. Олефіренко, Н. Д. Янц, “Технологія проектування електронних дидактичних ресурсі" в ” Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, вип. 40, с. 141–153, 2011.

С. В. Буртовий, “Організаційно-педагогічні умови формування готовності вчителів до використання електронних засобів навчання”, дис. канд. наук, Київ, 2013.

А. М. Коломієць, “Теоретичні та методичні основи формування інформаційної культури майбутнього вчителя початкових класів”, дис. докт. наук, Київ, 2008.

В. В. Коткова, “Формирование информатических компетентностей будущих учителей начальних классов в квазипрофессиональной деятельности”, дис. канд. наук, Херсон, 2012.

Л. Є. Пєтухова, “Теоретико-методичні засади формування інформативних компетентностей майбутніх учителів початкової школи”, дис. докт. наук, Херсон, 2009.

I. Hal, S. Higgins, “Primary school students’ perceptions of interactive whiteboards”, Journal of Computer Assisted Learning, vol. 21, pp 102-107, 2005.

M. Lee, “Interactive whiteboards and schooling: the context”, Technology, Pedagogy and Education, vol. 19 (2), pp. 133–141, 2010.

D. Maher, R. Phelps, N. Urane, M. Lee, “Primary school teachers’ use of digital resources with interactive whiteboards: The Australian context”, Australasian Journal of Educational Technology, no. 28 (1), pp. 138-158, 2012.

Чему и как учиться и учить в XXI веке. Из опыта реализации программ Intel в Нижегородской области, 2009, 117 с. [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.intel.ru/content/dam/www/public/emea/ru/ru/pdf/education/results-of-research-nizhny-novgorod.pdf.

О. П. Кивлюк, “Формирование елементов компьютерной грамотности младших школьников”, дис. канд. наук, Чернигов, 2007.

В. Д. Лелетін, О. М. Мацьоха, О. А. Сєдова, “Навчальне середовище “1 учень – 1 комп’ютер”, Комп’ютер у школі та сім’ї, № 3, с. 27–29, 2011.

Т. О. Пушкарьова, “Основні результати експериментальної роботи з теми: “Впровадження моделі навчання “1 учень – 1 комп’ютер” (з 01.02.2009 до 01.07.2010 року)”, Комп’ютер у школі та сім’ї, № 6, c. 15–19, 2010.

О. Н. Мельник, “Анализ результатов Всеукраинского исследования вопросов применения информационно-коммуникационных технологий в начальной школе”, Педагогический поиск, № 4 (27), c. 95–99, 2015.

О. М. Мельник, “Проектування електронних освітніх ресурсів з математики для учнів початкової школи”, дис. канд. наук, Київ, 2017.

О. М. Мельник, “Проектування електронних освітніх ігрових ресурсів з математики для учнів початкової школи: методичні рекомендації”, Київ : КОМПРИНТ, 2016.

В. М. Руденко, Математична статистика. Київ: Центр учбової літератури, 2012.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

H. P. Lavrentieva, “Health preserving requirements for the use of electronic means for educational purpose”, Information technologies and educational tools, № 2 (22), 2011. [Online]. Available: http://www.journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

L. Hrynevych, O. Elkin, S. Kalashnikova, “New Ukrainian school: Concept for reforming secondary school”. [Online]. Available: http://mon.gov.ua. Accessed on: August 01, 2017 (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, V. V. Lapinskyi, “Methodological foundations for the creation and use of electronic means for educational purpose", Computer at school and family, № 2, pp. 3–62, 2012 (in Ukrainian).

A. M. Hurzhii, V. V. Lapinskyi, "Electronic educational resources as the basis of the modern educational environment of general educational institutions", Information Technologies in Education, № 5, pp. 30-37, 2013 (in Ukrainian).

S. H. Lytvynova, “The features of the development of criteria for the evaluation of electronic educational resources”, Scientific Notes, issue 4, Series: Problems of methodology of physical and mathematical and technological education, Kirovohrad: RVV KDPU im.V. Vynnychenka, part 1, pp. 63-67, 2013 (in Ukrainian).

M. I. Beljaev, V. V. Grishkun, G. A. Krasnova, “The technology of creating e-learning tools”, 2006. [Online]. Available: http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf. Accessed on: August 01, 2017 (in Russian).

O. O. Vlasii, O. M. Dudka, L. M. Kibirieva, “Features of software development for primary and secondary school”, Computer and integrated technologies: education, science, production, vol. 19, pp. 182-188, 2015 (in Ukrainian).

V. V. Gura, “Theoretical Foundations of Pedagogical Design of Personally Oriented Electronic Educational Resources and Environments”, Rostov-on-Don, Russia. 2007 (in Russian).

O. M. Mykytiuk, N. V. Olefirenko, N. D. Yants, “The Technology of designing of electronic didactic resources”, Means of educational and research work, № 40, pp. 141-153, 2011 (in Ukrainian).

S. V. Burtovyi, “Organizational and pedagogical conditions for the formation of teachers' readiness to use electronic means for educational purpose”, PhD thesis, Kyiv, 2013 (in Ukrainian).

A. M. Kolomiiets, “Theoretical and methodological foundations of formation of the informational culture of a future elementary school teacher”, D.S. thesis, Kyiv, 2008 (in Ukrainian).

V. V. Kotkova, “The formation of informational competence of future primary school teachers in quasi-professional activity”, PhD thesis, Kherson, 2012 (in Russian).

L. Ye. Pietukhova, “Theoretical and methodical principles of the formation of informative competences of future elementary school teachers”, D.S. thesis, Kherson, 2009 (in Ukrainian).

I. Hal, S. Higgins, “Primary school students’ perceptions of interactive whiteboards”, Journal of Computer Assisted Learning, vol. 21, pp 102-107, 2005 (in English).

M. Lee, “Interactive whiteboards and schooling: the context”, Technology, Pedagogy and Education, vol. 19 (2), pp. 133–141, 2010 (in English).

D. Maher, R. Phelps, N. Urane, M. Lee, “Primary school teachers’ use of digital resources with interactive whiteboards: The Australian context”, Australasian Journal of Educational Technology, no. 28 (1), pp. 138-158, 2012 (in English).

What and how to learn and teach in the XXI century. From the experience of Intel programs in the Nizhny Novgorod region, 2009, 117 p. [Electronic resource]. Available: http://www.intel.ru/content/dam/www/public/emea/ru/en/pdf/education/results-of-research-nizhny-novgorod.pdf (in Russian).

O. P. Kyvliuk, “The formation of elements of computer literacy of junior schoolchildren”, PhD thesis, Chernihiv, 2007 (in Russian).

V. D. Leletin, O. M. Matsokha, O. A. Siedova, “Educational environment “1 student - 1 computer”, Computer at school and family, № 3, pp. 27-29, 2011 (in Ukrainian).

T. O. Pushkarova, “The main results of experimental work on the topic: “Implementation of the model of training “1 student - 1 computer” (from 01.02.2009 to 01.07.2010)”, Computer at school and family, № 6, p. 15-19, 2010 (in Ukrainian).

O. N. Melnik, “The analysis of the results of the All-Ukrainian study of the application of Information and communication technologies in primary school", Pedagogical Search, № 4 (27), pp. 95-99, 2015. (in Russian).

O. M. Melnyk, “The designing of the electronic educational resources in mathematics for primary school students”, PhD thesis, Kyiv, 2017 (in Ukrainian).

O. M. Melnyk, “The designing of the electronic educational resources in mathematics for primary school students: guidelines”, Kyiv: KOMPRINT, 2016.

V. M. Rudenko, Mathematical statistics. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2012 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.